Lente is voor mij ... asperges, en dat heet hier ook wel al eens "wit goud" in België.
Dit met krieltjes, radijsjes met wasabi mayo/tartaar en wat vlees
Wat hebben we nodig
- asperges (waren best al ok, maar misschien nog net iets te vroeg
- bieslook, peterselie
- mayo
- krieltjes
- look
- pijpajuin (stengel of 2)
- boter
- ei of 2
Peterselie/bieslook/pijpajuin fijn snijden
Voor de wasabi mayo/tartaar
- mayo
- wasabi (naar believen)
- tikkeltje look/pita saus
- scheut limoensap
-> menger
daar een schep peterslie/bieslook/pijpajuin bij
Radijsjes snijden en ondertussen eitjes koken, kon je ook al eerder. Eitjes prakken zo fijn of dik als je zelf wilt
Krieltjes effe wat bijwerken en koken. Daarnaast al de schotel voor de oven klaargezet met
- olijfolie, wat boter, rozemarijn, tijm en verstegen aardappel kruiden, zo kan je die meteen na het koken in de oven doen (na het afgieten)
Dit kan je dan een uurtje op 180-200 graden rustig laten staan, steekt niet op 10-15-30 minuten. Ga je toch hoger, dan moet je wel wat meer rekening houden met de tijd. Ik haal die krieltjes uit het water voordat ze gaar zijn. Meteen in de ovenschotel, effe mengen en de oven in dus.
Dan het witte goud ... Wat viel het tegen deze keer qua "knakken"
Effe koken (7-8 minuten) zodat ze niet slap zijn, maar dat ze net wat bewegen.
Meteen in ijskoud water ze laten schrikken zodat ze niet verder garen
Aangezien ik geen kleine pan heb die op de bbq mag, dus maar op het vuur
Boter, wat look en tijm. Kan je dus al klaarzetten op voorhand
Ik laat ze al smelten op zachtste vuur en vuur eraf tijm & look erin.
Naar de bbq, er moest ook nog wat vlees op en champignons voor de misses.
Ondertussen effe het witte goud afdeppen en wat olijfolie erop
De bbq op, wat grillmarks erop
Dan nog effe laten rusten en deksel toe (minuut of 10-15 ofzo), zodat die asperges toch terug warm zijn. Maar moet je dus goed timen met je vlees
Alles was perfect klaar en op temperatuur. Kalkoen sate was nog sappig en had net 74 graden als ik hem eraf haalde
Dan over de asperges giet je dus wat van die boter, daarop de geprakte eitjes en nog wat peterslie/bieslook/pijpajuin
De wasabi mayo/tartaar kan je terugvinden onder de radijsjes
Eerste keer asperges op de bbq, maar dit is dus vanaf nu de enige manier dat ik nog asperges wil eten. Je kan ook nog wat van die boter over die krieltjes doen (voor de liefhebbers en mensen die niet naar de cholestrol moeten kijken
)
Dit met krieltjes, radijsjes met wasabi mayo/tartaar en wat vlees
Wat hebben we nodig
- asperges (waren best al ok, maar misschien nog net iets te vroeg
- bieslook, peterselie
- mayo
- krieltjes
- look
- pijpajuin (stengel of 2)
- boter
- ei of 2
Peterselie/bieslook/pijpajuin fijn snijden
Voor de wasabi mayo/tartaar
- mayo
- wasabi (naar believen)
- tikkeltje look/pita saus
- scheut limoensap
-> menger
daar een schep peterslie/bieslook/pijpajuin bij
Radijsjes snijden en ondertussen eitjes koken, kon je ook al eerder. Eitjes prakken zo fijn of dik als je zelf wilt
Krieltjes effe wat bijwerken en koken. Daarnaast al de schotel voor de oven klaargezet met
- olijfolie, wat boter, rozemarijn, tijm en verstegen aardappel kruiden, zo kan je die meteen na het koken in de oven doen (na het afgieten)
Dit kan je dan een uurtje op 180-200 graden rustig laten staan, steekt niet op 10-15-30 minuten. Ga je toch hoger, dan moet je wel wat meer rekening houden met de tijd. Ik haal die krieltjes uit het water voordat ze gaar zijn. Meteen in de ovenschotel, effe mengen en de oven in dus.
Dan het witte goud ... Wat viel het tegen deze keer qua "knakken"
Effe koken (7-8 minuten) zodat ze niet slap zijn, maar dat ze net wat bewegen.
Meteen in ijskoud water ze laten schrikken zodat ze niet verder garen
Aangezien ik geen kleine pan heb die op de bbq mag, dus maar op het vuur
Boter, wat look en tijm. Kan je dus al klaarzetten op voorhand
Ik laat ze al smelten op zachtste vuur en vuur eraf tijm & look erin.
Naar de bbq, er moest ook nog wat vlees op en champignons voor de misses.
Ondertussen effe het witte goud afdeppen en wat olijfolie erop
De bbq op, wat grillmarks erop
Dan nog effe laten rusten en deksel toe (minuut of 10-15 ofzo), zodat die asperges toch terug warm zijn. Maar moet je dus goed timen met je vlees
Alles was perfect klaar en op temperatuur. Kalkoen sate was nog sappig en had net 74 graden als ik hem eraf haalde
Dan over de asperges giet je dus wat van die boter, daarop de geprakte eitjes en nog wat peterslie/bieslook/pijpajuin
De wasabi mayo/tartaar kan je terugvinden onder de radijsjes
Eerste keer asperges op de bbq, maar dit is dus vanaf nu de enige manier dat ik nog asperges wil eten. Je kan ook nog wat van die boter over die krieltjes doen (voor de liefhebbers en mensen die niet naar de cholestrol moeten kijken