BasBQ
Beef en Steak

Wsm

Nu zag ik op Mp een smokey mountain staan van weber.  Nu zegt de verkoper het is het oude model. Maar als ik kijk zie ik dat het deurtje geen knop maar een handvat heeft, en er zit een temperatuurmeter op de deksel. Zie alleen de doorvoer niet van de tem meter niet. Is dat het verschil tussen de oud en nieuw model. Kan de halen voor 230 euro. Is dat een goede prijs
 
Als er geen silicone doorvoer in het middenstuk zit Is het een wat ouder model.
Maar je kan zelf de leeftijd achterhalen.
Zie https://www.bbq-nl.com/2013/04/hoe-oud-is-mijn-weber-bbq.html

Kan niet beoordelen of 230 een goede prijs is. Dat moet je zelf even vergelijken met andere aanbiedingen.
Is het een nieuwe, gebruikt.
Als het gebruikt is,  is het nog compleet, beschadigingen, hoe schoon is tie?

Succes
 
Vandaag de nieuwe wsm opgehaald en in elkaar gezet, nu wachten voor wat beter weer. In de water pan, is het beter dat ik daar gekookt water in doe?
 
Roblaar zei:
Vandaag de nieuwe wsm opgehaald en in elkaar gezet, nu wachten voor wat beter weer. In de water pan, is het beter dat ik daar gekookt water in doe?


Als je een water pan gebruikt altijd opstarten met kokend water dan hoeven de briketten of houtskool niet eerst ook het water te verwarmen waardoor de temperatuur sneller stabiel is.
 
Hans +1

En van harte gefeliciteerd met je wsm. Daar ga je geen spijt van krijgen.
En het is altijd bbq weer.  Onder een overkapping of een parasol en gaan.
Lekker vol leggen met moinkballs om te testen. Makkelijk gerecht en waanzinnig lekker

https://www.bbq-nl.com/2009/05/moink-balls.html
 
Sinds afgelopen vrijdag ook in bezit van een WSM 37. Showmodel met 40% korting en gratis onderdelen erbij. Heel blij mee met deze aanwinst. Had er zaterdag oerhammetjes opliggen. Echt heerlijk om zo de temperatuur makkelijk onder controle te kunnen houden.

Nu is mijn vraag: Waar plaatsen jullie meestal de temperatuurmeter? Op de onderste of de bovenste rooster? Nu kon ik alles kwijt op de bovenste maar wil graag bijvoorbeeld met kerst MOINK balls maken. Maar dan helemaal vol.
Ben benieuwd.

Geen foto's overigens dus niet gebeurd. Wel erg lekker bevonden door de familie. :)
 
@ buku 78

Altijd op het rooster waar je gerecht op ligt.

Als je een keer een run doet dan de temperatuur meter eerst op het ene rooster leggen en daarna ook nog even op het andere rooster. Beide waarden noteren en vergelijken met je deksel thermometer.
Dan heb je een indruk van de temperatuur verschillen tov de roosters en het deksel.
Dan kan je eventueel je deksel thermometer als indicatie hanteren.

En moinkballs zijn heel vergevingsgezind. Gewoon vol leggen en de benodigde temperatuur zo goed mogelijk proberen te benaderen op beide roosters. Een paar graden verschil Is geen probleem bij moinkballs.
 
Kan je niet voor 1ste rooster een thermometer  plaatsen en voor de 2 ook. Weet niet of je de termometers door kan voeren door het rubber.
 
Heel veel plezier met je wsm! Ik heb er ook 1 en ben er zeer tevreden mee. Ik gebruikte eerst alleen briketten maar heb laatst houtskool gebruikt en ik merk dat ik dan de temperatuur beter kan regelen. Nu heb ik pulled pork er op liggen en heb ik een combi van houtskool en briketten er in gedaan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
tx voor de bruikbare tips!

@Kenneth
wat voor houtskool en briketten gebruik je? Kokosbriketten? en minionmethode uiteraard(?).
 
altijd kokosbriketten!!!!!
worden heter, branden langer en geven minder as.
 
BuKu78 zei:
tx voor de bruikbare tips!

@Kenneth
wat voor houtskool en briketten gebruik je? Kokosbriketten? en minionmethode uiteraard(?).
Ik gebruik eco brassa briketten dat zijn kokosbriketten. En black ranch houtskool. De houtskool vind ik een lekkere smaak afgeven, maar dat is een persoonlijke smaak. Lees ook dat veel mensen black ranch niks vinden.
Ik steek mijn wsm meestal in het midden aan ( met houtskool ) als ik alleen briketten gebruik dan verdeel ik de brandende briketten over de niet brandende.
 
Had nog wel even een vraag over de wsm, die bestaat uit 2 roosters. Opende 1ste rooster boven de pan kan ik daar ook de Spareribs op leggen zodat ik meer vlees op de wsm heb. Hoe doen jullie dat met om het half uur met appelsap sproeien. Want dan moet de bovenste eraf en dan kan je pas naar de onderste ring.

Wordt dan de wsm niet te koud?
 
Ik sproei niet.
Vraag me af of het nut heeft.
Kan me voorstellen dat de vloeistof die je sproeit gewoon weer verdampt.
 
Bovenste rooster even eraf, of ribs aan de kant schuiven en door het rooster sproeien
Temperatuur zal eerder oplopen dan te laag worden. Doordat de WSM lang open is zal er veel zuurstof bij de kolen komen die hierdoor harder gaan branden.
 
In de WSM gebruik ik Ecobrasa of Greek Fire.
Laatst 19 uur stabile (zonder openen of bijvullen)
 
Dis het heeft geen zin om de Spare ribs te besproeien om het half uur? De een doet het wel en de ander niet las ik, maar wat de meerwaarde daar van is weet ik niet.
 
Bij de volgende run gewoon even testen.  :D
De ene wel sproeien en de andere niet
 
Terug
Bovenaan Onderaan