Beef en Steak

Wit goud a la Flamande

cricque

Stoker
Lente is voor mij ... asperges, en dat heet hier ook wel al eens "wit goud" in België.

Dit met krieltjes, radijsjes met wasabi mayo/tartaar en wat vlees

Wat hebben we nodig

- asperges (waren best al ok, maar misschien nog net iets te vroeg
- bieslook, peterselie
- mayo
- krieltjes
- look
- pijpajuin (stengel of 2)
- boter
- ei of 2

IMG_2549.jpg

Peterselie/bieslook/pijpajuin fijn snijden

Voor de wasabi mayo/tartaar

- mayo
- wasabi (naar believen)
- tikkeltje look/pita saus
- scheut limoensap
-> menger
daar een schep peterslie/bieslook/pijpajuin bij
IMG_2552.jpg
IMG_2553.jpg
IMG_2554.jpg

Radijsjes snijden en ondertussen eitjes koken, kon je ook al eerder. Eitjes prakken zo fijn of dik als je zelf wilt

IMG_2555.jpg
IMG_2556.jpg

Krieltjes effe wat bijwerken en koken. Daarnaast al de schotel voor de oven klaargezet met

- olijfolie, wat boter, rozemarijn, tijm en verstegen aardappel kruiden, zo kan je die meteen na het koken in de oven doen (na het afgieten)

IMG_2557.jpg
IMG_2559.jpg

Dit kan je dan een uurtje op 180-200 graden rustig laten staan, steekt niet op 10-15-30 minuten. Ga je toch hoger, dan moet je wel wat meer rekening houden met de tijd. Ik haal die krieltjes uit het water voordat ze gaar zijn. Meteen in de ovenschotel, effe mengen en de oven in dus.

Dan het witte goud ... Wat viel het tegen deze keer qua "knakken"

IMG_2560.jpg

Effe koken (7-8 minuten) zodat ze niet slap zijn, maar dat ze net wat bewegen.
Meteen in ijskoud water ze laten schrikken zodat ze niet verder garen
IMG_2562.jpg

Aangezien ik geen kleine pan heb die op de bbq mag, dus maar op het vuur
Boter, wat look en tijm. Kan je dus al klaarzetten op voorhand

IMG_2563.jpg
IMG_2566.jpg

Ik laat ze al smelten op zachtste vuur en vuur eraf tijm & look erin.
Naar de bbq, er moest ook nog wat vlees op en champignons voor de misses.

IMG_2567.jpg

Ondertussen effe het witte goud afdeppen en wat olijfolie erop
IMG_2565.jpg

De bbq op, wat grillmarks erop
IMG_2568.jpg
IMG_2569.jpg

Dan nog effe laten rusten en deksel toe (minuut of 10-15 ofzo), zodat die asperges toch terug warm zijn. Maar moet je dus goed timen met je vlees
Alles was perfect klaar en op temperatuur. Kalkoen sate was nog sappig en had net 74 graden als ik hem eraf haalde

Dan over de asperges giet je dus wat van die boter, daarop de geprakte eitjes en nog wat peterslie/bieslook/pijpajuin
De wasabi mayo/tartaar kan je terugvinden onder de radijsjes

IMG_2574.jpg

Eerste keer asperges op de bbq, maar dit is dus vanaf nu de enige manier dat ik nog asperges wil eten. Je kan ook nog wat van die boter over die krieltjes doen (voor de liefhebbers en mensen die niet naar de cholestrol moeten kijken :) )

Nederland en België liggen zo dicht bij elkaar maar altijd mooi te zien hoe de Vlaamse keuken afwijkt en welke mooie gerechten er zijn.

Wat mij betreft is er geen gerecht dat meer lente spreekt dan iets met witte asperges

Poah dat is vroeg hoor voor de asperges, heerlijk gerechtje!

Poah dat is vroeg hoor voor de asperges, heerlijk gerechtje!

Ik was vrijdag even naar de winkel geweest (was weer iets vergeten) en ze waren ze net bij de groenten aan het zetten, vond het ook wel wat vroeg. Maar als ik terug asperges zie, tsja dan ben ik dus niet te houden en duurt het geen 2-3 dagen voor het hier op het bord komt. Ze waren wel best prijzig. 14 euro ofzoiets voor 10 asperges. Had er ook nog een paar gewoon gekookt om het verschil te proeven en omdat de vrouw de bbq versie minder zag zitten. Maar ze vond de bbq versie toch ook lekkerder. Ze waren meer dan goed, maar niet de beste dat ik ooit gegeten heb (de asperges zelf dus, niet de bereiding)

Wat een lekker bordje met het witten goud.

Ik kan niet wachten tot in het zonnige zuiden weer allemaal kraampjes langs de weg staan bij de asperge velden met dit heerlijke witten goud 😍

Ik was vrijdag even naar de winkel geweest (was weer iets vergeten) en ze waren ze net bij de groenten aan het zetten, vond het ook wel wat vroeg. Maar als ik terug asperges zie, tsja dan ben ik dus niet te houden en duurt het geen 2-3 dagen voor het hier op het bord komt. Ze waren wel best prijzig. 14 euro ofzoiets voor 10 asperges. Had er ook nog een paar gewoon gekookt om het verschil te proeven en omdat de vrouw de bbq versie minder zag zitten. Maar ze vond de bbq versie toch ook lekkerder. Ze waren meer dan goed, maar niet de beste dat ik ooit gegeten heb (de asperges zelf dus, niet de bereiding)
Ja dat is ook genieten, en waarom ook niet.
Wij doen het vaak op de mei vakantie op de camping in de buurt van de veluwe..
Blijkbaar zijn de veluwse asperges anders dan de rest? vinden ze zelf vooral volgens mij ;)

Heerlijk maal. 😍
Ik denk dat vooral door de BBQ de asperge consumptie ( groen en wit) in Huize Cherrywood vertienvoudigd is............
Tijd dat het "Nederlandse Asperge Centrum" dit forum wat gaat sponsoren ;)

Oh ja lekker hoor! Ziet er top uit!
Op de bbq zijn ze idd heel erg lekker.
En nu heb ik zin in asperges… 🤭 hoewel ik ze hier nog niet gezien heb.

Ik denk dat vooral door de BBQ de asperge consumptie ( groen en wit) in Huize Cherrywood vertienvoudigd is............

Groene eten we eigenlijk meer dan witte. Maar hier is dat dus net hetzelfde ... de asperge consumptie is hier toch wel hoog in "de zomer", dan gaan de groene hier zogoed als wekelijks op de bbq. Het is snel en gewoon lekker, zonder veel poespas, Wat limoen en peper en meer heeft dat niet nodig. Stukje vlees bij en frieten en klaar. En bimi (van die langstelige broccoli) is nog zoiets dat hier vaak voorkomt. Dit ligt hier in de winkel wel heel het jaar door. Groene asperges iets minder. De witte vinden de kinderen maar niks, groene eten ze wel, maar dat is niet met "de volle goesting". Bimi zijn ze wel gek van. Dus dikwijls ook gewoon wat bimi bij de asperges, qua gaartijd en grillen blijft dat gelijk en ook niks van extra werk aan. Het hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn of veel tijd te vragen :)

Terug
Bovenaan Onderaan