BasBQ
Beef en Steak

weerbestendige kamado

Pilsudski

Tondelzoeker
Berichten
8
Hoi,

Ik ben al een tijdje bezig met meelezen en adviestopics van anderen door te nemen maar zit toch met enkele vraagjes.

Kort gezegd ben ik van plan te investeren in een kamado op middellange termijn. Ik wil gewoon al beslissen welke ik hebben moet en dan uitkijken naar promoties, en in de tussentijd wat budget verzamelen natuurlijk. In de tussentijd kan ik wat oefenen op m’n huidige (rommel)bbq, we zijn ook nog bezig met terras en tuin (her)aan te leggen dus echt dringend is het nog niet.

Momenteel worstel ik nog met een 3-tal issues die mijn keuze zouden beïnvloeden: weersbestendigheid, beschikbaarheid verdelers & accessoires.

Mijn vriendin en ik zijn qua uiterlijk meer fan van een zwarte kamado. Green egg zouden we ook nog overwegen ivbm de kwaliteit/reputatie. Die rode kamado Joe’s passen niet echt bij ons huis/stijl maar dan kom ik meteen uit bij het puntje van weersbestendigheid:

De kamado zou eigenlijk in weer en wind buiten moeten staan, niet overdekt & dus op een open terras. Zijn er kamado’s die dan minder geschikt/slijtvast zijn en af zouden vallen bij onze keuze? In zo’n geval moet er dan ook steevast zo’n beschermhoes over of hoeft dit niet? Want in dat geval doet de kleur er misschien al niet zoveel toe gezien dan 90% van de tijd de kamado in een afgedekt zal zijn.

Ikzelf ben een Belg, ik weet niet of er hier nog zitten? Want ik lees hier over Primo & Monolith die qua uiterlijk er toch best ok uit zien en wou deze graag bekijken maar die worden precies niet verdeeld in België, klopt dit? Want ik zou toch liefst voor die prijs eerst de kamado eens gaan bezichtigen in een speciaalzaak alvorens iets effectief te kopen. De merken die ik hier bij de speciaalzaken in de buurt zie passeren zijn kamado joe, the bastard, green egg, pitt (huismerk) & OUTR. Dus een aantal merken waar jullie hier hoog mee oplopen lijken weg te vallen. Voor Grill Guru weet ik niet want als ik kijk op hun site bij verdelers is de enige die ik zie in de buurt intratuin en die hebben volgens hun site enkel de bastard en een huismerk. Of is dit hetzelfde merk onder een andere vlag?

Dan wat betreft accessoires zit ik nog met het volgende. Als ik voor zeg maar green egg zou gaan dan zou ik toch wat willen besparen op bepaalde accessoires die van goede kwaliteit beschikbaar zijn bij een ander merk. Ik zeg maar wat: de benodigdheden om gemakkelijk as te verwijderen bvb. Hebben jullie hierover bepaalde adviezen? Bvb merken die bbq spullen verkopen (pizzasteen, roosters, ik zeg maar wat) die goedkoper zijn en toch van goede kwaliteit en niet gelinkt aan kamado merken en wel zouden passen?

Wanneer komen kamado’s gewoonlijk in solden eigenlijk?
 
Ik heb net de IQ 22'' gekocht. Goedkoper als een Joe en toch topkwaliteit met levenslang garantie. Bijkomend voordeel is dat alle denkbare accessoires ( ook afdekhoes) er bij zitten. Bij mij staat ie ook het hele jaar door buiten nl.
 
had nog niet van iq gehoord. Net eens zitten opzoeken maar vind niet echt locaties van verdelers terug op hun site of via google. Is precies niet zo een bekend merk. Wel een adres in Nederland dus misschien ook enkel in Nederland te bezichtigen?
 
had nog niet van iq gehoord. Net eens zitten opzoeken maar vind niet echt locaties van verdelers terug op hun site of via google. Is precies niet zo een bekend merk. Wel een adres in Nederland dus misschien ook enkel in Nederland te bezichtigen?
had nog niet van iq gehoord. Net eens zitten opzoeken maar vind niet echt locaties van verdelers terug op hun site of via google. Is precies niet zo een bekend merk. Wel een adres in Nederland dus misschien ook enkel in Nederland te bezichtigen?
Het is een Nederlands merk als ik me niet vergis. Zal dus een uitje naar de buren worden als je hem in het echt wel zien. Mocht het je echt iets lijken mag je de mijne ook wel komen bekijken, zo ver woon ik niet bij de grens vandaan.
 
Is nu misschien geen "echte" kamado want niet van keramiek maar de Weber summit kamado? hoor je veel goeds van en is zwart.
 
Er zijn op vele locaties in België wel winkels die kamado's verkopen. Van waar in België zijt ge?
 
regio Wetteren. Dus in de driehoek gent brussel antwerpen. Had Pitt & Rymbu gevonden op internet met een redelijk aanbod. Voor de rest niet zo gek veel nog.
 
Een BGE kan in weer en wind buiten staan
 
regio Wetteren. Dus in de driehoek gent brussel antwerpen. Had Pitt & Rymbu gevonden op internet met een redelijk aanbod. Voor de rest niet zo gek veel nog.
Wellicht een idee om een keer naar leuven te gaan? https://www.bbqexperiencecenter.be/nl/ of roosendaal (NL) als dat dichterbij ligt.
ik kom iig graag in roosendaal om inspiratie op te doen.

En mijn kamado Bono staat het hele jaar buiten, enkelt een hoesje om mijn digitale domethermometer.
 
Wellicht een idee om een keer naar leuven te gaan? https://www.bbqexperiencecenter.be/nl/ of roosendaal (NL) als dat dichterbij ligt.
ik kom iig graag in roosendaal om inspiratie op te doen.

En mijn kamado Bono staat het hele jaar buiten, enkelt een hoesje om mijn digitale domethermometer.
is inderdaad wel het overwegen waard zie ik, roosendaal & leuven zijn ongeveer even ver. Zal er eens een dag van moeten maken om daar langs te maar gezien ze volgens hun site wel wat extra merken aanbieden kan het wel de moeite waard zijn. Bono heb je laten overkomen van het VK dan? Dus rond de kamado zelf hoeft zelfs geen hoes te zitten enkel rond de thermometer?
 
In feite kunnen ze allemaal buiten staan .
Het metaal / hout werk zal bij de ene sneller gaan roesten/ verweren dan bij de andere ,maar uiteindelijk zal de weerelementen het toch winnen bij elk merk.
Onder een afdak zonder hoes zal hij het mooist blijven.
 
Misschien is dit wat voor je , A merk voor zeer schappelijke prijs . Bij een betrouwbare site .
Screenshot_20230412_184027_Samsung Internet.jpg
 
is inderdaad wel het overwegen waard zie ik, roosendaal & leuven zijn ongeveer even ver. Zal er eens een dag van moeten maken om daar langs te maar gezien ze volgens hun site wel wat extra merken aanbieden kan het wel de moeite waard zijn. Bono heb je laten overkomen van het VK dan? Dus rond de kamado zelf hoeft zelfs geen hoes te zitten enkel rond de thermometer?
Ik zelf woon 3km van die in Herent. Zeer toffe winkel en zeer fijne verkoper. Staat ook voldoende gerief.
 
Mijn bge staat winter zomer buiten , ook in het Belgische klimaat.

Ik ga hier niet weer een ganse epistel schrijven, maar mijn conclusie is:
Bge - a+
kJ - a-
Primo - a ?+?-?.... Te weinig ervaring mee

Al de rest b en c merken .

Als het in je budget past koop een bge en ge zult niet gekloot zijn.
 
Mijn bge staat winter zomer buiten , ook in het Belgische klimaat.

Ik ga hier niet weer een ganse epistel schrijven, maar mijn conclusie is:
Bge - a+
kJ - a-
Primo - a ?+?-?.... Te weinig ervaring mee

Al de rest b en c merken .

Als het in je budget past koop een bge en ge zult niet gekloot zijn.
Je hebt dus alle merken zelf uitvoerig getest behalve de primo 🤣
 
kJ classic en bge wel ja, heb beiden in mijn bezit...
Ontwikkelingen van andere merken gaan altijd door en er zullen steeds meer spelers met A kwaliteit op de markt komen .
 
Ontwikkelingen van andere merken gaan altijd door en er zullen steeds meer spelers met A kwaliteit op de markt komen .
En toch zijn het momenteel geen a merken.
Maar ieder koopt waar hij gelukkig mee is.
Ik ga die discussie niet opnieuw voeren.
 
is inderdaad wel het overwegen waard zie ik, roosendaal & leuven zijn ongeveer even ver. Zal er eens een dag van moeten maken om daar langs te maar gezien ze volgens hun site wel wat extra merken aanbieden kan het wel de moeite waard zijn. Bono heb je laten overkomen van het VK dan? Dus rond de kamado zelf hoeft zelfs geen hoes te zitten enkel rond de thermometer?
Bono is een merk uit Litouwen en heeft nederlandse leveranciers. En wat betreft de hoes. bij mij staat hij in een tafel de en de hoes eromheen doen is erg lastig. Mn thermometer is digitaal(niet origineel)en die kan aanzienlijk minder goed tegen de regen. Mijn eerdere ervaringen met de hoes is sneller schimmel in de kamado.
 
Terug
Bovenaan Onderaan