BasBQ
Beef en Steak

WSM, UDS of ????

 
 
 
 
 

McPeet

Gemarineerd
Berichten
1.650
Beste BBQ-vrienden,

Na een jaar met mijn Weber Summit te hebben gewerkt is het tijd om even terug te kijken.
De Summit vind ik een geweldig apparaat, maar het low en slow met rookhout werkt niet echt zoals ik zou willen. Er verdwijnt te veel rook aan de zijkant van de klep waardoor de gerechten bijna of geen rookring hebben. Ga binnenkort overigens proberen om met kachelkoord die opening te "dichten" maar ook het echt stabiel laag laten branden van de Summit werkt niet lekker.
Vandaar mijn vraag, wat raden jullie aan voor low en slow sessies. Een WSM (47-er) een UDS of misschien iets waar ik nog niet aan gedacht heb. Het gaat me niet om de kosten, meer om het eindresultaat.

Ben benieuwd, en alvast bedankt voor jullie reacties.

Gr Peter
 
ik heb zelf geen ervaring met een UDS, al hoor ik daar ook hele goede verhalen over, ik heb alle drie de WSM's van weber en ben daar prima over te spreken
 
Ik heb goede ervaringen met een UDS, zeker makkelijk bij grote hoeveelheden. Is een kamado misschien een derde optie?
 
McPeet zei:
Er verdwijnt te veel rook aan de zijkant van de klep waardoor de gerechten bijna of geen rookring hebben.

Aangezien de rookring gevormd wordt door CO en NO dat reageert met myoglobine in het vlees...betekent dat niet dat je gasmachine daar dan eigenlijk gewoon te "goed" voor is? Te schone verbranding zeg maar?
Dus dan zou je iets aan de schone verbranding moeten doen....maar natuurlijk is er geen excuus om gewoon een andere te kopen, maar toch
 
Als het niet om de kosten gaat maar om het eindresultaat zou ik ook keramisch overwegen.
 
Ik heb zowel een UDS als een Kamado. Kamado heeft mijn voorkeur, super op temperatuur te houden, smaak ook altijd top en brandstofverbruik laag. Voor feestjes is hij echter te klein en ben ik erg blij met mijn UDS. Daar kan met gemak 15 kilo ribs op. Moet hem alleen wat meer in de gaten houden en bradstofverbruik is wat hoger.

Succes met je keuze.
 
Ik ben ontzettend blij met mijn ei maar ook mijn WSM-57 wil ik nooit meer kwijt... low en slow gaat met beide geweldig.
Afhankelijk van de benodigde capaciteit maak ik de keuze welke ik inzet, soms zelfs beide. Ik vind het mooie van de big green egg dat je zowel low en slow als lekker hard kan grillen. De WSM kan alleen low en slow maar dat doet dat ook wel erg relaxed. Het toevoegen van extra rookhout of brandstof is bij de wsm weer makkelijker.
Een UDS zal er op den duur op wel een keertje komen maar dan vooral omdat het gewoon erg kicken is om zo'n mooi apparaat helemaal zelf te vervaardigen.
Met mijn drang naar perfectie en details zal een UDS niet veel goedkoper uitpakken dan een wsm. In combinatie met mijn niet zulke vaardige handjes koos ik voor een wsm.
Succes met je afwegingen Peter!
 
Richard Soeteman zei:
Moet hem alleen wat meer in de gaten houden en bradstofverbruik is wat hoger.

Wat is jouw ervaring vwb verbruik uds in verhouding tot kamado?
 
Sander72 zei:
Met mijn drang naar perfectie en details zal een UDS niet veel goedkoper uitpakken dan een wsm.

Dat had ik dus ook, ik heb ook een UDS overwogen, en is even uitgeteld wat dat gaat kosten als ik dat netjes wil maken (een die de U niet verdiend  :D).
Toen kwam ik via marktplaats ook een 47 WSM tegen voor nog geen 200 euro....

Dus ik heb nu een WSM die me heeeeel goed bevalt.
 
vogels zei:
Sander72 zei:
Met mijn drang naar perfectie en details zal een UDS niet veel goedkoper uitpakken dan een wsm.

Dat had ik dus ook, ik heb ook een UDS overwogen, en is even uitgeteld wat dat gaat kosten als ik dat netjes wil maken (een die de U niet verdiend  :D).
Toen kwam ik via marktplaats ook een 47 WSM tegen voor nog geen 200 euro....

Dus ik heb nu een WSM die me heeeeel goed bevalt.
Ik kijk me gek op marktplaats en ebay, maar een 47 voor rond de 200 nog niet gezien :(
Maar wie weet....
 
vogels zei:
Sander72 zei:
Met mijn drang naar perfectie en details zal een UDS niet veel goedkoper uitpakken dan een wsm.

Dat had ik dus ook, ik heb ook een UDS overwogen, en is even uitgeteld wat dat gaat kosten als ik dat netjes wil maken (een die de U niet verdiend  :D).
Toen kwam ik via marktplaats ook een 47 WSM tegen voor nog geen 200 euro....

Dus ik heb nu een WSM die me heeeeel goed bevalt.
Ik kijk me gek op marktplaats en ebay, maar een 47 voor rond de 200 nog niet gezien :(
Maar wie weet....
 
Sander72 zei:
. De WSM kan alleen low en slow
Met de kolenmand op het tweede rooster kun je ook met de wsm heel goed high and fast hoor  ;) :p
 
McPeet zei:
Ik kijk me gek op marktplaats en ebay, maar een 47 voor rond de 200 nog niet gezien :(
Maar wie weet....

Deze?
http://www.marktplaats.nl/a/tuin-en-terras/barbecues-en-vuurkorven/m992443585-weber-smokey-mountain-cooker-47-cm.html?c=c8f4e03ae2528df01038ea9fdce70644&previousPage=lr


 
Dat bod van 100 euro is wel erg scherp...  :)
 
Die had ik nog niet gezien.
Voor de goede orde, dat ben ik niet!
Ik zou ook niet ?100.- bieden, voor een dergelijk bod zou ik me schamen..
 
McPeet zei:
Ik kijk me gek op marktplaats en ebay, maar een 47 voor rond de 200 nog niet gezien :(
Maar wie weet....

Ik had dan ook wel geluk.... het was een nieuw exemplaar van een aantal jaar terug (model 2007 geloof ik) ongebruikt.
werd wegens opruiming in de winkel verkocht via marktplaats.
 
dennis zei:
Die had ik nog niet gezien.
Voor de goede orde, dat ben ik niet!
Ik zou ook niet ?100.- bieden, voor een dergelijk bod zou ik me schamen..

Er zijn meer barbecuers die Dennis heten dus!  ;)
 
dennis zei:
Bedankt voor de tip Dennis. Kijk ik eens een dag niet, staat er meteen een 47-er op marktplaats. Ik heb de onderhandelingen geopend, wordt vervolgd.
Helaas, te laat, is in principe verkocht X(
 
Terug
Bovenaan Onderaan