Beef en Steak

1e Charcuterie poging voor pancetta

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mac
  • Startdatum Startdatum
Zo, de tussenstand na 1 week hangen.

Gewicht is nu rond de 683 gr, dus na 1 week hangen is er zo'n 150 gr aan vocht vervlogen.
Ik kan zover geen schimmel oid ontdekken, dus alles lijkt goed te gaan voorlopig.

Ze begint wel een beetje krom te trekken (maar dat doen bananen ook, en die vind ik ook lekker  :D)

12563940593_0a2576cd11_z.jpg

12563943433_d1cbd9a587_z.jpg

Ik zeg op naar volgende week.

Mac

Dat krom trekken is normaal als het zwoerd er nog op zit.
Dit droogt en krimpt sneller.

Ik heb een beetje zitten twijfelen Bert, maar had ik het er eigenlijk af moeten halen ?
Of laat ik het anders stellen,....was het beter geweest ?
Ik heb er nergens over gelezen.

Mac

Er zit normaal geen zwoerd aan. Alleen weet ik niet wanneer het eraf gaat.
Zelf heb ik het er nog aan zitten (nu 2 dagen in de koeling).
Ik denk dat ik het er voor het drogen afhaal.

pancetta_tesa.jpg

Dat zwoerd verhaal, als ik zo dan en nu regelmatig over leest, krijg ik steeds meer de indruk dat het een eigen voorkeur is. Er is geen goed of fout om ze op te laten zitten. Het heeft zijn voordelen en zo dan zijn nadelen. Zoals vet en vocht behoud, inbreng/hinder kruiden toevoegen, eetbaarheid. Ook heb ik een vermoeden dat het beetje afhankelijk is welk proces je gaat toepassen, zoals aan de spijker, warm roken etc. Op dit moment ben ik bacon aan het bereiden en stelde me dezelfde vragen omtrent het zwoerd. Dit is een lastig onderwerpje. Ik ben ook benieuwd hoe jullie er overdenken en wat jullie ervaringen zijn.

Overigens Mac, de foto's zien er veel belovend uit, je moest het eens weten hoe jaloers ik ben.

Ik heb zojuist het zwoerd eraan laten zitten. Wel in het midden een keer ingesneden tot op het vlees zodat het mooi vlak stuk wordt.
@mac: ik houd wat minder van bananen :)

Op lage temperatuur kun je eigenlijk niets met dat zwoerd. Als je het droogt en frituurt krijg je een soort kroepoek.

Klopt, ik droog het vel mee. Ik zie straks wel wat ik er mee doe :).
Frituren is altijd nog een optie.

Ik laat 'm 3 weken hangen Hoefnix .

Nu na 2 weken alles nog bijna ok?  :-/

12775639474_926f1a5bc3_z.jpg

12775635214_1821d1ca93_z.jpg

Ziet er niet echt anders uit als een week geleden (en dat is dan positief, geen schimmel e.d.  :) )

Echter is er wel iets anders aan de hand  :-S

Ze is zo'n kleine 100 gr..........aangekomen  :-O

Ik ga er maar vanuit dat ik verkeerd heb gewogen  L-).
Om beschadiging van de korst, en kans op schimmel te verkleinen, had ik de Pancetta (want zo mag ik haar inmiddels wel noemen  ;) ) aan het touwtje voorzichtig laten rusten op de weegschaal vorige week.
Nu dacht ik dat ook weer op dezelfde manier te doen, echter kwam ik niet tot een stabiele waarde, en daarom toch maar (geheel tegen mijn geloofsovertuiging in) plat op de weegschaal gelegd, en nu kreeg ik te zien dat ze zo'n 770 gr woog  :-t

Maar goed dat gaat mij niet tegenhouden hoor.
Ze gaat nog 1 klein weekje hangen, en hopelijk gaan we het zondag meemaken.
Ben benieuwd.

Mac

Ik ben ook zeer benieuwd, eens kijken of ik dit ook nog even snel kan doen voordat het te warm word. Aankomend weekend eerst maar eens mijn eerste buikspek om toveren naar walchers-/zeeuwsspek ;)

Het is zondag geweest, dus..............................

Aansnijden die Pancetta  :)
Nog ff op de weegschaal, en kom tot de conclusie, dat ze de afgelopen week niet meer is afgevallen.
Eindstand na 3 weken is 770 gr, na met 1048 gr te zijn gestart.
Ze voelt goed aan, stevig, maar niet keihard iig.

De smaak is goed, alleen de zijkanten zijn wel erg peperig, maar dat is dan ook logisch, met die hele laag peper/chili/ laurier welke er op zit  ;)
Was bang dat doordat het pekelen in eerste instantie niet naar wens verliep, dat het te zout zou worden, echter daar heb ik totaal niets van gemerkt.

12911223345_de6e96aafc_z.jpg

Het snijden is dan wel weer wat minder door het zwoerd wat er nog aan zit, dus de volgende keer (ja ja die gaat zeker komen), dan haal ik die er meteen vanaf, nog voor het pekelen.

12911220015_bab62b0844_z.jpg

12911653594_21f865908b_z.jpg

12911224565_568f027690_z.jpg

12911656784_68f1c62aa6_z.jpg

Gaan we zeker nog eens maken.

Mac

Dat ziet er heel mooi uit. Lijkt me erg lekker!

in 1 woord GEWELDIG

Mooi!!!

Terug
Bovenaan Onderaan