Beef en Steak

Welke types Ooni?

Mijn werkwijze:
Ik gebruik de Ooni calculator en die volg ik.
Als ik daar in invoer dat ik het deeg 4 uur van tevoren uit de koelkast haal en de kamer temperatuur instel dan past de calculator daar de gist hoeveelheid op aan.

Ik haal de bulk dus meestal 4 uur van te voren uit de koelkast, maak er bolletjes van en begin 4 uur later met bakken.
Te koud voel je meteen dan is het deeg wat stugger en lastig te stretchen.

Als je de calculator niet gebruikt heb zou ik minimaal 2 uur pakken.

Nog een tip: verwarm je Ooni voor op de hoogste stand maar zeker als je voor het eerst gaat bakken daarna naar de laagste stand. Het gaat écht heel hard anders.
 
Ik heb zo een weegschaal gekocht tijdje geleden van kitchen aid, eentje met 2 stukken. Super handig is het afwegen tot 2 cijfers na de komma nu zo nuttig ... Nee, het steekt echt niet op 0,05gr gist ofzo. Maar de respons tijd is wel handig



Mijn doos met bollen haal ik gewoon een half uurtje van tevoren uit de koelkast, soms is dit dan 40 minuten (nog andere dingen te doen) of soms is dit zelfs maar 20 minuten ofzo (temperatuur zit al hoog genoeg en steen is warm genoeg).
Deeg wat zo kort uit de koelkast komt is nog op koelkast temperatuur en doorgaans net elastiek.....
Of het moeten hele kleine bolletjes zijn.
Als dat goed gaat ben ik erg benieuwd naar je recept :unsure:
 
Dit keer omdat het eerste keer diepvries pizza bollen gekocht. Gisteren uit de vriezer gehaald naar koelkast. Hou dan 2 uur van tevoren aan om op keukenblad te zetten op advies hier van Cherrywood.

Niet om eigenwijs te zijn, maar 20 minuten lijkt me erg kort. Laatste keer was met kamado met dezelfde pizzabollen en denk dat ik toen 30 minuten van tevoren had gedaan. Kreeg ze niet gestrecht. Als ik de bodem met mij handen groter maakte, slinkte hij weer naar een kleinere cirkel en er kwamen gat in toen ik teveel wilde rekken.

Zelf deeg maken komt zeker nog. Heb alles al in huis, maar wil me met de eerste keer Ooni richten op een goede stretch, launch en afbak.

Edit: Snap nu waarom je zo kort doet. Je maakt deeg zelfde dag enigt net anderhalf uur in koelkast. Mijn deeg ligt er al hele dag. Temperatuurverschil is groter met kamertemperatuur.
 
Laatst bewerkt:
Deeg wat zo kort uit de koelkast komt is nog op koelkast temperatuur en doorgaans net elastiek.....
Of het moeten hele kleine bolletjes zijn.
Als dat goed gaat ben ik erg benieuwd naar je recept :unsure:

Kan je hier terugvinden https://www.bbqgenootschap.nl/threads/pizza.36577/post-516799 :)

Valt best wel mee hoor. Maar mijn bollen steken maximaal 30 minuten tot 1 uur in de koelkast. Dus zo koud hebben die ook weer niet, met als resultaat dat ik echt geen half uur moet wachten. Mijn bollen maak ik om +-16u, 16u30 de koelkast in. En +-17u15 ofzo ten laatste haal ik deze eruit. En ongeveer een half uur later ligt mijn eerste pizza erop
 
@cricque wel iets wat je erbij moet vertellen........
Dat heeft de koelkast nauwelijks gezien.
Dat recept ken ik........

Als ik het over deeg heb dat uit de koelkast komt dan heeft dat de temperatuur van de koelkast en dat 24 uur of langer heeft gerijpt.

Maar als je deeg voelt als elastiek is de kans groot dat het te koud is.
Desnoods ff de temperatuur meten.
Kant en klaar gekocht zit meestal een beschrijving bij.
Die gewoon volgen.



Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Had nu bollen van BBQ Experience centre. Ging voor een eerste keer niet slecht.

De eerste pizza wel weggegooid. Bij het op de schep doen kwam er een groot gat in en wilde het risico niet lopen dat alles in de Ooni ging plakken of half gelanceerd werd en uit de Ooni droop.

2e en 3e pizza ging beter. Een Hawaï voor de kinderen en prosciutto ceudo.met ruccola voor ons.

Volgende keer zelf deeg maken met 0.0 bloem. Deze heb ik:

feddc66e90e99fafd20a9305668fc8f0.jpg
c3efb2d44c81604f526b2692949140b4.jpg
bdab043c934b9598eeae3980f0e6a112.jpg
9343d319dfa094059c2d5cb4cc9e33e5.jpg
a679d974918be6c289cd43534d080964.jpg
45de62f331fd3a84dc8a49da6ce8b270.jpg
28c750501e583ac912a897eb38fdb20d.jpg
 
Laatst bewerkt:
lekker hoor

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Heel erg tevreden over het bakken. Op een klein beetje zwart randje aan 1 zijde na geen verbande pizza. Redelijk rond en mooi gaar met een lekker korst.

Deeg kan een stuk beter. De rand mag iets dunner. Weet niet of zelf gemaakt deeg makkelijker stretcht dan dit ingekochte deeg maar dat zal ik gaan ervaren en oefenen met recepten is alleen maar leuk.

Wil het standaard Ooni recept en de recepten uit de pizzabijbel sowieso proberen. En kijken of met de hand of de mixer beter gaat.
 
Ik kneed altijd met de hand maar dat is puur omdat ik geen keukenmachine heb die pizza deeg aan kan :D .
Voordeel van met de hand kneden is wel dat de kans dat je "over kneed" vrij klein is.

Het is echt een kwestie van een beetje snappen aan welke knoppen je kan draaien en dan gewoon vaak doen.
Net als met de vleesjes op de bbq is het resultaat toch elke keer even anders.
Als je de Italië plein app (gratis) hebt kan je de barcode op de bloem scannen en krijg je meer info over de sterkte van de bloem.
Sterkere bloem kan meer water opnemen, kan (moet) wat langer rusten etc.
Met die info kan je wat gerichter aan de slag.
 
Deeg kan een stuk beter. De rand mag iets dunner. Weet niet of zelf gemaakt deeg makkelijker stretcht dan dit ingekochte deeg maar dat zal ik gaan ervaren en oefenen met recepten is alleen maar leuk.

Bij zelfgemaakt deeg hangt alles natuurlijk af hoe je deeg is gemaakt. Je kan het jezelf zo moeilijk of makkelijk maken als je zelf wilt. Ik ben ook nog 'steeds' niet consistent in mn deeg, zoekende. Pizza's zijn wel altijd errug lekker

Pizza's zien er mooi uit!

IMG_20240825_191310.jpg
 
Hier ook veel wisselende resultaten.
Soms goed, soms eigenlijk slechts.
Laatste poging geen pizza gebakken.
Deeg was niet te stretchen, scheurde direct, was veel te hard.
Nochtans op de dezelfde bloem en dezelfde manier gewerkt als de keer ervoor.
 
Als ik het zo lees bij de reacties blijft een goed deeg maken toch lastig. Overweeg dan toch om een keer een woskshop te gaan volgen. Tips van een pro zijn altijd welkom en krijg dan wellicht meer consisitentie. Daarnaast lijkt het me ook een leuk dagje uit om een keer gedaan te hebben.
 
Ik ben een tijdje vrij consistent geweest in mijn deeg recept om te kijken of ik de bereiding stabiel kon krijgen en dat lukt thuis met redelijk gecontroleerde omstandigheden eigenlijk prima.
Deeg echt op kamer temperatuur scheelt alles in stretchen. een 180 grams bol is precies groot genoeg om nog in de 12" te passen.
Pas de stap gemaakt om van 58% water naar 60% water te gaan :oops:😉 Merk je wel in deeg maar niet in smaak tot nu toe.

Enige tijd terug wel standaard deeg 24 uur van te voren gaan maken en dat maakt je pizza wel "lichter verteerbaar".
Mijn volgende stap wordt denk ik om met een poolish te gaan werken. Kijken of dat in de smaak valt.
 
Als ik het zo lees bij de reacties blijft een goed deeg maken toch lastig. Overweeg dan toch om een keer een woskshop te gaan volgen. Tips van een pro zijn altijd welkom en krijg dan wellicht meer consisitentie. Daarnaast lijkt het me ook een leuk dagje uit om een keer gedaan te hebben.
Workshops zijn altijd leuk maar de problemen van @Ghost herken ik niet......
Dan moet er echt wat mis gegaan zijn.
Welke bloem gebruik je ? water % en temperatuur?

Mijn laatste echte misser was een rekenfout in het % water.
 
Ik denk dat temperatuur het probleem gaf.
Was deeg die niet in koeling moet.
Was een warme dag.
Vanaf nu ga ik rijping in koelkast doen.
Bloem De cecco 60% water
 
Laatst bewerkt:
Ik ben een tijdje vrij consistent geweest in mijn deeg recept om te kijken of ik de bereiding stabiel kon krijgen en dat lukt thuis met redelijk gecontroleerde omstandigheden eigenlijk prima.
Deeg echt op kamer temperatuur scheelt alles in stretchen. een 180 grams bol is precies groot genoeg om nog in de 12" te passen.
Pas de stap gemaakt om van 58% water naar 60% water te gaan :oops:😉 Merk je wel in deeg maar niet in smaak tot nu toe.

Enige tijd terug wel standaard deeg 24 uur van te voren gaan maken en dat maakt je pizza wel "lichter verteerbaar".
Mijn volgende stap wordt denk ik om met een poolish te gaan werken. Kijken of dat in de smaak valt.

Ah, ik ben toch wel echt gelijk het diepe in gedoken met hydratie van ca 65% met ballen van rond de 260gr. Poolish staat ook nog op mijn toekomst experimenten lijst, evenals zuurdesem. De wereld van deeg en bakken is nog volledig nieuwe verder voor mij en er is veel te leren 😂
 
Hier niet anders hoor. Gaat een wereld voor me open.
65% hydratatie is voor mij nog even een stap te ver ben van 54 naar 60% "gegroeid" :D
Maar 260 gram is toch echt wel een forse pizza!
 
Zoveel mogelijkheden. Heb wat.op.Youtube gezocht dus de aanbevelingen staan er vol mee.

Romei de stijl, Napolitaanse stijl, NY stijl of thin crust om maar de helft te noemen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan