Beef en Steak

Welke types Ooni?

Kun je eigenlijk een verschil proeven tussen een pizza in houtoven en een pizza in gasoven klaargemaakt?
Mij lijkt het op zo korte tijd (+/-2min) weinig impact op smaak te kunnen hebben...
Dat kan niet. Door de hoge temperaturen waarbij je geen rook hebt en de korte verblijftijd proef je het niet terug.

Misschien schelden op een bbq forum maar ik zit zelf voor een electrische pizzaoven te kijken. Een effeuno zou ik graag hebben. Deze bakt minstens net zo goed en kan je in de winter ook binnen gebruiken. Zat ook eerst aan hout gestookt of gas te denken. Maar hout is best veel werk en gasflessen zijn tegenwoordig bizar duur.
 
Als je het omrekent per pizza hoeveel kost gas dan om en nabij? Had nog niet aan de gasprijs gedacht.
 
Als je het omrekent per pizza hoeveel kost gas dan om en nabij? Had nog niet aan de gasprijs gedacht.
Hoeveel kg houtskool moet ik kopen voor 10 spareribs op jouw bbq?
Net zo'n grijze vraag natuurlijk..
Van veel factoren afhankelijk.. hoe snel doe je ze achter elkaar, geef je half gas of vol gas (hehe).

Ze hebben wel een max verbruik:
De Koda 12 verbruikt 0.28kg per uur en de koda 16 0.6kg per uur.
De 12 warmt op in ongeveer 15 minuten, de 16 in 20..
dus als jij 2 pizza's bakt in een half uur tijd ben je ongeveer 100 g gas kwijt ofzo?
 
Dat kan niet. Door de hoge temperaturen waarbij je geen rook hebt en de korte verblijftijd proef je het niet terug.

Misschien schelden op een bbq forum maar ik zit zelf voor een electrische pizzaoven te kijken. Een effeuno zou ik graag hebben. Deze bakt minstens net zo goed en kan je in de winter ook binnen gebruiken. Zat ook eerst aan hout gestookt of gas te denken. Maar hout is best veel werk en gasflessen zijn tegenwoordig bizar duur.
Gelukkig is stroom goedkoop! :LOL:
De Ooni heeft daarvoor de Volt, lees er wel eens wat over maar nooit echt overwogen.
Koop dan een fatsoenlijke oven in je keuken die ook 300 graden aan kan.
Werkt ook mooi bij een schoonmaak-brand actie.

dat van de winter gebruik snap ik niet.. een ooni wordt ook heet als het buiten koud is hoor.
 
Gelukkig is stroom goedkoop! :LOL:
De Ooni heeft daarvoor de Volt, lees er wel eens wat over maar nooit echt overwogen.
Koop dan een fatsoenlijke oven in je keuken die ook 300 graden aan kan.
Werkt ook mooi bij een schoonmaak-brand actie.

dat van de winter gebruik snap ik niet.. een ooni wordt ook heet als het buiten koud is hoor.
Ik heb een goede oven die tot 300 graden kan. Zo'n effeuno kan alleen nog een stuk hoger. Die haalt 500 graden. En je kan de onder en bovenwarmte regelen waardoor je een pizza perfect afbakt. Is nog wel even een klasse apart.

Dat van de winter is in mijn geval makkelijk omdat ik dan lekker binnen pizza kam bereiden. Mijn bbq staat onder de overkapping masr dan moet ik altijd eerst door de regen lopen om er te komen. Vind dat wel eens een nadeel in de winter.
 
Met zonnepanelen is stroom gratis.

Regen is niet het probleem in de winter. Volgens mij hebben we meer dagen regen gehad in de lente dan winter.
 
Als je het omrekent per pizza hoeveel kost gas dan om en nabij? Had nog niet aan de gasprijs gedacht.
Ik heb mijne GG nog niet gebruikt, maar heb al 9 jaar een gasBBQ en zal nu aan mijn 3de fles zitten. Ik ga er vanuit dat zo een pizza oven minder verbruikt wegens minder branders. Geen idee als zo is.
Ik weet zelfs ook niet meer wat zo een fles kost.

Wel een gouden tip, is een reservefles hebben staan.
 
Gas kost om en nabij de 10 euro per liter. Uitgaande van een ooni karu 16 ben je 0.6 liter per uur kwijt. Je kan dus stellen dat het ongeveer 3 tot 6 euro aan gas kost in dat geval.
 
Dan is dit in België toch een stuk goedkoper, 10,5liter zit aan 47€.
Ongeveer 4,5€/L, dat is minder als de helft.

De volgende keer toch eens in de gaten houden als ik nog eens wissel. Er is wel altijd €15 waarborg voor de fles die ik later dan terug krijg.

Bij ons op het werk ligt die prijs een pak lager, maar daar gaan ook een 1000-tal flessen van 18 liter erdoor per jaar :D
 
Aanvullende vraag. Lees hier vaak het advies met 2 scheppen te werken. 1 voor lanceren en 1 voor draaien. Wat werkt het beste voor lanceren en uit de oven halen? Hout of geperforeerd metaal?

Zit te denken om een mooie set via Ali te kopen. Apparatuur koop ik er nooit maar simpel keukengereedschap dat niet scherp hoeft te zijn wel. Of kleven er nadelen aan dit soort zaken via Ali kopen? Vind de scheppen van Ooni namelijk erg duur. Kwaliteit mag een prijs hebben, maar dan moet de prijs de kwaliteit wel rechtvaardigen.
 
Ja online kom je tegenstrijdigheden tegen. De ene zweert bij hout omdat het minder zou plakken, de ander bij metaal. Daarom was ik benieuwd naar ervaringen hier op het Genootschap.

Geperforeerd is dan weer handig omdat overtollig semolina ertussendoor valt. Dit voorkomt teveel semolina die verbrandt in je oven.
 
hier voor lancing 2 houten scheppen (bol > 2 stuks ong 20 euro). kan er 1 mee naar de oven, terwijl de 2e geprepareerd wordt. gebruik minimaal semola. deeg maakt ik rond (of ovaal of hoekig:(), daarna op de houten plank, daarna beleggen en dan ik de oven. heb ooit eens met metaal geprobeerd maar gaf bij mij het probleem van er niet af willen, dus over naar hout. dit terwijl je bijna overal metalen scheppen ziet, zal dus wel aan mij liggen maar voorlopig blijf ik bij hout. wel een metalen turning peel om te draaien en uit de oven te halen.
 
Ja online kom je tegenstrijdigheden tegen. De ene zweert bij hout omdat het minder zou plakken, de ander bij metaal. Daarom was ik benieuwd naar ervaringen hier op het Genootschap.

Geperforeerd is dan weer handig omdat overtollig semolina ertussendoor valt. Dit voorkomt teveel semolina die verbrandt in je oven.
Wat @Stijn zegt :
Deegkrat, krabber/spatel zijn erg handig.

Scheppen van Ooni hebben i.m.o. geen meerwaarde t.o.v. Ali etc.
Bij een Ooni is een kleine schep om te draaien wel erg handig. Een metalen spatel kan ook !

Bij mijn gebruikte Ooni zat toevallig een houten schep. Die had ik zelf nooit gekocht.
Ik gebruik hem nu wel.
En ik moet zeggen die bevalt prima.
Overtollige semola stretch en sla je eraf voordat je hem op de schep legt.
Topping erop en even een snelle shuffle om er zeker van te zijn dat hij zo de oven in "schiet".
Ik heb het gevoel dat hij idd minder plakt.

Je hebt als je een houten schep koopt uiteraard wel nog steeds een metalen schep nodig om de pizza uit de oven te halen.
Kan ook met je draaischep.

Toen ik meer pizzadeeg zelf ging maken heb ik wel een aparte weegschaal voor de hele kleine gewichten gekocht (Ali) voor oa gist.
Mijn grote weegschaal was daar te grof in.




Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Dat is inderdaad een goed punt, een gewone keuken weegschaal kan niet 1gr wegen laat staan 1,7gr.
Ook voor mijn charcuterie is dit onmisbaar.
Ik gebruik ook een precisie weegschaal van Ali al vind ik de kwaliteit triest.
Zit ondertussen al aan mijn 4e.

Sartorius maakt degelijke precisie weegschalen maar die kan een welstellend mens zelfs niet betalen .
Totaal off topic maar welk model heb jij?


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Deze heb ik ook. Prima ding. Gebruik hem ook voor pizza en charcuterie. Wel even opletten dat je het transparant plastic dekseltje eraf haalt als je gaat wegen. Serieus al tientallen keren gebeurd bij mij hahaha.
 
Zit aan mijn 3e van deze

Bekijk bijlage 68124

Deze ook getest
Bekijk bijlage 68125

zie dat ze nu wat meer modellen hebben, misschien nog eens een andere testen.
Deze heb ik
01f4bd9c49ff6f2bf3935330b04655fb.jpg


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Hierbij een korte update. Ben na mijn vakantie de garage ingedoken en heb de verschillende schappen opgemeten. De 16 inch gaat helaas niet passen. Mijn vrouw vindt de 12 al groot genoeg en met het dubbele gasverbruik wordt het toch de 12. Mogelijk krijg ik later spijt, maar het zij zo.

Inmiddels al via Ali wat materialen besteld. Deegsteker, spatel om deeg uit bak te halen, pizzaschep en draaischep met juiste afmetingen en een infrarood thermometer. Ook een anti-slip /anti-hitte mat besteld die ik op de statafel kan plaatsen onder de Ooni en ook handig om mee op vakantie te nemen met de WGA als je niet weet wat voor tafel je aantreft bi je verblijf.

Als alles binnen komt deze week, daarna eens kijken waar de Ooni voor een mooie prijs te koop is. Heb dan alleen nog een precisie weegschaal en deegkrat nodig. Zal de eerste runs wel werken met gekocht vers deeg van een lokale speciaalzaak. Dan weet ik zeker dat bij het oefenen met het lanceren en draaien van de pizza het niet mis kan gaan door het deeg. Dan heb ik wat meer ervaring als ik zelf deeg heb gemaakt dat iets meer plakt.
 
Een goede voorbereiding is het halve werk

Je kan ook je vakmaat in je garage aanpassen . Maar met de 12" kan een prima pizza bakken

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Heb hem nu binnen en ga ermee aan de slag vanavond. Laatste keer op kamado was deeg nog te koel dus die fout wil ik niet nog eens maken.

Hoe lang van te voren halen jullie het deeg uit de koelkast? Online kom ik alles tegen van 1 tot 2 uur tot zelfs 4 uur van tevoren.et deze warme temperaturen wil ik het deeg ook weer niet te warm.
 
Ik heb zo een weegschaal gekocht tijdje geleden van kitchen aid, eentje met 2 stukken. Super handig is het afwegen tot 2 cijfers na de komma nu zo nuttig ... Nee, het steekt echt niet op 0,05gr gist ofzo. Maar de respons tijd is wel handig



Mijn doos met bollen haal ik gewoon een half uurtje van tevoren uit de koelkast, soms is dit dan 40 minuten (nog andere dingen te doen) of soms is dit zelfs maar 20 minuten ofzo (temperatuur zit al hoog genoeg en steen is warm genoeg).
 
Terug
Bovenaan Onderaan