BasBQ
Beef en Steak

Zalm op het plankje

 
 
 

de volle

Gemarineerd
Berichten
1.052
Vandaag een stukje zalm. Waar is mijn hout. Even snel de zaag aangezet en een plankje gezaagd. Ja was in een zuinige bui. Mijn wederhelft houd niet van zwemmende beesten. Dus er hoeft maar een stukje op te passen.
IMG20210814174911.jpg

Peper en zout erop en honingmosterdsaus erover heen.
IMG20210814182602.jpg

Ik heb niet de indruk dat het cederhout veel heeft gerookt. Zalm eerst op 150gr daarna naar de 175gr. Blokje appel als extra rookhout erbij gedaan.
IMG20210814182759.jpg

Zalm eraf gehaald bij 54 gr. Zalm was lekker maar van de rook heb ik heel weinig geproefd. Wel logisch want er zit v eel saus over. Ook van het cederhout heb ik nagenoeg niets gemerkt. Heb het hout wel 15 minuten in het water gehad.
Moet nog mijn Monolith leren kennen want het hout ligt hier veel hoger boven het vuur dan bij de Weber. Ja ik weet dat het rooster een stuk lager kan maar ik heb liever te weinig rook dan verbrand met rook.
Morgen doen we het roken over met kipfilet.
 
Heel slim om het plankje door te zagen. Denk dat je de temp ietsjes hoger mag doen, dan krijg je ook rook van het plankje.
 
Mootje ziet er mooi uit

temp hoger of plankie lager, lijkt wel een grote afstand
Wederhelft had toch ook een stuk kunnen pakken? Het beest zwemt al effe niet meer 😉
 
Nog een lekker gevuld plankje. Probeer inderdaad iets hoger in temp te gaan zitten.
 
Toch lekker.... Naast de hogere temperatuur, week ik mijn plankje nooit voor iets wat er relatief kort op gaat.
En zelfs dan kan ik het plankje 3x gebruiken
 
Op de kamado doe ik de plankjes nooit weken, want daar heb je meer afstand tot de kolen dan bijvoorbeeld bij de weber. Bij de weber doe ik het meestal wel. Nog nooit gehad dat het plankje het niet overleefde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan