BasBQ
Beef en Steak

Welk formaat kamado heb ik nodig?

@Ewald Ik zie alleen het voordeel van appeltaart en ovenschotels op de q maken niet zo. Alleen het spelen met vuur? Voor de smaak kan ie volgens jouw verhaal net zo goed in de oven.
 
Een Weber kopen met een 57 cm rooster?
Nieuw of gebruikt?
Ruimte genoeg.
Investering een stuk lager.
En je kan er alles op. Voorbeelden te over hier op het forum.

Mocht je later toch ruimte / support krijgen voor een kamado in een groter formaat kan je die altijd nog aanschaffen.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
@Ewald Ik zie alleen het voordeel van appeltaart en ovenschotels op de q maken niet zo. Alleen het spelen met vuur? Voor de smaak kan ie volgens jouw verhaal net zo goed in de oven.

Ik maak taart en cake met de restwarmte als ik klaar ben na een sessie. Staat ook leuk als iedereen zit uit te buiken en ik tover een warme cake uit de kamado en serveer er bolletjes roomijs bij.

Met ovenschotels ben ik blij dat ik die lucht niet de hele dag in mijn open leefkeuken heb hangen. Zo hoef ik ook de slowcooker ook niet meer te gebruiken.
 
@Ewald Ik zie alleen het voordeel van appeltaart en ovenschotels op de q maken niet zo. Alleen het spelen met vuur? Voor de smaak kan ie volgens jouw verhaal net zo goed in de oven.
Ik heb nergens gezegd dat ie voor de smaak net zo goed uit de oven kan komen, ik heb gezegd:
"Niet alles dat op de BBQ wordt gemaakt hoeft die specifieke BBQ smaak te krijgen."
De smaak is beter dan uit een conventionele oven maar er zit niet die typische BBQ smaak (Rook en PAKs) aan die de meeste mensen met BBQ associeren.
Dan zou een steenoven ook onzin zijn? leg die pizza maar in de gewone oven

Ik zie het voordeel wel, het resultaat in smaak is op de BBQ beter dan dat ik hem binnen in de oven maak. En dat is niet alleen met appeltaart maar ook andere gerechten, Of ik nu kook met de Primo of de Weber 57 dat maakt voor de smaak niet zoveel uit.
Meer aandacht voor de bereiding, je bent intensiever bezig op een BBQ heeft een grote invloed maar de methode van verwarmen en warmte huishouding spelen denk ik ook een grote rol
 
Ik heb nergens gezegd dat ie voor de smaak net zo goed uit de oven kan komen, ik heb gezegd:
"Niet alles dat op de BBQ wordt gemaakt hoeft die specifieke BBQ smaak te krijgen."
De smaak is beter dan uit een conventionele oven maar er zit niet die typische BBQ smaak (Rook en PAKs) aan die de meeste mensen met BBQ associeren.
Dan zou een steenoven ook onzin zijn? leg die pizza maar in de gewone oven

Ik zie het voordeel wel, het resultaat in smaak is op de BBQ beter dan dat ik hem binnen in de oven maak. En dat is niet alleen met appeltaart maar ook andere gerechten, Of ik nu kook met de Primo of de Weber 57 dat maakt voor de smaak niet zoveel uit.
Meer aandacht voor de bereiding, je bent intensiever bezig op een BBQ heeft een grote invloed maar de methode van verwarmen en warmte huishouding spelen denk ik ook een grote rol
De vergelijking met een steenoven gaat mank, de temperaturen die daar gehaald worden, worden niet in een huis-tuin en keuken (haha) oven gehaald.

Verder is "de smaak is beter" een vaag begrip. Als er GEEN bbq smaak aan zit, hoe komt dat dan? Dan gaat het dus puur om temperatuur, die gelijk is (of zou moeten zijn) in de oven. Dat vind ik dus vreemd. Ik zie mensen ook brood in een gesloten dutch oven op de q bakken. Dan gaat het echt puur om temperatuur, want lucht komt er nauwelijks bij.

Het restwarmte idee van hierboven snap ik wel, dat is wel leuk ja.

Maar goed, iedereen moet het voor zichzelf weten natuurlijk, en het begint redelijk off-topic te raken, waarvoor mijn excuus omdat ik dit oprakel. Maar ik vroeg het me al een tijdje af.

Ten slotte nog een opmerking mijnerzijds voor de TS: Ik heb de eerste 2 jaar van mijn carierre ook op een lidl ei mogen experimenteren, en spareribs en pulled pork (kilotje) gingen prima zonder bijvullen. Een uurtje of 6-8 is best haalbaar. Nadeel vond ik dat het rooster heel dicht op de (homemade) platesetter lag, waardoor ik altijd het idee had dat de onderkant van mijn vlees eerder klaar was/droog was. Maar het kan zeker, en inmiddels lukt het me ook prima op de camping met de WGA op kolen. Is wel wat meer werk qua temperatuurbeheersing.
 
Primo Junior.. is de kleinste van de serie.. krijg je er wel door bij de CFO..
Niet alles dat op de BBQ wordt gemaakt hoeft die specifieke BBQ smaak te krijgen.
Als je geen rookhout gebruikt en niet gaat grillen boven de kolen, waar paks bij vrij kunnen komen, komt er geen specifieke BBQ smaak aan je gerecht.
Dat hoeft ook niet altijd, als ik bijvoorbeeld appeltaart bak op de Primo dan mogen er niet eens rooksmaakjes aankomen, gebak met rooksmaak is smerig. er zijn ook andere gerechten die ik het liefst zo neutraal mogelijk heb zoals bepaalde ovenschotels.
Dus dat excuus kunnen de dames niet meer gebruiken.
Zijn ze vegetarisch, dan zijn er tal van gerechten te bereiden zonder vlees, zoals een overheerlijke Melanzane.
En voor die ovenschalen heb je ruimte nodig, minimaal een Large Kamado.
Voordat het onderwerp ontaardt in een discussie over wel of geen ”typische bbq-smaak” en
welke vegetarische gerechten met of zonder bbq-smaak gemaakt kunnen worden, doet er eigenlijk niet toe: waar het mij om gaat is het formaat kamado... Bot gezegd: kan ik een zes uur durige low-and-slow-sessie op mijn mini-kamado doen zonder houtskool bijvullen?
 
Voordat het onderwerp ontaardt in een discussie over wel of geen ”typische bbq-smaak” en
welke vegetarische gerechten met of zonder bbq-smaak gemaakt kunnen worden, doet er eigenlijk niet toe: waar het mij om gaat is het formaat kamado... Bot gezegd: kan ik een zes uur durige low-and-slow-sessie op mijn mini-kamado doen zonder houtskool bijvullen?

Mini?..Nee en daarnaast zal je je sparerib op moeten rollen of in drieën snijden. Primo Junior kunnen de racks breeduit (qua formaat is de junior gelijk aan een Large) een BGE Minimax / Kamado Joe Junior zou ook goed kunnen.
 
Ik krijg trouwens regelmatig reclames via FB, van ”Bosgrill” . Iemand daarmee bekend? Ziet er op de plaatjes erg goed uit, en zeker betaalbaar.
Wat is eigenlijk je budget?
 
Tot nu toe vind ik het meest waardevol de opmerking van @Cherrywood.
Waarom vind ik dat? je koopt voor pak weg tussen de 75 en 100 euro op MP een gebruikte 57 cm Weber, dan kan je naar hartenlust oefenen en proberen en die staat ook zo in een hoekje uit het zicht als je 'm niet gebruikt.

Heb je daarmee de nodige ervaring opgedaan (een Weber kogel kan je echt wel een hele dag op een low en slow temperatuur houden met wat oefenen) en wellicht de dames het een en ander lekkers aan vega recepten laten proeven dan weet je waar je het over hebt, én je kan in de tussentijd sparen voor een kamado en toebehoren, want het blijft een behoorlijk aanschaf :p
 
Laatst bewerkt:
Had hier voor een compact model , kan je redelijk goed mee uit de voeten voor 1a 2 personen. Misschien is deze bastard wat voor je ,zit meteen ook een platesetter bij .
Anders een mooie weber ..
Screenshot_20230504_225722_Samsung Internet.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan