BasBQ
Beef en Steak

Zelf chipotle maken

 
 

koef

Kooltjesharker
Berichten
127
Vandaag een poging om zelf chipotles te maken:

Eerst pepers gehaald bij westlandpeppers. 2kg jalapenos en nog een paar naga jolokia in twee kleuren.
De naga's zijn bijzonder heet en ik loop al de hele dag met een brandende neus en bovenlip. Ik had geen handschoentjes gebruikt en wel gekrabbeld in mijn gezicht  @-) :((

Eerst dus de pepers gewassen en schoon gemaakt. Daarna op de smoker. Om een goede rooksmaak aan de pepers te geven heb ik kersen gebruikt en minimaal 2tot3uuur gerookt. Nu langzaam de temp van 100 graden laten zakken zodat de pepers goed drogen.

20140517_111620_zpsetfyb09e.jpg

20140517_130853_zpsgoadbjmg.jpg

20140517_131256_zps4pjdoiy2.jpg

20140517_132443_zps8nhyalau.jpg

20140517_133047_zpse8fvoixx.jpg

IMG-20140517-WA0010_zpsy5vpszk3.jpg

IMG-20140517-WA0008_zpsckvhwtpt.jpg


Tussenstand na 3uur

20140517_175710_zpsbw6thtjm.jpg
 
Das mooi zeg, dit volg ik even
 
Dit is wel en Hot-topic.... Ben benieuwd naar het resultaat!!
 
Ik kon het niet laten.....abt's....met annanaskaas en gemberkaas, aanrader!!!!


IMG-20140517-WA0017_zpsl8bldde8.jpg

IMG-20140517-WA0019_zpsgwbqyg21.jpg

IMG-20140517-WA0022_zpsuqfgkufb.jpg

20140517_170419_zpsdjhwczi3.jpg

20140517_170922_zpsosgyvqbp.jpg
 
Zijn die niet heel heet?
Ze zien er wel lekker uit!
 
Lin zei:
Zijn die niet heel heet?
Ze zien er wel lekker uit!

Ze zijn redelijk pittig  B-) niet super heet hoor....
 
Volgens mij worden chipotles gerookt / gedroogd terwijl de jalape?os nog heel zijn?
 
Dominique zei:
Volgens mij worden chipotles gerookt / gedroogd terwijl de jalape?os nog heel zijn?

Zou best eens kunnen. Ik heb ze doorgesneden omdat dat het vocht dan eerder eruit is. Op die manier hoop ik het proces te versnellen. Ik heb nu hele kleine jalopenos gebruikt. Ik heb ook nog grote, daar ga ik er een paar van in zijn geheel doen.

Wat nu gebeurt is dat de halve jalapenos helemaal omkrullen, ik ben benieuwd wat er over blijft want ze zijn al erg geslonken. :-/
 
Chipotles worden gemaakt van rode jalape?os, dus dit worden geen echte chipotles ;) En ze worden traditioneel met mesquite gerookt, maar een andere stevige soort als eiken kan ook prima. Als ik ze maak, dan rook ik ze 10 uur en daarna gaan ze in de voedseldroger om ze droog te maken.
Ik laat ze ook heel, maak wel aan de zijkanten twee sneetjes zodat de rook erin kan.
 
leuk en spannend project
 
Succes. Weer eens wat anders dit. Ik hou zelf ook wel van pittig dus deze komt mogelijk op de 2do.
 
noskos zei:
Chipotles worden gemaakt van rode jalape?os, dus dit worden geen echte chipotles

Dennis , zit er dan ook smaakverschil in rode of groene jalapeno's? Rood is nu niet verkrijgbaar bij westlandpeppers.

Ik heb nog meer pepers dus ik zal ze ook eens met eiken roken en alleen twee sneetjes geven, ik denk wel dat dat veel beter is.
 
Ik heb de pepers de Hele nacht op de wsm laten liggen bij ongeveer 60 graden Celsius. Ze zijn mooi gedroogd. Ik was begonnen op 100-110 graden voor de eerste drie uur. Daarna terug naar 60 laten zakken.dit heb ik een uur of zes zo gehouden, daarna ben ik naar bed gegaan en de wsm is langzaam gedoofd.
Vanochtend waren de pepers mooi droog, geen zachte delen meer.


Eerste zijn de jalapenos, ze zijn heel donker van kleur geworden en knisperend droog. Ik heb er eentje geproefd en er zit een mooie diepe rooksmaak aan met een milde hitte.


20140518_081353_zpsql5gbl2p.jpg


Tweede zijn de naga's deze zijn iets lichter van kleur gebleven en ook niet helemaal omgekruld zoals de jalapeno's. Ze smaken fruitiger maar zijn echt veeeeel heter.

20140518_081404_zpsgvsipula.jpg


Ik ga deze malen in de koffiemolen zodat ik chilli poeder krijg en dan lekker experimenteren met een nieuw rubje  :)
 
Wat mooi gedaan dan! En ondanks het feit dat het dan niet is " zoals het moet" ( qua pepers en rookhout) is het wel een erg leuk project. Ik zeg Goed Bezig Koef!
En niet om het een of ander, maar tot mijn stomme verbazing lagen er laatst jalape?os bij de AH op de groentenafdeling. Maar ik ga er vanuit dat dat een vergissing was.....
 
Dominique zei:
Wat mooi gedaan dan! En ondanks het feit dat het dan niet is " zoals het moet" ( qua pepers en rookhout) is het wel een erg leuk project. Ik zeg Goed Bezig Koef!
En niet om het een of ander, maar tot mijn stomme verbazing lagen er laatst jalape?os bij de AH op de groentenafdeling. Maar ik ga er vanuit dat dat een vergissing was.....

Het gaat erom dat het eindresultaat lekker wordt, en als je het dan geen chipotles mag noemen omdat het niet volgens het boekje is, dan is dit gewoon de nieuwe trend: ilcotles!!! :D
 
Leuk project en staat al een tijdje op mijn lijstje van dingen om te doen.
Ik heb pepers in mijn tuin, dus eigenlijk geen excuus...
 
Terug
Bovenaan Onderaan