BasBQ
Beef en Steak

Borstel tbv rooster schoon maken

 
 
 
 
 

Bram

Gerijpt
Berichten
4.966
Beste BBQgenoten,

Ik koop me gek aan die borstels om het rooster tussendoor schoon te maken. Nu heb ik diversen merken en modellen gehad. Het lijkt allemaal even grote rommel te zijn. Of de haartjes laten los en blijven aan je rooster plakken. Of het ding is na een paar weken al zo plat dat het niet meer fatsoenlijk borstelt. Doffe ellende dus.

0390061F-17DE-4739-8C2D-981174B85CFF.jpeg


Dit is iets wat ik recent gebruikt heb. Maar ook deze is na een paar weken naar de knoppen.

Zijn hier mensen met betere ervaringen m.b.t. Deze dingen of moet ik gewoon aandelen kopen en me gek investeren.
alvast bedank voor jullie input
 
Een messingborstel á €2,99 van de bouwmarkt. Vriendelijk voor de beurs en het rooster. Gaat jaren mee.
1643184539434.jpeg
 
Ik koop bij de action zo’n messing borstel. Kost een paar dubbeltjes en werkt prima. Als ik er kom neem ik weer een nieuwe mee…
 
ik gebruik diegene die @Bram laat zien, komt van de action voor paar centiemen.
Worden inderdaad wat plat, dan draai ik hem om en onder een andere hoek.

Kun je toch wel een half seizoen mee doen.

Soms steek ik hem ook even in de gloeiende kolen om de smurrie eruit te branden.
 
Ik ben zelf erg gecharmeerd van de grilljoy €17,- voor 2 bij amazon.Die hebben wat vollere borstels.
1643188560777.png
 
Je moet het rooster wel met een beetje liefde behandelen Bram ;) Ik ben ook wel erg benieuwd wat nou echt een goede borstel is. De weber borstel die ik nu heb (https://www.karwei.nl/assortiment/weber-borstel-driezijdig-klein/p/B382630) gaat al wel langere tijd mee maar is binnenkort ook wel toe aan vervanging.
Hahaha, ik laat het rooster en BBQ na gebruik altijd even door stoken. Zodat het vuil iets weg brand. Daarna borstel ik de zooi er zo ver mogelijk af. Zodat het rooster klaar staan voor de volgende sessie. Deze Weber borstel heb ik ook veelvuldig gekocht. Die ging idd wel iets langer mee.
Ik gebruik een andere borstel van Weber.(https://www.bol.com/nl/nl/p/weber-b...MI3_yE-YPP9QIVEdZ3Ch1hbQqkEAQYAiABEgIJkfD_BwE) die gaat bij mij al geruime tijd mee. Het metalen krabbertje wat erop zit is ook handig voor de grotere stukken eraf te krabben
Die heb ik ook gekocht, maar in de BGE niet handig in gebruik. Je komt niet makkelijk aan de randen van het rooster. En ook knalt het scherpe stuk ijzer steeds tegen het keramiek. Iets wat ik niet heel relaxt vindt. Plus de borstel was na 1 week gebruik helemaal verstopt. Wel makkelijk van die houte versie is dat deze zo hup de kachel in kon hahahaha
 
Een messingborstel á €2,99 van de bouwmarkt. Vriendelijk voor de beurs en het rooster. Gaat jaren mee.
Bekijk bijlage 34345

Deze hebben in de kamado het zelfde probleem als die houten variant van weber. Je komt niet goed bij de randen van je rooster als deze op de lage positie staat. De punt komt tegen het keramiek en je kunt zo niet het hele rooster schoon maken.



Wat ik nu vaak doe is de halve roosters gebruiken en deze na gebruik binnen in de wastafel leggen. Kunnen ze weken in een sopje en dan met een staalwol sponste schoon maken. Maar dat is niet echt handig voor tussen de sessies door het rooster te ontdoen van aangekoekte ellende
 
ik gebruik diegene die @Bram laat zien, komt van de action voor paar centiemen.
Worden inderdaad wat plat, dan draai ik hem om en onder een andere hoek.

Kun je toch wel een half seizoen mee doen.

Soms steek ik hem ook even in de gloeiende kolen om de smurrie eruit te branden.

Klopt, deze ook gebruikt. Maar ik had de ervaring dat die haartjes los kwamen en zo aan het rooster bleven zitten. Dat is iets waar ik niet echt op zit te wachten.
 
Klopt, deze ook gebruikt. Maar ik had de ervaring dat die haartjes los kwamen en zo aan het rooster bleven zitten. Dat is iets waar ik niet echt op zit te wachten.
Die ervaring heb ik (nog) niet.
Haartjes plooien vooral om.
 
Soms steek ik hem ook even in de gloeiende kolen om de smurrie eruit te branden.

Dit vind ik wel een goeie tip.
Op zich gaan de borstels lang genoeg mee voor het geld (naar mijn idee). Maar ze zitten zo snel vol met troep, wat vervolgens weer langzaam op de grond druipt als ik hem aan een haakje hang...

Dat de haartjes los komen heb ik nog niet gemerkt.
 
Deze hebben in de kamado het zelfde probleem als die houten variant van weber. Je komt niet goed bij de randen van je rooster als deze op de lage positie staat. De punt komt tegen het keramiek en je kunt zo niet het hele rooster schoon maken.



Wat ik nu vaak doe is de halve roosters gebruiken en deze na gebruik binnen in de wastafel leggen. Kunnen ze weken in een sopje en dan met een staalwol sponste schoon maken. Maar dat is niet echt handig voor tussen de sessies door het rooster te ontdoen van aangekoekte ellende
Ik haal het rooster er altijd even uit na de bbq sessie en borstel ook de onder/achterkant af. Dat is mijn manier van werken en daarvoor voldoet deze prima. Misschien voor jou handig voor erbij zo'n goedkope borstel?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb deze:
1643202591021.png

Te koop in elke bouwmarkt voor minder dan €5.
Hier heb je minder last van omplooiende haartjes aangezien de borstelkop smaller is.
Tip kwam dacht ik van Noskos...
 
Die heeft Action ook in het blauw. En neem dan gelijk daar die onkruidbrander van Kinzo mee!
 
Ik gebruik een andere borstel van Weber.(https://www.bol.com/nl/nl/p/weber-b...MI3_yE-YPP9QIVEdZ3Ch1hbQqkEAQYAiABEgIJkfD_BwE) die gaat bij mij al geruime tijd mee. Het metalen krabbertje wat erop zit is ook handig voor de grotere stukken eraf te krabben
Deze gebruik ik ook en doe er al jaren mee. Heb ik al van voor dat ik de kamado had.

Heb onlangs om verzendkosten te vermijden deze gekocht:
Maar ben toch meer tevreden van die van weber. https://www.kamadobbq.be/nl/shop/product/accessoires-bbq-gereedschap/messing-bbq-borstel

Zo eentje wat Smokie voor stelt, heb ik ook liggen voor andere dingen. Maar kan ik daar ook wel voor gebruiken, denk ik.
 
Die heeft Action ook in het blauw. En neem dan gelijk daar die onkruidbrander van Kinzo mee!
Is die er weer? Al een paar keer voor nop wezen kijken en plicht matig maar weer een bbq tang of zo gekocht - zucht-
 
Deze hebben in de kamado het zelfde probleem als die houten variant van weber. Je komt niet goed bij de randen van je rooster als deze op de lage positie staat. De punt komt tegen het keramiek en je kunt zo niet het hele rooster schoon maken.



Wat ik nu vaak doe is de halve roosters gebruiken en deze na gebruik binnen in de wastafel leggen. Kunnen ze weken in een sopje en dan met een staalwol sponste schoon maken. Maar dat is niet echt handig voor tussen de sessies door het rooster te ontdoen van aangekoekte ellende

Na elke sessie borstel ik ze, ofwel de dag erna. Maar om de x aantal tijd krijgen ze een hevige kuisbeurt, en daarvoor heb ik die roosterbak gekocht. Gaan 2 emmers warm water in met een sopje en een uur lager ga ik er met een schuursponsje over en worden ze gelijk nieuw.

Andere reden ook van die roosterbak is dat ze daar netjes in passen. Ook de roosters van de dampkap. Want met de roosters in de wasbak van de keuken zitten, maakt enorme krassen.

 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Terug
Bovenaan Onderaan