Beef en Steak

Zalm roken op de BBQ....

kloenie

Stoker
Nou ga het maandag toch proberen.
Kijken of de Weber wakker wil worden van de zolder... en zin heeft om in de kou buiten te spelen.
Zalm kopen : Check
Rook plakje kopen : Check
Briketten in huis : Check
ingredi?nten in huis voor de Bobby Flay's Cedar Planked Salmon : Check
Het wordt direct roken, dus plankje uur weken en dan op de kolen met de zalm etc.

Maar... hoeveel kolen heb ik nodig ?
Gooi ik er 1 kilo op of 2 kilo ( Weet niet hoe veel er in de briketten starter van Weber gaat )
Gooi ik er nog meer bij ?
De aardappels gaan in de actifry...

lees overal wel hoe je moet roken etc, maar niet hoeveel briketten :D

Ik zou een halve starter doen. Het is de bedoeling dat je plank gaat smeulen, dus het moet geen bloedverziekend heet vuur zijn. En wat je erbij eet? Een salade of zo? Of is dat een tuttenantwoord....;)
Ik maak de zalm namelijk vaak als lunch, en dan eet ik er verder niks bij. Na 4a5  ons vis heb ik wel even voldoende ;)

Ik heb ook ongeveer een halve starter hete briketten. Ik heb de zalm ongeveer 20 minuten er op, dus je hoeft ook niks aan koude briketten erbij te doen. Als de zalm klaar is alle schuiven dicht, dan kun je de volgende sessie nog recyclen ;D.

En maak even wat foto's (dus ook even hoe je het op de bbq hebt staan), dan maakt het meedenken makkelijker (al zal het dan wel de bekende mosterd na de maaltijd zijn ;D)

Dominique zei:
Of is dat een tuttenantwoord....;)
Te makkelijk ;)

Het wordt het avond eten.
Maak de zalm, en wat er overblijft neemt de vrouw maar mee naar der werk in de salade :D
ik dacht aardappelsstukjes en iets van groente....

dus halve starter... dan 20 min....

En wat bedoel je met de volgende sessie nog recyclen.

Als je klaar bent, doe je alle schuiven boven en onder dicht en de deksel op de barbecue. Zo doven de briketten die je dan prima de volgende keer weer kan gebruiken. Recyclen ;).

kloenie zei:
Het wordt het avond eten.
Maak de zalm, en wat er overblijft neemt de vrouw maar mee naar der werk in de salade :D
ik dacht aardappelsstukjes en iets van groente....

dus halve starter... dan 20 min....

En wat bedoel je met de volgende sessie nog recyclen.

Als de zalm goed bereid is hou je niks over. :D

daar ga ik ook van uit dat er niks overblijft....

maar je weet maar nooit :D

Frits zei:
Als je klaar bent, doe je alle schuiven boven en onder dicht en de deksel op de barbecue. Zo doven de briketten die je dan prima de volgende keer weer kan gebruiken. Recyclen ;).
En met hergebruiken bedoelen we: daar kan je dan de hete kolen de volgende keer bovenop leggen. Dus niet hergebruiken om in de starter aan te steken :)

(Ik dacht: even verduidelijken, je weet maar nooit)

Blijkbaar kan het wel ;D

Ik doe dat wel hoor Chris! Als ik briketten over heb, doe ik een stuk of 6 verse onder in de starter, oude gebruikte briketten er bovenop, en gaan met die banaan. Werkt heel erg goed. Of bedoel jij iets anders?

Dominique zei:
Ik doe dat wel hoor Chris! Als ik briketten over heb, doe ik een stuk of 6 verse onder in de starter, oude gebruikte briketten er bovenop, en gaan met die banaan. Werkt heel erg goed. Of bedoel jij iets anders?
Dat bedoelde ik inderdaad, ik vind het zelf niet zo gemakkelijk werken (ik gooi altijd verse hete briketten bovenop die van de vorige sessie) maar als jij het wel zo doet dan schrap ik mijn opmerking. Niet iedereen hoeft op dezelfde manier te werken natuurlijk.

ja dan weet ik het niet meer hoor... of er bij gooien, of in de starter... of ja uhhhh :D

ik gooi altijd de briketten weg.......

wat is de regel om de briketten wel of niet te bewaren......

kloenie zei:
Oei, dat is wel zonde! Zolang ze geen as zijn zit er nog energie in.

Wat ik doe (en voor de duidelijkheid, ik heb de wijsheid niet in pacht) is na het doven van mijn BBQ de kolen laten liggen en bij het aansteken de volgende keer gewoon mijn hete kolen op de overblijfselen van de vorige sessie.

Wel eerst eens goed tikken dat de as er af valt en de luchtstroom niet in de weg zit

ChrisMaes zei:
kloenie zei:
Oei, dat is wel zonde! Zolang ze geen as zijn zit er nog energie in.

Wat ik doe (en voor de duidelijkheid, ik heb de wijsheid niet in pacht) is na het doven van mijn BBQ de kolen laten liggen en bij het aansteken de volgende keer gewoon mijn hete kolen op de overblijfselen van de vorige sessie.

Wel eerst eens goed tikken dat de as er af valt en de luchtstroom niet in de weg zit

Ter info, zo doe ik het ook, even de losse rommel verwijderen aanvullen en de fik er weer in  ;D

top... genoeg info om aanstaande maandag aan de slag te gaan... me vrouw zal me wel voor gek verklaren :D

kloenie zei:
top... genoeg info om aanstaande maandag aan de slag te gaan... me vrouw zal me wel voor gek verklaren :D

dat doet ze maar heel even hoor, totdat ze de zalm geproeft heeft, dan is ze helemaal om

als je me wat beter kent dan zou je weten dat ik zo gek als een deur bent :D

dat weet me vrouw ook... maar die zou ook echt zo iets hebben van...
Doe niet joh.. kost te veel tijd en geld om even de bbq aan te steken etc :D

Terug
Bovenaan Onderaan