Beef en Steak

Zeeuwsspek & Whisky and Maple Cured Bacon: een kennismaking met langer pekelen

Zo op een plaatje ruiken en proeven wij er ook niets van, maar het ziet er gruwelijk lekker uit!

Morgen maar weer even naar de slager voor een stuk buikspek. 😋
 
Ronde 2:
Vanavond is het beurt aan de Whisky &Maple Cured.

Spek uitgepakt.
Mooi en stevig.
8c46bc96551a5f4406a00e02090c01df.jpg

65cabee4113271cb3430fc4beb4ba347.jpg
ad5e6a4bff23dd46dc153bb254c9b471.jpg

Beetje droog gedept en geroken.
Rook zelf niets maar volgens jongste rook het naar whisky en wat zoets.

Dus ook deze mag door.
Indirect bij 110-115 graden naar een kerntemperatuur van 70/73 graden.
Deze keer met wat kersenhout.

958a249daba0539d9f4e432ee10f9964.jpg


Na bijna 3 uur was de kerntemperatuur van 72 graden bereikt:
71d262adad55d701e5e4ca997467e5ce.jpg

a5f29a9a9467649e06169d118045d03e.jpg

115524b2edfad419c8caf405700aa8b9.jpg


Een eerste indruk: heerlijk mals , een stuk zouter dan de Zeeuwse versie maar goed te doen. Ook hiervan meteen een stuk de vriezer in tot het moment dat mijn smaak en reuk weer hersteld zijn.


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Wauw dat Zeeuwsspek ziet echt schitterend uit :love: ik kan het bijna proeven!
Zo jammer dat je verkouden bent, ik ken het 😒 niet kunnen proeven wat je gemaakt hebt.
Het kan niet anders dan lekker zijn, dat zei je zoon ook al en zo ziet het er ook uit, gewoon ff wachten en dan genieten dit hemelse spek 😆
 
Smaak komt beetje bij beetje terug.
De Maple cured is echt een stuk zouter dan het Zeeuwse spek. Beide worden als erg lekker ervaren.
De Zeeuwse zou wat mij betreft een fractie zouter mogen.
Vraag voor de ervaren "pekelaars":
  • is dit het verschil in zoutinbreng? 2,5% bij de Maple cured en 2% bij de Zeeuwse?
  • of de tijd? De Maple Cured heeft 24 uur langer in het zout gelegen.
  • of het soort zout? Bij het Zeeuws spek is het grootste deel "gewoon zout" bij de maple cured is al het zout colorozo.
Bij de volgende versie Zeeuws ga ik iets meer van de Van Beekum mix toevoegen.
Daarmee wordt én het spek wat zouter en hoop ik nog meer smaak toe te voegen.
Een wat kwalitatief hoogstaandere Ketjap zit ook nog in de planning.
 
Wat een heerlijke plaatjes van het Buikspek 😍
Ik ga dalijk mijn vriezer induiken en kijken of ik nog wat heb van dat heerlijk Zeeuws Spek anders weet ik mijn missie voor deze week 😁
 
Heb van beide bereidingen nog een mooi stuk in de vriezer maar het vervolg gaat niet lang op zich wachten.
Leuk om te doen en omdat het tenslotte ook gewoon brood beleg is valt dit bij ons thuis in de categorie "nuttig bezig zijn". ;)
@Sticky Fingers door het "gemis" van een snij machine gaat de voorraad ook nog een stukje harder dan verwacht #dikkeplakken
 
Heb van beide bereidingen nog een mooi stuk in de vriezer maar het vervolg gaat niet lang op zich wachten.
Leuk om te doen en omdat het tenslotte ook gewoon brood beleg is valt dit bij ons thuis in de categorie "nuttig bezig zijn". ;)
@Sticky Fingers door het "gemis" van een snij machine gaat de voorraad ook nog een stukje harder dan verwacht #dikkeplakken
Het is ook verleidelijk om je tanden erin te zetten met zo een lekker groot stuk spek. En wat dikkere plakken van deze zaligheid is ook verrukkelijk op een boterham. #dikkeplakken 😋

ik heb destijds mijn snijmachine via Marktplaats gekocht bij een verkoop inboedel van een slagerij en ben er op de dag van vandaag dik tevreden mee.
 
2 zoons, carnivoren en altijd honger ;) #dikkeplakken#waarismijnspekkie.
Ik ga eens kijken voor een gebruikte van een degelijk merk op MP.
Mag ik vragen welk merk jij hebt?
 
2 zoons, carnivoren en altijd honger ;) #dikkeplakken#waarismijnspekkie.
Ik ga eens kijken voor een gebruikte van een degelijk merk op MP.
Mag ik vragen welk merk jij hebt?
Haha heerlijk man!

Ik heb destijds een mooie Hendi op de kop kunnen tikken via MP, Deze had maar een klein beetje TLC nodig.
 
Wordt hier zo hebberig van.
Ga hier nog eens rustig over nadenken en reflecteren.
Enige neiging tot overhaaste beslissingen en doorschieten in hobbies is mij helaas niet vreemd.... 🫣 ;)
 
Wordt hier zo hebberig van.
Ga hier nog eens rustig over nadenken en reflecteren.
Enige neiging tot overhaaste beslissingen en doorschieten in hobbies is mij helaas niet vreemd.... 🫣 ;)
Haha Wood!
Das best herkenbaar! Heerlijke impulsiviteit en hersens die over uren draaien 🤣
 
Zeer smakelijk 😋
 
Vandaag het 2e stuk Zeeuwsspek aangesneden.
Dit heeft een dag of 5 gevacumeerd in de vriezer gelegen.

Of de smaak papillen zijn herstellende of het gevacumeerd laten rusten heeft het spek goed gedaan maar deze smaakte lekkerder dan de eerste helft die na afkoelen gelijk geconsumeerd werd.
Beetje het 'gerookte kaas effect".
De volgende edities ga ik minimaal een week gevacumeerd bewaren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan