BasBQ
Beef en Steak

zalm op cederhouten plank

 
 
 

Leo

Forum Meubilair
Berichten
11.363
heeft iemand voor mij een mooi recept voor zalm op een cederhouten plankje?

bij voorbaat dank,
Leo
 
Leo, een simpel recept is zalm a la Bobby flay.

Zalm insmeren met simpele mosterd, zout en peper en daarna bruine suiker erop. Dat is thuis en op het werk favoriet!

Staat ook op de site van noskos
 
Yep, altijd een hit!
 
proef je de mosterd naderhand erg? mijn vrouw houdt niet van mosterd :'(
 
De mosterd proef je wel maar niet nadrukkelijk. Kies een simpele mosterd, bijvoorbeeld tesi-bon van de Appie (daar heeft de mosterd naast gelegen ;))
 
Eerst strooide ik er alleen de zalmkruiden van Versteegen over en dat vond iedereen ook fantastisch.

Zalm heeft niet veel nodig ;).
 
Frits zei:
Eerst strooide ik er alleen de zalmkruiden van Versteegen over en dat vond iedereen ook fantastisch.

Zalm heeft niet veel nodig ;).

haha hoe makkelijk kan het zijn, dank je wel, ik heb wel vaker zalm op de bbq gehad, die had ik op aluminiumfolie gelegd, daar wat olijfolie en kruiden bij en dan dichtvouwen en op de bbq leggen.
Maar had nog nooit die plankjes gebruikt, dus dat wil ik vandaag eens gaan proberen.
 
Die plankjes zijn echt geweldig! wel even goed weken!
 
de wonderen zijn de wereld nog niet uit, had 2 stukken zalm, de ene met mosterd en de ander de cedar plank salmon van noskos,
ze wilde geen mosterd omdat ze er niet van houdt, maar vond de zalm met mosterd toch het lekkerst, hoe kan het lopen in het leven.
we hebben gesmuld, als ik tijd heb morgen de foto's
 
Zoals ik al in de shoutbox had gezegd, samen met de suiker krijg je een hele andere smaak, bijna Japans, teryaki-achtig ;)
 
Zalm a la bobby flay is de eerste zalm die ik lekker vind! At nooit zalm.... Vorige week tijdens de buurt barbecue en twee weken geleden tijdens een cateringopdracht klaar gemaakt en de mensen bleven terug komen en waren zéér lovend over de zalm...
 
Ah hier het antwoord op mijn vraag, met mosterd bevalt dus ook mensen die er niet van houden goed.
 
Frits zei:
Ah hier het antwoord op mijn vraag, met mosterd bevalt dus ook mensen die er niet van houden goed.

ja, hier het antwoord op je vraag frits. Leuk om dat soort dingen te zien en ervaren.
 
@Leo,

Ik heb onlangs een aantal keren zalm op cedar plankje gemaakt met Thai marinade (o.a. verkrijgbaar bij Sligro), beviel mezelf en de mede-eters uitstekend!
Heb er ook een draadje voor geopend, zie hier nog even 3 foto's van de serie uit het draadje...

hier de ingewreven verse noorse zalm met de Thai marinade
zalm2_zps75de97dd.jpg


en hier het resultaat na 25 minuten
zalmklaarna25min_zpsb6e579d4.jpg


mooi van kleur en bijzonder "sappig" gebleven
zalmdwarsdoorsnede_zps0c0913a3.jpg
 
dank voor de link Big-T, zullen we ook eens gaan proberen; 't viel me op dat het indirect werd verhit, waardoor weliswaar plankje langere mee gaat maar vlgs mij toch minder wordt "gerookt" als bij directe verhitting lijkt me.....mijn plankjes gaan op 3/4 van de sessie langzaam maar zeker een beetje " de hens" in en geven daardoor intensieve rook in de kettle...
 
haha, leuk dat er wordt gereageert op dit draadje van een jaar geleden
 
je ziet dat het dus niet gaat om de kwantiteit van de draadjes, maar de kwaliteit  :)
en newbies zoals ik ook nog de "oude post" lezen...
 
haha ik voel me helemaal vereerd  :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan