BasBQ
Beef en Steak

Bastard Large 2021 dooft zeer langzaam

Ik ben benieuwd!
Vraag me ook af of het alleen de topcap is of misschien ook de onderste schuif, omdat ik die ook altijd bijna dicht moet zetten (zonder zichtbare kier) om hem op 110 graden te houden. Als ik het deksel snel sluit stuift er ook as uit de dichte schuif.

Het helpt blijkbaar wel om er meer achteraan te zitten; ik kreeg op mijn mail dat “kalibreren” echt niet helpt een mailtje terug dat ik op de verzendlijst gezet ben voor een nieuwe topcap. Ze verwachten deze september te kunnen leveren, maar het is voor hun ook onduidelijk of dit lukt, of dat het einde van het jaar wordt, “of misschien zelfs later”... 🙄😳
 
Ik heb dezelfde Bastard en ik moet zeggen dat hij lang warm blijft.
Maar nadat ik de schuiven dicht zet ben ik gister na 10 minuten gaan kijken en het vuur was uit.
wel zit er inderdaad iets of wat speling op de top
 
Ben wel razend benieuwd hoe het nu gaat Rogier! 😊
Leuk dat je het vraagt. Alhoewel, leuk is anders...

Ik had de nieuwe top gelijk getest en zag geen verschil met de originele. Ik wilde niet te gehaast hier wat posten dus ik heb bij nog 2 sessies de proef op de som genomen, maar er zit echt geen verbetering in ten opzichte van de originele. Sterker nog, op de nieuwe top zit zichtbaar meer speling dan de eerste. Je kan het bovenste deel van de top echt 3 tot 5 millimeter horizontaal over het onderste gedeelte van de top bewegen.

Ik heb ook even een 'rooktest' gedaan. Als ik een handje rooksnippers toevoeg en de top vent sluit komt er nog onwijs veel rook door. Ik kan me voorstellen dat er wel wat rook ontsnapt en dat het niet volledig afsluit (weet niet of dit volledig luchtdicht zou moeten zijn), maar hier kwam echt nog veel rook vrij.

Ik heb zojuist weer een mail naar The Bastard gestuurd met video's van de rooktest en de speling op de nieuwe top vent. Eerlijk gezegd heb ik geen vertrouwen meer in deze precision top. Dit heb ik ook aangegeven. Ik ben weer benieuwd naar het antwoord.

Ondanks dit 'probleem' ben ik overigens ontzettend blij met de barbecue zelf. Hij werkt erg prettig en is verder erg goed te reguleren.
 
Wellicht een nieuwe dome (onder garantie?).
 
Maar nadat ik de schuiven dicht zet ben ik gister na 10 minuten gaan kijken en het vuur was uit.
Vandaag wat gietijzer geseasoned. Om 12.30 uur alles dicht gezet na een sessie van 2,5 - 3 uur op 200 - 220°C. Nu net (16.10 uur, dus bijna 4 uur later) geeft de dome nog 100°C aan. Ik heb de platesetter er uit gehaald, en zie daar:

1622557104943.png

Als ik het deksel snel sluit stuift er ook as uit de dichte schuif.
Dit viel mij zojuist ook op. Niet dat ik denk dat dit de oorzaak is overigens.
 
Zit je onderste schuif wel goed dicht? Bij de mijne zat een spleet waar een tandenstoker tussen paste. Ik druk nu na elke sessie de onderste schuif even aan zodat ie knap dicht zit. Probleem opgelost.
 
Zit je onderste schuif wel goed dicht? Bij de mijne zat een spleet waar een tandenstoker tussen paste. Ik druk nu na elke sessie de onderste schuif even aan zodat ie knap dicht zit. Probleem opgelost.
Ik heb het even bekeken. Ik zie aan de linkerzijde totaal geen speling:
1622559231271.png


Rechts echter wel:

1622559253419.png


1622559262408.png


Maar het blijft niet zitten als ik er op druk...
 
Kun je de schroefjes aan de rechterkant los halen en het schuifje eruit halen? Deze zou je dan iets kunnen bij buigen.
 
Kun je de schroefjes aan de rechterkant los halen en het schuifje eruit halen? Deze zou je dan iets kunnen bij buigen.
Ik heb het net even gedaan. Stukje om gebogen en het sluit nu zo goed als naadloos af. Morgen of donderdag nog eens een test doen. Goed excuus om hem weer op te stoken 😜
Dat dit me niet eerder is opgevallen overigens...
 
Balen, van je topvent. Ik heb al vaker gelezen dat dit een probleem is. Zelf heb ik er gelukkig geen last van, maar het lijkt een beetje een loterij of je een goeie krijgt of niet...

Overigens heb ik mijn topvent wel geseasoned, bij mij in de handleiding stond wel dat ik hem moest seasonen (heb een large 2020, misschien maakt dat verschil? Het is dezelfde topvent dacht ik..)
 
Ik hoop zo voor je dat dit de oplossing is! Maar blijft gek dat er rook ontsnapt door je top vent. Mijne, 2020 large, krijg ik soms niet eens open als ik begin door het vet. Dan moet ik hem eerst even op temperatuur laten komen. Zo goed sluit ie af.
 
Overigens heb ik mijn topvent wel geseasoned, bij mij in de handleiding stond wel dat ik hem moest seasonen
Ja het is een beetje tegenstrijdig allemaal want ik had ergens gelezen dat dit niet hoeft. Het staat ook niet in de 2021 handleiding vermeld. Ik heb het wel een keer gedaan, beter het zekere voor het onzekere. Misschien dat een extra paar lagen nog uitkomst biedt.
Stukje om gebogen en het sluit nu zo goed als naadloos af. Morgen of donderdag nog eens een test doen.
@Michel2 , vandaag nog een testje gedaan. De kolen lijken in ieder geval een stuk sneller uit te zijn. Ik zag niets meer gloeien na in ieder geval 1 uur. Ook niet als ik er zelf nog even in ging blazen. De warmte blijft er nog wel heel lang in hangen als in 3 a 4 uur, maar dat is natuurlijk niet erg zolang het houtskool maar uit is. Ik zal morgen nog eens een test doen.
 
De warmte blijft er nog wel heel lang in hangen als in 3 a 4 uur, maar dat is natuurlijk niet erg zolang het houtskool maar uit is. Ik zal morgen nog eens een test doen.
Die van mij blijft ook erg lang warm, maar dan zijn de kolen wel echt uit. Dit zou de oplossing wel eens kunnen zijn voor je (y)
 
@Michel2 , vandaag nog een testje gedaan. De kolen lijken in ieder geval een stuk sneller uit te zijn. Ik zag niets meer gloeien na in ieder geval 1 uur. Ook niet als ik er zelf nog even in ging blazen. De warmte blijft er nog wel heel lang in hangen als in 3 a 4 uur, maar dat is natuurlijk niet erg zolang het houtskool maar uit is. Ik zal morgen nog eens een test doen.
Mooi om te horen dat het al beter gaat. Hier blijft de BGE ook nog lang warm maar dat klopt natuurlijk als de warmte in het keramiek gaat zitten.
 
De warmte blijft er nog wel heel lang in hangen als in 3 a 4 uur

Dat heb ik ook wel hoor. Gisteren heb ik hem nog aangehad op zo'n 200 graden. Rond 18u uitgezet, maar rond 21.30 stond hij nog net onder de 100 graden.
Zo lang je houtskool maar wel dooft iig.
 
Ik heb ook een nieuwe (2021) Bastard Large en had exact hetzelfde probleem met het doven (en nog veel meer problemen eigenlijk, maar daar open ik wel een ander topic over)

De top heeft inderdaad vrij veel speling, maar de valse lucht naar de kolen zuigt hij voornamelijk aan via de bottom vent. Die sluit gewoon niet lekker af. Ooit werd de bastard geleverd met een dubbele schuif: roosterschuif + dichte schuif en dat maakte de afdichting beter. Nu wordt de 2021 geleverd met alléén de dichte schuif. Terwijl de handleiding nog wel de roosterschuif noemt als essentieel onderdeel voor lagere temperaturen zit hij er niet meer bij helaas. Daarnaast veroorzaakt het dus heel veel ruimte in de geleiding, waardoor de bottom vent simpelweg niet meer echt af te sluiten is.

Je kan als je handig bent de boel wel wat buigen, maar, bijvoorbeeld de eind-lip die druk moet geven is bijna niet in vorm te krijgen zodat hij én druk geeft, én niet blijft hangen als je de schuif dicht wil zetten. Mijn oplossing: een extra stalen plaatje er in zetten vóór de gewone schuif, maar ónder de eind-lip. Nu voel je de schuif echt lekker zwaar gaan, en komt hij toch onder deze druk-lip, en sluit hij perfect af. Sindsdien is de kamado binnen 30 min echt helemaal uit, ondanks de 2 a 3 mm speling op de top-vent (2021 model). Bastard zelf zegt dat de top vent dichtslibt met vet en dat het dan beter wordt overigens. Maar in mijn ervaring kan je het probleem dus beter bij de onderste vent oplossen.

( Ik gebruik mijn kamado's met een controller + blower, en het plaatje is dan ook het mounting-bracket voor de blower. )
 
Terug
Bovenaan Onderaan