BasBQ
Beef en Steak

Zalm op een cederplankje

 
 
 

Revers88

Pitmaster
Berichten
858
Aangezien ik zelf niet zo’n zalm fan ben, hoor ik graag jullie ervaringen. Ik ga komende donderdag bbqen en daar zijn 2 echte zalmliefhebbers bij.

Na een kleine zoektocht al veel verschillende recepten en technieken gezien. Ik heb een stuk zalm met huid van +- 600 gram en een cederhoutenplank.

Ik zie indirecte opstellingen en directe opstellingen, plank weken en niet weken. Natte marinade of droge kruiden,45 graden of 52 graden..

Ik hoor graag van de zalmliefhebber wat een lekker recept/bereiding is voor een stuk zalm.

Alvast bedankt!
 
Aangezien ik zelf niet zo’n zalm fan ben, hoor ik graag jullie ervaringen. Ik ga komende donderdag bbqen en daar zijn 2 echte zalmliefhebbers bij.

Na een kleine zoektocht al veel verschillende recepten en technieken gezien. Ik heb een stuk zalm met huid van +- 600 gram en een cederhoutenplank.

Ik zie indirecte opstellingen en directe opstellingen, plank weken en niet weken. Natte marinade of droge kruiden,45 graden of 52 graden..

Ik hoor graag van de zalmliefhebber wat een lekker recept/bereiding is voor een stuk zalm.

Alvast bedankt!
Alle opties die je beschrijft zijn mogelijk.
De laatste tijd doe ik de plank droog boven de directe kolen leggen tot deze begint te roken.
Dan de Q knijpen, plank omdraaien en de zalm erop leggen.
De plank leg ik weer direct. Let op dat deze niet in de fik gaat. Dan moet je eea tijdig indirect leggen
Dan lekker tot een temp van rond dd 55C brengen.
Mijn tip, proef eens van de zalm als deze klaar is. Je zult versteld staan van de smaak.
 
Als je niet zo’n zalm fan bent zou ik ook voor de Bobby Flay zalm gaan. Voorheen hield ik ook niet zo van Zalm en heb het op die manier leren eten.
 
Alle opties die je beschrijft zijn mogelijk.
De laatste tijd doe ik de plank droog boven de directe kolen leggen tot deze begint te roken.
Dan de Q knijpen, plank omdraaien en de zalm erop leggen.
De plank leg ik weer direct. Let op dat deze niet in de fik gaat. Dan moet je eea tijdig indirect leggen
Dan lekker tot een temp van rond dd 55C brengen.
Mijn tip, proef eens van de zalm als deze klaar is. Je zult versteld staan van de smaak.
Ik week de plank meestal 90 minuten in water, maar dat is denk ik een persoonlijke keuze..
 
Hallo Dobey

Onderstaand recept gebruik ik de laatste vaak:

Marineer een stukje zalm voor 1 tot 3 uur: (voor 600 gram zou ik het het dubbele aanhouden)
100 ml limoncello
5 gram zeezout
citroenzeste van 1 citroen

Van te voren een saus klaarmaken en in de koeling bewaren:

Versnipper:
kleine augurk
bosje bieslook
beetje peterselie
1 sjalot

Meng met het sap van een halve citroen 3 eetlepels mayonaise en 1 theelepel mosterd
Bbq plankje even weken en dan laten roken op de bbq. 180-200 graden. Zalm erop en na 15 minuten (50 graden) mag het eraf.

38EC1888-33BF-48B0-B6B7-CBEBADCC0319.jpeg
 
Ik zou zelf niet boven de 50C gaan, dan wordt hij droog in mijn beleving. Ik ga zelf meestal tot 48C. Die ceder plankjes heb ik geen ervaring mee. Pak meestal eiken of turf als rookhout, indirect op 80C-90C.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Ik zou zelf niet boven de 50C gaan, dan wordt hij droog in mijn beleving. Ik ga zelf meestal tot 48C. Die ceder plankjes heb ik geen ervaring mee. Pak meestal eiken of turf als rookhout, indirect op 80C-90C.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
Heb hem de laatste keer naar 55graden laten gaan en juist met die mosterd korst, is hij dan verre van droog.
 
Hoi, ik heb met kerst de zalm gerookt op een cederhouten plank. Heb de zalm eerst i gesmeerd met mosterd en bruine suiker. Het plankje niet eerst nat gemaakt waardoor hij snel rookt. Plankje gaat dan direct op de bbq. Dit is een recept van bbquality staat op you tube

20201218_174942.jpg
 
Ik zou zelf niet boven de 50C gaan, dan wordt hij droog in mijn beleving. Ik ga zelf meestal tot 48C. Die ceder plankjes heb ik geen ervaring mee. Pak meestal eiken of turf als rookhout, indirect op 80C-90C.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
En heb je dan zalm met of zonder huid? Mij lijkt inderdaad dat je hem met een indirecte opstelling beter kan controleren.. hoelang doet hij er dan ongeveer over?
 
En heb je dan zalm met of zonder huid? Mij lijkt inderdaad dat je hem met een indirecte opstelling beter kan controleren.. hoelang doet hij er dan ongeveer over?
Met huid. Meestal toch wel een uurtje ofzo.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Zalm kan zowel met als zonder huid. Als het erop zit lekker laten zitten, je schuift het zo van het velletje af als die klaar is.
Ik heb het idee als het zonder huid is, dat de cedersmaak er ietsjes beter intrekt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan