Beef en Steak

Welke soort houtskool

Twan46

Tondelzoeker
Berichten
5
Mijn naam is Twan Veldkamp.



Sinds deze week ben ik in het bezit van een kamado.



Nu is mijn vraag, als beginner.



Welke soort kolen te gebruiken om een beetje te kunnen oefenen met een aantal recepten.

Zoals de welbekende moink balls.



Hopelijk willen jullie mij van een aantal tips voorzien!



Groeten Twan
 
Dammers acacia restaurant grade zijn bruine zakken van 10kg, makkelijk aan te steken met bijv wokkels, en heel neutraal kwa smaak.
en indd zoals @Free_ltd al zei! geen Briketten in je kamado ;)
 
Ik vind de groene doos (Europees Eiken en Beuken) van Flames & Flavours ook wel een fijne hootskool voor all round toepassing. Gebruik het in mijn GGL met veel plezier. Voor echt langere L&S is de rode doos met Marabu fijner als je het mij vraagt, maar die houtskool is moeilijker aan te steken. Maar goed, daar heb ik de looftlighter voor 👌.
 
Waar woon je Twan?

Wellicht kenne we wat zaken bij jou in de buurt ;)
 
Dammers bij Sligro, bbq shop, houtskool.nl.
Kijk anders ff bij de welkop voor een zak XL houtskool. Is prima om mee te beginnen.
 
Bij mij alleen nog maar Black Range Maruba en Quebracho. En af en toe iets goedkoops om schoon te branden. En nu een zak big blocks van kamado Joe. Welke ik zelden aantref. Maar inmiddels ga ik er niet meer voor omrijden naar de Sligro maar bestel gewoon 2 zakken black range bij kolenboertje.nl
 
Ik gebruik 2 soorten houtskool. Dammers is een prima keus voor kortere bbq sessies. Zelf gebruik ik de kolen van Echt. De Professional voor korte sessies (vergelijkbaar met Dammers) en de Maruba voor lange sessies. Of een combi.
 
Ik gebruik voornamelijk Marabu en Quebracho.
Marabu is mijn alleskunner: brandt heet en is geur / smaakloos gaat redelijk lang mee bij low&slow
Quebracho voor lange sessie: brandt heel lang, maar geeft bij hot&fast (naar mijn zin) teveel smaak af aan het vlees. Bij Low&slow heb ik hier geen last van.
 
Ben gestopt met Marabu vanwege de vonkenregen bij High en fast. Voor de rest prima.
Nu de beige zakken van Dammers en op dit moment de blauwe dozen van Houtskool.nl
1717409408042.png
 
Ik gebruik uitsluitend Acacia (Black wattle) van Dammers of heel af en toe Europees houtskool als ik niet aan Acacia (Black Wattle) kan komen.
Nagenoeg al het houtskool uit Zuid Afrika is Acacia (Black wattle).
Black wattle is een neutrale allround houtskool, zowel geschikt voor L&S als voor H&F, ik heb nog nooit bij hoeven vullen voor 1 lange sessie.
Dat langzaam brandende houtskool zoals Marabu en Quebracho is dus helemaal niet nodig, ja het is makkelijker bij low en slow omdat het trager op zuurstof reageert waardoor je de lage temperatuur makkelijker kunt controleren, maar voor een goede pitmaster is dat geen reden het daarvoor te gebruiken.
Marabu brandt schoon maar is mij te hard voor direct grillen op de manier zoals wij dat doen.
Quebracho van hetzelfde laken een pak en die laatste heeft ook nog de nare eigenschap vieze teer/petroleumluchtjes/smaakjes over te brengen op je vlees/product.
Niet iedereen assosieert dat met teer, sommige vinden dat rooksmaak, maar heb je goed ontwikkelde smaakpapillen dan proef je dit en dat is ronduit smerig.
En het belangrijkste: Laat je niet gek maken door de verhalen over houtskool en rooksmaak, Houtskool heeft slechts 1 doel, namelijk brandstof
en moet neutraal zijn en geen smaakjes afgeven
Voor rooksmaak is er rookhout in de vorm van (vrucht)bomenhout zoals Appel, Peer, Kers, Eik, Beuk etc.
Rookhout is overigens een optie en geen must!
De beroemde BBQ smaak waar over wordt gesproken komt hoofdzakelijk van PAKs (Polycyclische aromatische koolwaterstoffen)
die overigens in kleine hoeveelheden niet carsinogeen zijn.
 
Quebracho van hetzelfde laken een pak en die laatste heeft ook nog de nare eigenschap vieze teer/petroleumluchtjes/smaakjes over te brengen op je vlees/product.
Niet iedereen assosieert dat met teer, sommige vinden dat rooksmaak, maar heb je goed ontwikkelde smaakpapillen dan proef je dit en dat is ronduit smerig.
Je neemt je eigen mening erg naar waarheid aan. En je gooit een hele groep die Quebrancho wel (naar tevredenheid) gebruikt maar onder de mensen met slechte smaakpapillen. Niet nodig.
 
Je neemt je eigen mening erg naar waarheid aan. En je gooit een hele groep die Quebrancho wel (naar tevredenheid) gebruikt maar onder de mensen met slechte smaakpapillen. Niet nodig.
Toch is het zo, en het is niet mijn mening maar ervaring.
Heb al heel wat wedstrijden mogen jureren en met heel veel juryleden dit besproken.
De 1 heeft nu eenmaal betere/fijner/gevoeliger ontwikkelde smaakpapillen dan anderen, dat is een feit, hetzelfde feit dat er mensen zijn die Koriander naar zeepsop vinden smaken en anderen proeven dat niet, dat is echter genetisch bepaald, misschien geldt dat ook wel voor petroleumsmaak in bepaalde houtskool
 
Je neemt je eigen mening erg naar waarheid aan. En je gooit een hele groep die Quebrancho wel (naar tevredenheid) gebruikt maar onder de mensen met slechte smaakpapillen. Niet nodig.
Rob, mooi dat jij quebrancho geweldig vindt en jammer dat jij je aangevallen voelt door Ewald.
Maar als je ooit zo’n slechte zak aantreft ben je echt in één keer genezen. Als ze deze houtskool maken in het regenseizoen gebruiken ze veel meer kerosine om het hout tot houtskool te maken, het vervelende is dat het soms niet geheel verbrandt en dat proef je helaas terug.
Vergelijk het met mensen die de bbq met behulp van spiritus aansteken, dat proef je ook terug in je vlees. Persoonlijk hoef ik dan niks van de bbq.
Zo heb je ook houtskool van Big Green Egg, dat bevat stukken hout die niet geheel tot houtskool zijn gevormd. Er zijn merken die deze brokken eruit halen en nogmaals laten pyroliseren zodat de houtskool geen smaak afgeeft. BGE doet deze controle niet en verkoopt haar houtskool als premium. Ik bepaal ik liever zelf welke rooksmaak aan mijn eten zit.
Er zijn echter vele duizenden mensen die weglopen met deze houtskool, en dat is prima, maar mocht er dan ook gebak van de bbq komen sla ik over.

Nu is dit een draadje van een beginner en over welke houtskool. Dan zou ik zelf zoveel mogelijk informatie willen. Positief maar ook negatief is dan beide belangrijk aangezien in het begin er van alles fout kan gaan bij het bereiden alleen al en laser dan ook nog eens een ongewenste smaak bij zit van je houtskool is dat zonde.
Net als dat ik een beginner aanraad om terughoudend te zijn met rookhout, niet iedereen vindt dat lekker.

Ewald heeft dus een welgemeend advies opgeschreven, daar mag je van vinden wat je wil, maar ooit komt de dag dat je begrijpt wat Ewald heeft opgeschreven.
 
Toch is het zo, en het is niet mijn mening maar ervaring.
Heb al heel wat wedstrijden mogen jureren en met heel veel juryleden dit besproken.
De 1 heeft nu eenmaal betere/fijner/gevoeliger ontwikkelde smaakpapillen dan anderen, dat is een feit, hetzelfde feit dat er mensen zijn die Koriander naar zeepsop vinden smaken en anderen proeven dat niet, dat is echter genetisch bepaald, misschien geldt dat ook wel voor petroleumsmaak in bepaalde houtskool
Ik heb nu al vele houtsoorten gebruikt, maar val iedere keer juist weer terug op Quebrancha. Het klopt inderdaad dat deze wat sterker ruikt, maar dat is voornamelijk bij het aanmaken. Daarna ruik je deze nauwelijks. Van een onaangename geur, laat staan smaakoverdracht naar je eten heb ik nog nooit last gehad.

Ben juist positief over het gebruik hiervan.
 
Laatst bewerkt:
Rob, mooi dat jij quebrancho geweldig vindt en jammer dat jij je aangevallen voelt door Ewald.
Maar als je ooit zo’n slechte zak aantreft ben je echt in één keer genezen. Als ze deze houtskool maken in het regenseizoen gebruiken ze veel meer kerosine om het hout tot houtskool te maken, het vervelende is dat het soms niet geheel verbrandt en dat proef je helaas terug.
Vergelijk het met mensen die de bbq met behulp van spiritus aansteken, dat proef je ook terug in je vlees. Persoonlijk hoef ik dan niks van de bbq.
Is dit anders dan bij andere houtskoolsoorten uit dergelijke gebieden?
En heb ik dan gewoon geluk gehad?
 
Terug
Bovenaan Onderaan