BasBQ
Beef en Steak

Borstel tbv rooster schoon maken

Ik gebruik al heel lang zo'n mesje die de schilders gebruiken om schroef gaten af te smeren voor de echt aangebakken stukken (is van rvs) en voor de rest gebruik ik RVS borstels borstels 2 en 3 rijig van Hornbach.
Die zijn voor rvs redelijk zacht, werkt prima.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb die van Big Green Egg (Speediclean) op mijn verjaardagslijstje (eind maart) gezet.
1643290476184.png


Heb altijd die houten van weber gehad;
1643290416939.png


Deed altijd wel wat ik moest, al gaan ze op de 'neus' nu wel een beetje tegen elkaar zitten etc.
 
toch wel handig die reclameblokken ;)
2022-01-27 15_26_14-Borstel tbv rooster schoon maken_ Pagina 3 _ Het BBQ Genootschap.png
 
Ik verbaas me altijd weer hoe goed een simpele prop aluminiumfolie werkt. Maakt de roosters weer blinkend schoon in combinatie met wat dasty.

Zonder het risico van losse haartjes van een staalborstel.
 
Ik heb deze van het weekend gekocht.
Ik heb hem gebruikt zonder de "pyrolyse", dat ging niet heel goed.
Dus de bbq effe doorfikken en de borstels opnieuw starten.
 
Ik borstel nooit mijn rooster. Ik verwarm eerst de Q met rooster, snij een ui door midden, prik deze op een vork en veeg zo over mijn rooster. Even omdraaien voor de onderkant en klaar. Soms doe ik de Q met rooster eens flink door stoken op temperatuur en dan nogmaals met de ui. Nooit geen problemen mee gehad.
 
Ik vergeet het steeds, maar ga op het werk eens een blokje foamglass meenemen (cellenglas). Heb al van heel wat mensen gehoord dat dit makkelijk werkt om de rooster zuiver te schuren.
 
Ik vergeet het steeds, maar ga op het werk eens een blokje foamglass meenemen (cellenglas). Heb al van heel wat mensen gehoord dat dit makkelijk werkt om de rooster zuiver te schuren.
Dat klinkt niet heel erg eetbaar... niet bang voor kleine deeltjes die achter blijven op je rooster?
 
Ik dacht dat je het tijdens het koken wilde gebruiken in plaats van een borstel :)

Neenee. Als ik geen tijd heb gehad of het is niet te vies, doe ik dat idd met een messing borstel. En soms als het te erg is of als ik tijd te veel heb, spuit ik ze in met ontvetter en gaan ze in een warm sopje in de roosterbak. Na een tijdje weken, krijg je hem met een schuursponsje zo goed als nieuw. Maar eerst moet het goed aangekoekte eraf gehaald worden wat ik nu met de borstel doe. Met cellenglas zou dat makkelijker eraf gaan, waarna je hem dan poetst.
 
Terug
Bovenaan Onderaan