BasBQ
Beef en Steak

BBQ Moestuin topic

Lange dunne zaailingen die omvallen komt door te weinig licht.
Als het plantje te weinig licht krijgt wil hij meer licht ontvangen en zal uitschieten in lengte.
Geef je ze veel licht, buiten of met een groeilamp, zullen ze veel langzamer in de lengte/hoogte groeien.
 
Weet iemand of pepers altijd wat schuwer zijn qua groei? De rest komt wel uit maar de pepers blijven achter. Het is mijn eerste jaar met pepers 🌶
Pepers houden van vrij hoge temperaturen ook voor het ontkiemen.
Overigens kan het voor sommige soorten tot wel 3 weken duren voordat ze ubehaupt ontkiemen.
ik gebruik ook een kweekbakje (broeikas)

Citaat perperzaden . nl:
Peperzaden ontkiemen het beste bij een temperatuur van 24 -30 graden Celsius. Wanneer de temperatuur te laag is, zullen ze niet ontkiemen. Eventueel kunt u de peperzaden enkele uren, of een nacht, voorweken in water om de buitenkant van het zaad zachter te maken om daarmee het kiemproces te versnellen.
Einde Citaat
 
Pepers houden van vrij hoge temperaturen ook voor het ontkiemen.
Overigens kan het voor sommige soorten tot wel 3 weken duren voordat ze ubehaupt ontkiemen.
ik gebruik ook een kweekbakje (broeikas)

Citaat perperzaden . nl:
Peperzaden ontkiemen het beste bij een temperatuur van 24 -30 graden Celsius. Wanneer de temperatuur te laag is, zullen ze niet ontkiemen. Eventueel kunt u de peperzaden enkele uren, of een nacht, voorweken in water om de buitenkant van het zaad zachter te maken om daarmee het kiemproces te versnellen.
Einde Citaat

Oh top dankjewel (y) Ik ben gewoon ongeduldig. Ik gebruik ook een kasje in het raamkozijn + lampen. Maar de eerste Purple UFO zijn uitgekomen. De Malawi komt ook uit. Ik ben blij 🙃
 
824A0D2D-9B77-4281-8A4D-90582E392B4E.jpeg


Ik heb vandaag de (poot)aardappelen met mooie stevige uitlopers in de specikuipen geplant. Vorig jaar vond ik het echt leuk om alleen maar een emmer met aardappelplant om te kieperen en tadaa! aardappels :D Ik kies soorten die niet geschild hoeven te worden en na wassen zo op de bbq kunnen.
 
Leuke manier van aardappels kweken @BBCharlie hoeveel aardappels levert 1 zo'n kuip op?
 
Leuke manier van aardappels kweken @BBCharlie hoeveel aardappels levert 1 zo'n kuip op?

Vorig jaar had ik alleen nog kleine potten zoals die boven en onder op de foto. Daar kwam 1,5 kilo en 2 kilo per pot uit.

Voor wie het uit wil proberen: neem een mooie aardappel of 2-3 en leg ze op een zonnige plek. Wacht tot er een dikke uitloper op zit. Neem een pot, doe er 5cm potgrond in, aardappels er in en afvullen met potgrond. Gaatje laag in de zijkant boren voor afvoer water.

Zet het in de volle zon en water geven als de aarde niet nat meer is. Na een tijdje groeit er een leuke diepgroene plant uit met bloemetjes. Je kan af en toe voelen of er al aardappelen in zitten. De ochtend dat je de bbq aansteekt keer je een pot om en vis je de aardappels er uit.

De aardappels blijven enorm lang goed in de pot. Dus als je in oktober pas een pot nodig hebt is dat ook ok.

Online lees je oude manieren van aardappels ’oppotten’ waarbij je telkens nieuwe grond toevoegt. Hedendaagse moestuinierders geven in hun vlogs/blogs/posts aan dat dat niet hoeft. De opbrengst is hetzelfde.
 
@BBCharlie Dankje voor de uitleg.

Als het goed is heb ik nog een vierkante speciekuip in de schuur staan die ik in de vorige woning als plantenbak op het balkon heb gebruikt, aan aardappels met een flinke uitloper heb ik doorgaans geen gebrek en een zak aarde is ook wel voorhanden, ik ga het proberen! ( ik koop nu samen met de buurman aardappels bij de boer per tien kilo, 'mijn' 5 kilo gaat hier in mijn eentje niet altijd helemaal op...
 
pepers.jpeg
Bij mij inmiddels zaailingen. Nog heel even wachten en dan kan ik gaan verspenen (de kiemblaadjes moeten 'echte' blaadjes worden). Een bak jalapeño peper en één met 'normale' rode pepers.
 
Als dat allemaal plantjes worden die vrucht gaan dragen heb je straks een beste voorraad pepers @twirre (y)
 
Als dat allemaal plantjes worden die vrucht gaan dragen heb je straks een beste voorraad pepers @twirre (y)
ik heb vorig jaar voor het eerst zelf sambal gemaakt. Toen had ik veel te weinig pepers.. Dat zal me dit jaar niet weer overkomen. En de jalapeño peper zijn voor poppers op de bbq. Die gaan hier ook altijd hard.
 
Bekijk bijlage 51458Bij mij inmiddels zaailingen. Nog heel even wachten en dan kan ik gaan verspenen (de kiemblaadjes moeten 'echte' blaadjes worden). Een bak jalapeño peper en één met 'normale' rode pepers.

Na het verspenen heb jij straks 200 potjes in je vensterbank staan o_O
 
Gezellig! Kleed ook mooi aan. Heb je de kruiden opgekweekt of gekocht? En gekocht, zo ja, waar? Ik wil een bak vullen met kruiden maar wil ze niet kweken.
Kijk eens bij je lokale tuincentrum, er is nu volop aanbod met kruidenplantjes ( hier bij de Intratuin is het momenteel 3 plantjes voor tien euro )
 
Na het verspenen heb jij straks 200 potjes in je vensterbank staan o_O
vorig jaar had ik te weinig.. Nu misschien teveel. We zullen het zien. Mijn ervaring is ook dat er onderweg best nog wel wat plantjes sneuvelen. Door praktische dingen als weekendje weg, warm weer, te weinig water...

Ik ben in elk geval al een tijdje wc rolletjes aan het verzamelen om ze straks in te verspenen. Met een beetje geluk heb ik er genoeg. Ik zal weer een foto posten als ik zover ben.
 
Gezellig! Kleed ook mooi aan. Heb je de kruiden opgekweekt of gekocht? En gekocht, zo ja, waar? Ik wil een bak vullen met kruiden maar wil ze niet kweken.
Ik heb deels zelf gekweekt en wat gekocht, ben nu bezig om 14 soorten pepers te kweken die beginnen inmiddels op te komen. 🌶🌶🌶
 
Terug
Bovenaan Onderaan