Beef en Steak

Welke types Ooni?

 

Edwin84

Pitmaster
Berichten
520
Na alle goede recensies hier op het forum en het feit dat ik pizza heel lekker vind overweeg ik er ook 1 te kopen. Kamado werkt goed maar duurt lang voor het warm is en wil ook pizza maken als ik minder tijd heb.

Ik las hier dat de gasoven variant het meest bevalt onder gebruikers betreft gemak en meerdere pizzas achter elkaar doen of zie ik dat verkeerd?

En welke modellen zijn er van de gasgestookte Ooni (wat zijn der verschillen) en wat wordt aangeraden.
 
ik heb de Nero van Burhard. deze bevalt zeer goed.

 
Na alle goede recensies hier op het forum en het feit dat ik pizza heel lekker vind overweeg ik er ook 1 te kopen. Kamado werkt goed maar duurt lang voor het warm is en wil ook pizza maken als ik minder tijd heb.

Ik las hier dat de gasoven variant het meest bevalt onder gebruikers betreft gemak en meerdere pizzas achter elkaar doen of zie ik dat verkeerd?

En welke modellen zijn er van de gasgestookte Ooni (wat zijn der verschillen) en wat wordt aangeraden.

Gasgestookt is et de 12” en 16” :) Daar stopt het. Zelf heb ik er sinds kort eentje van Grill Guru, maar wegens vakantie nog niet kunnen testen. Daarnet wel snelkoppelingen gemonteerd zodat ik makkelijk kan wisselen tussen de gasBBQ en de pizza oven.
 
Heb niet het idee dat Ooni het enige goede merk zal zijn. Maar de Nero ken ik niet of hoor ik weinig over. Ooni is dan een veilige keuze.

Had verwacht dat er verschillende modellen met meer.of minder functionaliteit zouden zijn. Maar dan wordt de keuze al makkelijker.

Nu alleen nog kiezen tussen de 12 en 16 inch.
 
Ooni koda als het alleen gas moet zijn, daar is ook de 2 max van uitgekomen, die is 24".

De Karu 12/16 is standaard voor hout/kolen maar kan uitgebreid worden met een gas unit.

Die Gozney of hoe je het schrijft zie ik ook best veel positieve dingen van, is ook weer een ander merk.
 
Heb sinds kort een gebruikte Ooni Koda 12 " .
Werkt prima.
Ook benieuwd naar de Grozny die één van de forum leden pas aangeschaft heeft.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Grozney en Nero maar eens googlen dan.

Is 12 inch groot genoeg om de pizza te draaien of erg krap? Zit meer met het gewicht van de 16. Moet toch steeds in en uit de schuur met onhandige hoek om te tillen.
 
Ik overweeg van een Glowen aan te schaffen (komt uit Tsjechië), maar bij mij is het eerder voor hout dan voor gas. Maar weinig bekend en er zijn maar een paar reviews van te vinden, maar die zijn wel zeer lovend. En je kan er ook de gas bundle bijkopen

Ik heb een smasher, 2 burger bells en een pizza spatel van burnhard en daar ben ik zeer tevreden van, is niks op aan te merken. Uiteraard zijn accessoires geen overs/bbq's, maar als de afwerking gelijkaardig is, dan zal daar niet veel op aan te merken zijn
 
Grozney en Nero maar eens googlen dan.

Is 12 inch groot genoeg om de pizza te draaien of erg krap? Zit meer met het gewicht van de 16. Moet toch steeds in en uit de schuur met onhandige hoek om te tillen.
Ik vind het goed te doen het draaien.
Is even een handigheidje.
De 16" verhit vanaf de achterkant én de zijkant.
Ook daarbij moet je draaien maar heb geen ervaring met de 16".
Er zijn leden die ervaring hebben met beide.


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
ik heb sinds heel kort een GOZNEY ARC XL. moet je iets meer moeite voor doen om aan te schaffen (verkoop in Duitsland). ben er heel blij mee, maar helaas nog maar 2x gebruik gemaakt. als je de recenties leest en ziet, wat de reden is dat ik deze aangeschaft hebt, is dat ook een overweging waard.
 
Heb niet het idee dat Ooni het enige goede merk zal zijn. Maar de Nero ken ik niet of hoor ik weinig over. Ooni is dan een veilige keuze.

Had verwacht dat er verschillende modellen met meer.of minder functionaliteit zouden zijn. Maar dan wordt de keuze al makkelijker.

Nu alleen nog kiezen tussen de 12 en 16 inch.
Ooni is idd niet de enige, maar je vraag was welke Ooni en dan gaan we er vanuit dat je een Ooni wilt :D
 
Volledig eens met Stijn.
Ik heb de Koda 16 gekocht op aanraden van mijn broer.
Mijn broer had zijn Karu 12 al, hij heeft intussen de Gasunit erbij gekocht, voor makkelijker en sneller pizza te kunnen bakken.
 
Gasgestookt is et de 12” en 16” :) Daar stopt het.
Dat is valse informatie Daniel.
Je kan ook de nieuwste kiezen.. de 24 inch 👌👌
Kan je wel heel veel pizza's voor thuis laten bezorgen voordat je die eruit hebt..

Ik blijf plezier hebben van mn Ooni 12.
Tuurlijk was de 16 groter en mooier en misschien fijner, ik blijf de 12 fijn vinden en zal m niet per se willen omruilen.
Destijds gekocht met een laagste prijs garantie bij de hornbach, geen moment spijt van gehad.
Wat @Stijn zegt ben ik wel volledig mee eens.

Ik heb een maat die heeft de houtgestookte. die wilde hij gaan verkopen tot hij wist dat die ook een gasattachment kon kopen.
Dat laatste heeft ie gedaan en sindsdien bakt ie weer wekelijks schitterende pizza's met meer plezier (om het gemak dat het sneller aan is en minder gedoe).
 
Tijdje geleden zag ik @SandyMan aan het werk met zijn Ooni Koda 12.
Hij had natuurlijk de ervaring reeds het draaien IN de oven was toch wel een puntje.
Ook sprak hij van de recht brander ten opzichte van de L brander, 3 x tov 1 x draaien.

Daarom heb ik beslist om de 16 te nemen (prijsverschil was toen ook nog veel kleiner als nu).
De Koda 16 heb ik nu al veelvuldig gebruikt en die extra ruimte vind ik echt wel een gemak.
Het draaien met de turningpeel in de oven (zeker als je er nog niet zo handig in bent) lukt echt wel goed in de 16.
In de 12 zie ik het mij nog niet doen.

Of die L brander nu echt een meerwaarde is ten opzichte van de recht durf ik niet zeggen.
Ik draai mijn pizza ook meerdere keren. Ik kijk gewoon waar hij het bleekste is en die kant gaat in de hoek van de L brander.

Wat ik nog een bijkomend voordeel vind van de 16 is dat ik ook ruimte heb om de pizza dichter of verder van de branders te leggen.
Zo kan je ook nog wat meer spelen met de temperatuur.

Nadeel van de 16, het formaat ... maar dan in de zin om hem op te bergen.
Heb je hem op een vaste plek staan of verplaats je hem steeds? Ik neig naar de 16. De 24 is voor mij weer te groot en te duur.

Maar ben bang dat de 16 te groot en zwaar is om steeds tevoorschijn te halen. De 12 ben ik inderdaad bang dat er te weinig ruimte is om vlot te draaien.

Ander merk doe ik toch maar niet. Sommigen zijn een stuk duurder dan de Ooni of zelfde prijs. Dan ga ik voor de zekerheid en het gemak van lokaal kopen en de ervaring die de leden hier hebben.
 
Ik verplaats mijn 16 regelmatig.
Vind hem niet echt zwaar.
Afmeting: 60 x 61 x 35 cm | Gewicht: 18 kg.
Ergens opbergen is wel een ding is groot.
Gaat in geen enkele kast hier.
Vandaar dat ik een verplaatsbare tafel aant bouwen ben.
 
Ik heb mijn Koda 12 in de draagbare tas, opgeborgen in zo'n standaard gamma/karwei stelling.
Uiteraard ligt hij dan in de breedte.
 
Als ik hem wil gebruiken verhuis ik hem naar de keuken.
En ja ik gebruik hem binnen in huis, zowel winter als zomer, wel zet ik dan de dampkap aan om een luchtstroom van verse lucht te verkrijgen.

Jouw opmerking over binnen gebruiken deed me twijfelen. Dus ben op YouTube gaan zoeken hoe dit zit en kwam onderstaande video tegen met goede redenen om niet de Ooni binnen te gebruiken.
Mijn Vlaams is niet zo goed. Is een dampkap anders dan wat wij afzuigkap noemen? Of heb jij een niet standaard afzuiginstallatie?




Voor binnen hebben ze dan weer de Ooni Volt zie ik.

 
Het draaien van de pizza in de 12" is echt goed te doen hoor.
Die slag heb je echt zo te pakken.
Is althans mijn ervaring. En ik ben geen professionele jongleur of zo.
Maar eerlijk is eerlijk de vorige eigenaar verkocht hem wel om die reden..........
Mijn geluk uiteindelijk.

Alle andere redenen om de 16" zijn uiteraard ook gewoon waar.
Dus koop waar je je goed bij voelt

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Als je een co melder hebt ok.
Als die goed geplaatst is.
Co is zwaarder dan zuurstof.
Dus niet te hoog hangen die meter.
Waar hangt die bij U?
Ik doe het niet binnen.
In mijn jongere jaren bijna dood geweest met co vergiftiging.
We sleutelden in de winter in een vrij kleine garage aan een moto van een vriend. Met een kleine gasverwarming.
4 man, beetje sleutelen, pintje drinken, leuke muziek op.
Na een tijdje 1 vriend misselijk, eerst nog lachen dat ie niet tegen bier kon.
10 minuten later iedereen slecht.
Nachtje intensieve zorgen voor allen was het gevolg.
 
Laatst bewerkt:
Kun je eigenlijk een verschil proeven tussen een pizza in houtoven en een pizza in gasoven klaargemaakt?
Mij lijkt het op zo korte tijd (+/-2min) weinig impact op smaak te kunnen hebben...
 
Terug
Bovenaan Onderaan