BasBQ
Beef en Steak

Bastard ontmaagd! Javaanse ketjap spareribs

NSM

Vuurmaker
Berichten
74
Voor mij de eerste keer bbq'en op de Bastard en ook eerste keer op houtskool. Op het menu stonden javaanse ketjap spareribs 3-2-1 naar recept van Mele Best. Gekozen voor de Iberico ribs van de Sligro. Wat een lappen! Sommige lappen hadden een soort van 2e rij botjes en ze waren ook best dik. Lekker wat vet eraan wat m.i. altijd zorgt voor lekker wat smaak.

Vanmorgen half 10 begonnen met voorbereiden en alle spulletjes lekker klaar zetten. Ontvliezen spareribs en in de appelazijn en de Rub.
20210206_095601.jpg

20210206_105608.jpg

Toch maar even binnen de rub erop gedaan, kruiden waaiden vandaag er zo vanaf 🙈.

Bastard aangestoken met appelhout erop. De ribs er voor de 1e run van 3 uur erop. Tijdens 1e run saus gemaakt en in deze het recept ietwat aangepast. Had gelezen dat men de saus we als pittig ervaart en ik heb andere sambal gebruikt en de hoeveelheid gehalveerd. Voor mij was de smaak perfect, pittigheid aanwezig maar ook beetje gemaskeerd door de zoetigheid. Na 3 uurtjes zagen ze er al lekker uit en al mooi kleurtje erop.
20210206_150025.jpg

Inpakken en hup er weer op.
Lastig om de temperatuur constant te houden na het inpakken van de ribs. Temperatuur schoot door naar 148 graden. Ik had de onderste schuif even dicht moeten zetten. Dit heb ik de 2e keer gedaan en toen liep de temperatuur ook nog op maar wel minder. Ik heb de cookperfect meter er gewoon los opgelegd, zo had ik i.i.g. een idee van de temperatuur op het rooster. De thermometer van de Bastard geeft toch wat hoger aan. Had deze gister nog even geijkt.

Even tijd voor pauze 🍺
20210206_153225.jpg

Na de 2e run ingesmeerd en voor het laatste uurtje erop. Na er wat in geprikt te hebben besloten om hier en half uur van te maken.
20210206_170637.jpg


Eindresultaat erg tevreden over. Na de het laatste half uurtje nogmaals even met de warme saus ingesmeerd. Smaakte super. Saus echt heerlijk. Zat nog lekker bite aan de ribs en toch zacht. Beetje patatjes en coleslaw erbij.
Kids en parlement ook blij.

20210206_175412.jpg
 
Laatst bewerkt:
Lekker lekker lekker! Ik wil ook weer ribs!
Dat is trouwens met recht een Skuumkoppe zo 😉 2 vingers verticaal schuim.
 
  • Leuk
Waarderingen: NSM
Lekker de Q vol en het bord te klein 😁
 
  • Leuk
Waarderingen: NSM
Ontmaagding van een nieuw Q is altijd weer een vreugdevol moment. Zeker met zo'n mooie ribbels als eind resultaat.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: NSM
Prachtig resultaat, ze moeten hier ook weers nodig op bbq.
 
  • Leuk
Waarderingen: NSM
Wat een mooie ribben, zeg. Zien erg smakelijk uit! Je bordje is duidelijk niet gemaakt voor zulke ribben ...
 
  • Leuk
Waarderingen: NSM
Dat is een prima manier om je nieuwe Q eens lekker vies mee te maken.
Ribs zien er goed uit. Dat moet smullen geweest zijn.
Proef je de Iberico nog terug in de marinade? Zijn wel echt dikke ribben voor Iberico. Zo mooi heb ik ze nog nooit gehad. Toch eens bij Hanos gaan kijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: NSM
Dat is nog eens een fijne ontmaagding van je Bastard. Ziet er goed uit!
 
  • Leuk
Waarderingen: NSM
Dat is een prima manier om je nieuwe Q eens lekker vies mee te maken.
Ribs zien er goed uit. Dat moet smullen geweest zijn.
Proef je de Iberico nog terug in de marinade? Zijn wel echt dikke ribben voor Iberico. Zo mooi heb ik ze nog nooit gehad. Toch eens bij Hanos gaan kijken.
Ik denk het wel te proeven maarkan perceptie zijn. Wanneer ik een keer normale ribben maak op deze wijze zal ik het echt kunnen vaststellen. Dat zal volgende keer zijn als ik spareribs maak. Nu nog 1 iberico over en dan heb ik een combi naast elkaar. Ben zelf ook benieuwd dan naar het verschil.
 
Wauw, ribben zien er echt heel erg goed uit! Leuk om het meubel en kamado in actie te zien nadat ik je meubelbouw met veel plezier gevolgd heb! Top👌🏼
en ik ga die spare rib recept ook maar eens opzoeken, lijkt me erg lekker
 
  • Leuk
Waarderingen: NSM
Schitterend resultaat
Hele mooie ribben geworden. Had graag geproefd
Mooie reportage ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: NSM
Die zien er heerlijk uit en staan hier ook op het lijstje vanaf heden! Ik ben de Javaanse alleen nog tegengekomen met een marinade waar ik steeds geen zin in heb, weet niet waarom, zoveel moeite is dat nu ook weer niet.. Maar deze lijken me top!

Ik lees je uitschieter tijdens inpakken, hoe doe jij dit? Ik schuif alle ribs binnen 2 seconden op een bord, snijplank en pak ze allemaal in. Vervolgens allemaal tegelijk weer op de Q. Dan schiet de temp niet omhoog!

Heb je je Probe direct op het rooster gelegd? Je kan hem beter in een aardappel of prop alu folie leggen.

Nu lijk ik misschien een betweter merk ik (nu ik dit zo type).. Das niet de bedoeling! Heb zelf deze tips ook gehad haha.

Eindresultaat is heerlijk en je zult vast al jeukende handen hebben om nog meer te maken, zeker in zo'n ontzettend mooie buitenkeuken/meubel
 
  • Leuk
Waarderingen: NSM
Die zien er heerlijk uit en staan hier ook op het lijstje vanaf heden! Ik ben de Javaanse alleen nog tegengekomen met een marinade waar ik steeds geen zin in heb, weet niet waarom, zoveel moeite is dat nu ook weer niet.. Maar deze lijken me top!

Ik lees je uitschieter tijdens inpakken, hoe doe jij dit? Ik schuif alle ribs binnen 2 seconden op een bord, snijplank en pak ze allemaal in. Vervolgens allemaal tegelijk weer op de Q. Dan schiet de temp niet omhoog!

Heb je je Probe direct op het rooster gelegd? Je kan hem beter in een aardappel of prop alu folie leggen.

Nu lijk ik misschien een betweter merk ik (nu ik dit zo type).. Das niet de bedoeling! Heb zelf deze tips ook gehad haha.

Eindresultaat is heerlijk en je zult vast al jeukende handen hebben om nog meer te maken, zeker in zo'n ontzettend mooie buitenkeuken/meubel
Zeker geen betweter! Ik reken mijzelf nog tot de kamado dummies en alle tips&trics zijn welkom.
Heb via ALI clips besteld voor 0,37 cent per stuk en kan ik de themometer mooi vast zetten volgende keer. Was een tip van Frits.
Ik had idd die ribs veel sneller op een ovenplaat moeten gooien en direct die deksel weer dicht.
Ik heb net zojuist het restje van gister nog even opgepeuzeld en die saus is echt weergaloos lekker. Smaak daargelaten, de helft minder sambal en pittig en zoet is super in balans.
Zit te denken volgende rondje gevlinderde en dus gevulde bavette rollade. Jammie!
Dank voor je schrijven!
 
Zeker geen betweter! Ik reken mijzelf nog tot de kamado dummies en alle tips&trics zijn welkom.
Heb via ALI clips besteld voor 0,37 cent per stuk en kan ik de themometer mooi vast zetten volgende keer. Was een tip van Frits.
Ik had idd die ribs veel sneller op een ovenplaat moeten gooien en direct die deksel weer dicht.
Ik heb net zojuist het restje van gister nog even opgepeuzeld en die saus is echt weergaloos lekker. Smaak daargelaten, de helft minder sambal en pittig en zoet is super in balans.
Zit te denken volgende rondje gevlinderde en dus gevulde bavette rollade. Jammie!
Dank voor je schrijven!
Clips zijn idd een goede! Als jij zo overtuigd ben van de saus ga ik hem zeker eens maken, misschien volgend weekend al. Ben benieuwd!
 
  • Leuk
Waarderingen: NSM
Deze ga ik ook eens maken. Eerst moet de achterdeur weer fatsoenlijk open kunnen. En dicht. Dat laatste is nu een probleem.
 
  • Haha
Waarderingen: NSM
Deze ga ik ook eens maken. Eerst moet de achterdeur weer fatsoenlijk open kunnen. En dicht. Dat laatste is nu een probleem.
Al 4x die sneeuwbende weggeschoven met de sneeuwschep. Anders is het morgen 1 ijsplaat. Aangezien meneer sneeuwduin hier ook heeft gekozen exact voor onze voordeur plaats te nemen. Vermoed dat ik straks nog 1x mag 🥶
 
Terug
Bovenaan Onderaan