BasBQ
Beef en Steak

Wsm

Roblaar

Kooltjesharker
Berichten
146
Goede avond,

Ik ben zins een half jaar besmet geraakt met het bqq virus ;), ben in het bezit van een kogel weber 56. Nu wil ik er een wsm naast hebben. nu was mijn vraag ik zie door het bomen het bos niet meer met hoeveel kolen je in de bak moet storten. En is wsm echt lange tijd op temp te houden. Ik merk met de kogel dat ik nog steeds veel moet bijstellen, gebruik de Minjon methode

Gr rob
 
Hallo Rob. Wat ik doe is afhankelijk van wat ik maak. Meestal gaat de "bak" redelijk vol en gooi ik er inderdaad hete kolen op. Na de sessie sluit je de luchtschuiven zodat je briketten doven. Deze kun je de volgende keer weer gebruiken. Eens heb ik de schuiven voor de gein open laten staan om te zien hoelang de WSM op temperatuur bleef. Maar na anderhalve dag! Was ik daar wel klaar mee
Lang zat dus

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
Ok, is de wsm beter te regelen met de temp ? Daar bedoel ik mee te zeggen dat je niet steeds de schuiven open en dicht hoeft te doen?
 
De WSM is echt heel eenvoudig op temperatuur te houden. Zeker wanneer je water in de pan gooit, zorgt het verdampen van dit water ervoor dat het vuur van de WSM niet te heet wordt en netjes in de rookzone blijft hangen. Een kind kan werkelijk de was doen. Ik loop zonder zorgen zomaar een uurtje weg wanneer ik iets op de BBQ heb liggen. Gaat eigenlijk nooit fout zolang er maar genoeg water en kolen inzitten. En zoals Marco zegt, de briketten die overblijven kan je de volgende keer gewoon weer opnieuw gebruiken.
 
Hoi Rob,

Wat Marco zegt klopt helemaal. Uiteraard is het verbruik ook afhankelijk van welke wsm (37/47/57), het soort/merk brandstof, of er een windje staat waardoor hij harder kan gaan branden omdat er meer zuurstof inwaait, etc. etc.

Maar om jou vraag mbt het regelen te beantwoorden:
Ja, hij is perfect te regelen. Je heb meerdere schuiven onderin waardoor je heel nauwkeurig kan regelen.
En eenmaal op temperatuur blijft ie erg stabiel voor zeer lange tijd. De temperatuur kan wel eens een klein beetje schommelen (bijv bij wind), maar dat is logisch.
Het regelen tov een weber kogel is veel nauwkeuriger omdat de kogel meerdere sleufgaten heeft. Bedien je dus de hendel, dan open (of sluit) je meteen 3 sleufgaten in de lengte.
Bij de wsm kan dat veel nauwkeuriger

En wat het vullen van de kolenring betreft: gewoon in het begin starten met een volle ring. Als je klaar bent alle schuiven dicht en hij dooft vanzelf. De volgende keer ga je gewoon verder waar je gebleven was (je hebt dus geen verlies van brandstof), eventueel met wat extra brandstof als dat nodig is. Na enkele sessies kan je dan zelf wel een beetje inschatten wat het verbruik is en hoeveel brandstof je erin moet doen, mocht je de behoeft hebben om minder brandstof dan "helemaal vol" erin te doen.

Misschien al bekend, maar voor de zekerheid benoem ik het maar: de wsm is voor lange sessies met lage temperatuur. Dus grillen is tie niet voor gemaakt. Dit in tegenstelling tot de weber kogel bbq. Samen vormen ze een perfect duo waarmee je bijna alles kan. van low & slow tot aan high & fast.

Veel succes

Rick
 
Roker +1

Waterpan gevuld met water werkt als demper.
 
Ridevi71 zei:
Roker +1

Waterpan gevuld met water werkt als demper.


Bij m'n OTG kogel bbq werkt het gebruik van water in een schaal ook als prima temperatuur stabilisator maar (vooral bij wat langere sessies) vind ik bijna altijd een plas condenswater/met as in de asbak. :-/
Wel makkelijk schoon maken :)
Hebben jullie daar geen last van?

kJBM666m.jpg


Ik meen de vraag al eens gesteld te hebben maar kreeg toen geen reactie :(
Ik gebruik een redelijk grote ovenschotel als opvang/waterbak met 1,5 ltr. heet water.

Wellicht wat minder water er in doen?
Hoeveel ltr. water doen jullie in de waterschaal?
 
Sorry boor de late reactie, het besluit is genomen ik ga voor de wsm. Allemaal bedankt voor de info
Gr rob
 
Roblaar zei:
Sorry boor de late reactie, het besluit is genomen ik ga voor de wsm. Allemaal bedankt voor de info
Gr rob

Ga je veel plezier van hebben Rob!

Hans zei:
Bij m'n OTG kogel bbq werkt het gebruik van water in een schaal ook als prima temperatuur stabilisator maar (vooral bij wat langere sessies) vind ik bijna altijd een plas condenswater/met as in de asbak. :-/
Wel makkelijk schoon maken :)
Hebben jullie daar geen last van?

Ik gooi ruim 4 liter water in de pan Hans. Ik haal het uit de Quooker, zodat het meteen goed op temperatuur is. Ik heb geen last van het condenseren van water in de WSM. Het water zal daar condenseren waar het koud is. Kan mij voorstellen dat dat bij een kogel-BBQ inderdaad in de aspan gebeurt.
 
Ik zag ook dat er 3 ventilatie rokers onder aan zitten klopt dat? Even voor mijn duidelijkheid. Als ik de kolenring vol fooi en daar wat brandende kolen op doe, dat is het de bedoeling dat ik de schuiven alle 3 bijna dicht doe? Sorry voor  al die vragen.
 
Roblaar zei:
Ik zag ook dat er 3 ventilatie rokers onder aan zitten klopt dat? Even voor mijn duidelijkheid. Als ik de kolenring vol fooi en daar wat brandende kolen op doe, dat is het de bedoeling dat ik de schuiven alle 3 bijna dicht doe? Sorry voor  al die vragen.
Kijk even hier, met dank aan Frits
 
Hans zei:
Bij m'n OTG kogel bbq werkt het gebruik van water in een schaal ook als prima temperatuur stabilisator maar (vooral bij wat langere sessies) vind ik bijna altijd een plas condenswater/met as in de asbak. :-/
Wel makkelijk schoon maken :)
Hebben jullie daar geen last van?

Ik gooi ruim 4 liter water in de pan Hans. Ik haal het uit de Quooker, zodat het meteen goed op temperatuur is. Ik heb geen last van het condenseren van water in de WSM. Het water zal daar condenseren waar het koud is. Kan mij voorstellen dat dat bij een kogel-BBQ inderdaad in de aspan gebeurt.
[/quote]

Dank voor je antwoord.
't is best mogelijk dat de afkoeling in de aspot voor het condens zorgt.
4 ltr. water is best veel, maar ja dan doet het tenminste ook wat.  :-?!
Ik kan me voorstellen dat het effect met minder water ook minder wordt.

Grts,  Hans.
 
Ik heb eigenlijk nog nooit L&S op mijn kogel gedaan. Heb daar de wsm voor.
Gebruik van water in mijn kogel is dus nog nooit gebeurt.

Nu deed ik in het begin in de wsm wel water in de pan, maar ben na een paar keer overgestapt op zware terra-cotta schalen in de pan.
https://www.bbq-nl.com/2008/07/wsm-waterpan-aanpassing.html

Massa werkt als demper bij temperatuurschommelingen, ongeacht of het water, steen, zand is.
Water zorgt daarnaast echter er ook nog eens voor dat de temperatuur rond de 100gr blijft, vanwege het kookpunt van water. Dus zorgt het ook voor waterdamp.
In de wsm nooit gehad, een plasje water, maar in de as-opvangbak van een kogel kan ik het me wel voorstellen. Daar koelt het flink af natuurlijk.

Maar als je de temp regeling van je kogel een beetje in de vingers hebt, dan zou je het eens met een paar vuurvaste stenen (=massa) als demper kunnen proberen? Stenen wikkelen in alu folie. Lijkt me makkelijker schoonmaken.
 
Ridevi71 zei:
Ik heb eigenlijk nog nooit L&S op mijn kogel gedaan. Heb daar de wsm voor.
Gebruik van water in mijn kogel is dus nog nooit gebeurt.

Nu deed ik in het begin in de wsm wel water in de pan, maar ben na een paar keer overgestapt op zware terra-cotta schalen in de pan.
https://www.bbq-nl.com/2008/07/wsm-waterpan-aanpassing.html

Massa werkt als demper bij temperatuurschommelingen, ongeacht of het water, steen, zand is.
Water zorgt daarnaast echter er ook nog eens voor dat de temperatuur rond de 100gr blijft, vanwege het kookpunt van water. Dus zorgt het ook voor waterdamp.
In de wsm nooit gehad, een plasje water, maar in de as-opvangbak van een kogel kan ik het me wel voorstellen. Daar koelt het flink af natuurlijk.

Maar als je de temp regeling van je kogel een beetje in de vingers hebt, dan zou je het eens met een paar vuurvaste stenen (=massa) als demper kunnen proberen? Stenen wikkelen in alu folie. Lijkt me makkelijker schoonmaken.

Helemaal mee eens.
Als ik iets L&S wil bereiden maak ik meest gebruik van een splitgrill.
De ruimte onder en naast de opvang/waterbak vul ik dan zoveel mogelijk op met dubbel gebakken sierstenen ingepakt in aluminium folie.
Dat doet wel iets maar het best constant blijft de temperatuur als ik daarbij ook de waterbak nog vul. ;)
Dan kan ik hem het beste op de ? 110 gr.C houden gedurende wat langere tijd. :)
 
hmmm.....
ik denk dat ik ook eens een keer een L&S sessie op de kogel ga doen, gewoon om te proberen.
Thnx voor de inspiratie
 
Wat een goede info allemaal bedankt daar voor, nu zie ik dat er 3 schuiven onder de wsm zitten. Meer als bij de weber q. Als ik de wsm aangestoken heb, en de wsm is op temp is het dan de bedoeling dat ik er 2 dicht doe en met de 3de de temp goed afregelen?
 
De kogel bbq heeft ook 3 openingen, alleen bedien je ze tegelijkertijd met 1hendel.  Bij de wsm kan je elke schuif apart regelen, dus veel nauwkeuriger.

Eigenlijk moet je vlak voor de gewenste temperatuur al een beetje beginnen te knijpen. Bijvoorbeeld alle 3 half zetten, en dan kijken wat er gebeurt. Afhankelijk van de reactie ga je meer of minder knijpen. Gewoon op gevoel. Het is geen rocket science  B-).

Uiteraard is het logisch dat als er (veel) wind staat dit invloed heeft. Bijvoorbeeld de schuif aan de wind kant misschien helemaal dicht omdat daar de lucht er vol in waait waardoor je brandstof flink gaat branden.
Gewoon doen en logisch nadenken.

Wel de schuif in het deksel altijd vol open. Regelen doe je met de onderste.  Pas als je hem uit wil laten gaan draai je alles,  dus ook de bovenste, dicht.
 
Rick  +1

Het wil wel eens gebeuren dat ondanks ik de onderste schuif helemaal dicht heb gedraaid, door teveel wind of het zonnetje wat in de middag lekker gaat schijnen ook wat met de bovenste schuif moet bij regelen.
't is gewoon een kwestie van in de gaten houden.
 
Als je een grote starter heb, dan ongeveer een halve.
Heb je een kleine dan een volle.

Maar ook dat Is uiteraard afhankelijk van wat voor soort briketten je heb....
Het moet nog wel een beetje een uitdaging blijven natuurlijk.  B-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan