BasBQ
Beef en Steak

1e keer ribs met hickory

 
 
 

Grimlord

Gemarineerd
Berichten
1.412
Ik had een pakket rookhout gekocht, mooie pakketjes van 1,5kg van verschillende soorten (appel, kers,beuk,eik,rode wijn vaten, hickory).

Besloten om op zaterdag ribben te proberen met hickory.

Ook nog eens een nieuwe zak houtskool geprobeerd, eentje uit een tuincentrum.
Ze hadden momenteel een aanbieding bij aankoop van 2 zakken een korting van €6.
Prijs per zak kwam dan op €14,95. Uiteindelijk toch blij verrast met de kwaliteit en de grootte van de houtskool.
f8b5bc7f78deb596ffdf3552c646b590.jpg


Rond 06u20 de Q aangestoken en rond 06u50 zat deze op 98⁰, 2 hickory chunks onder de platesetter geplaatst, het ribbetjes met het vlees geplaatst en dan de temperatuur mooi laten stabiliseren rond de 107⁰ (met de aanpassing op mijn Billows bleef de temperatuur tussen de 105,9⁰ - 111,5⁰ dus zeker een aanvaardbaar resultaat).
f99bab8d173f636dd563b4db41bbbc30.jpg

ea5d946b1927bc2cc266a8ac7e78111c.jpg


Rond 09u45 de ribbetjes van de Q gehaald en in folie verpakt met roomboter, bruine basterdsuiker en agavesiroop. (blijft een fantastische combinatie).
233be09a292ac70b3f338e07eae4f0dc.jpg

edfcc8ac3daabeb1bda6ecea1e3a7f77.jpg

be51eaea585356aa9a4caefa0d1fce53.jpg


Rond 10u konden de ingepakte ribben terug op de Q en ze mochten anderhalf uur lekker garen.

Rond 11u30 de ribben uitgepakt en deze een 20-tal minuten laten drogen en dan ingesmeerd met barbecuesaus en dan nog een half uur laten karameliseren.
132542420a968d9242581f563de91b05.jpg


Met wat baked beans (deze keer een bokaaltje van Hak gemengd met wat barbecuesaus) was dit een fantastische maaltijd.
aac7fc85ca02b33315c4745757e96d52.jpg


Persoonlijk vond ik de rooksmaak van de hickory best lekker, de rest van het gezin vond het te overheersend. Volgende keer maar weer voor de mix appel/kers gaan.


´s Avonds met wat overgebleven ribben een heerlijk broodje gemaakt, ribvlees, wat sweet baby ray´s sweet & spicy en een plakje augurk tussen een zachte pistolet.
80080c20f0ba4d703339a71a10ea89b5.jpg



Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Ziet er wel goed uit, hickory vind ik zelf ook te zwaar voor ribs. Een stuk appel vind ik dan meer op zijn plaats.
 
Ik gebruik Hickory voor chicken wings en drumsticks en voor rund. Appel en kers voor varken. Ben toch wel een fan van Hickory hoor. Gisteravond chickenwings op met Hickory en zonder. Was omdat ik bij tweede serie geen rookhout heb toegevoegd. Met Hickory krijg je een bacon smaak erbij. Veel meer een BBQ smaak vergeleken met die zonder.

Verstuurd vanaf mijn HD1913 met Tapatalk
 
Zo zie je maar weer smaken verschillen. Hickory is mijn favoriet voor ribben. Deze zien er ook heerlijk uit en met wat bonen er naast is het bijna perfect.
 
Mooie ribs.👌🏻 Ik gebruik voor varken ook een wat milder hout.. vaak pak ik peer, appel of kersen.
 
Fraaie run en gerechten. Dat broodje ziet er echt overheerlijk uit!
 
Ik heb laatst ook dit recept van Noskos gedaan. Ik heb dan alleen soms bij een bite een ontzettende plak laag op mijn tanden. Enig idee wat ik bedoel, en wat ik verkeerd doe. Te veel basterd suiker gebruikt, of agoave siroop, of te dik gelakt. Of moet ik gewoon niet zo zeuren ;)

Verstuurd vanaf mijn HD1913 met Tapatalk
 
Ik heb laatst ook dit recept van Noskos gedaan. Ik heb dan alleen soms bij een bite een ontzettende plak laag op mijn tanden. Enig idee wat ik bedoel, en wat ik verkeerd doe. Te veel basterd suiker gebruikt, of agoave siroop, of te dik gelakt. Of moet ik gewoon niet zo zeuren ;)

Verstuurd vanaf mijn HD1913 met Tapatalk
Ik denk te dik gelakt.
 
Ik denk te dik gelakt.
Ben er haast zeker van.
Hier is de vrouw geen fan van afgelakte ribben, zonder lakken smaken de ribben met die suiker en agavesiroop ook wel lekker maar voor mij iets te zoet.
De eerste keer dat ik ribben lakte, had ik een recept gebruikt waarbij er meerdere lagen barbecuesaus werden aangebracht, dan had ik ook last van een plakkerige laag. Sedert doe ik slechts nog 1 dunne laag barbecuesaus (vaak nog iets meer lopend gemaakt door toevoeging van wat ciderazijn).
 
Ik ga ook eens proberen zonder lakken. Ik wil eigenlijk graag de mexican ribs van onze plaatselijke spareribs lijn maken. Dat zijn droge ribben met een Mexicaanse kruiden rub.

Verstuurd vanaf mijn HD1913 met Tapatalk
 
Normaal gebruik ik kers echter ga ik naar aanleiding van dit topic een blokje hickory gebruiken.
 
lekkere ribben en een heerlijk bordje eten
top maaltijd

maar waarom in het begin in een rekje? is alleen maar afwas. je had het ook gewoon op het rooster kunnen leggen, zoals je erna doet
 
De ribben zien er heerlijk uit! Zelf ben ik ook wel fan van Hickory voor ribben maar kan mij wel inbeelden dat dit voor sommige mensen wat te straf is.

Waar heb je het pakket rookhout gehaald als ik vragen mag?
 
De ribben zien er heerlijk uit! Zelf ben ik ook wel fan van Hickory voor ribben maar kan mij wel inbeelden dat dit voor sommige mensen wat te straf is.

Waar heb je het pakket rookhout gehaald als ik vragen mag?
https://www.rookoven.com/voordeelpakket-rookchunks-5-soorten.html
Ik bestelde ook houtskool bij hen zodat er geen verzendkosten werden aangerekend.
Het handige aan 5 verschillende soorten rookhout in verpakking van 1,5kg laat toe te experimenteren. Later ga ik dan voor grotere hoeveelheden van de rookhoutsoorten die hier best in de smaak vallen.
 
https://www.rookoven.com/voordeelpakket-rookchunks-5-soorten.html
Ik bestelde ook houtskool bij hen zodat er geen verzendkosten werden aangerekend.
Het handige aan 5 verschillende soorten rookhout in verpakking van 1,5kg laat toe te experimenteren. Later ga ik dan voor grotere hoeveelheden van de rookhoutsoorten die hier best in de smaak vallen.
Dat is een goeie deal. Waar ik het altijd haal is het 15 euro voor 1.5 kilo. Of 40 voor 4.5. Linkje opgeslagen voor later (Y)

Verstuurd vanaf mijn HD1913 met Tapatalk
 
https://www.rookoven.com/voordeelpakket-rookchunks-5-soorten.html
Ik bestelde ook houtskool bij hen zodat er geen verzendkosten werden aangerekend.
Het handige aan 5 verschillende soorten rookhout in verpakking van 1,5kg laat toe te experimenteren. Later ga ik dan voor grotere hoeveelheden van de rookhoutsoorten die hier best in de smaak vallen.
Dit komt al wat goedkoper uit vergeleken met andere zaken die ik zelf al had gevonden. 1,5kg laat inderdaad toe om wat te testen maar niet teveel om met een berg over te blijven als ze niet in de smaak vallen 👍
 
Heerlijk zo een ribben.

Van het weekend naar een lokale boerderij een bestelling geplaatst voor de eerste keer. Boston Butt, Procureur, buikspek. Ik vroeg ook 10 spareribs en hebben ze niet. Weird.

Maar nu moet ik weer gaan zoeken, want dat is niet evident om 'natuur' ribben te vinden. Mss toch binnenkort eens naar de Makro gaan zien.
 
Lekker 2X kunnen genieten van de ribben
 
Terug
Bovenaan Onderaan