BasBQ
Beef en Steak

Wederom bakken op de BBQ: Cinnamon rolls à la Noskos

 
 

Pret1987

Vuurmaker
Berichten
60
Na het wat tegenvallende Cornbread van een tijdje geleden ( link ) was het tijd iets anders te bakken. Waar ik mij wel vaker laat verleiden tot het maken van de recepten van Noskos, was het nu de beurt aan de Cinnamon rolls! Het hele recept hoef ik natuurlijk niet uit te typen, dat heeft Dennis al voor mij gedaan ( link ). Bij deze dus alleen mijn eigen ervaringen en foto's:

Het deeg maken is geen rocket science maar toch wel een flinke workout als je geen meng machine hebt. En wat je ook niet moet vergeten: De boter toevoegen. Daar kwam ik achter toen ik bijna klaar was gekneed. Dat dan alsnog toevoegen geeft even wat gevloek en geglibber, maar ach, het was gelukt. Even rijzen en dan weer uitrollen, op de centimeter natuurlijk uiteraard.

20210306_133115-01_compress40.jpg


Daarna de volgende laag boter, ja, dit is echt geen gezond hapje, maar hopelijk is het het allemaal waard (Spoiler: YES IT IS) daarop die dikke laag bruine basterd suiker en kaneel. dat was één van de weinige twijfel puntjes. Hoe veel kaneel? Het recept zegt: "3 theelpels kaneel – 15 gram" alleen die 2 maten kwamen met mijn maatschepjes totaal niet overeen, uiteindelijk gekozen voor de 15 gram. Hopende dat dat niet te veel was (Spoiler: NO it's not!).

20210306_133659-01_compress44.jpg


Nu rollen en "snijden" met een flossdraad. Dat werkt echt super goed! Even passen en meten en voor je het weet heb je een pannetje vol mooie rolletjes.
wat er niet in past uiteraard niet weggooien! gelukkig had ik nog een klein pannetje staan. die kan de BBQ ook wel op!

20210306_134614-01_compress63.jpg


En na nog een half uurtje rijzen:

20210306_142146-01_compress59.jpg


De barbeque was inmiddels warm dus tijd om te bakken! Indirect, van mijn briketjes af, kom maar op met die heerlijke geur.

20210306_143447-01_compress49.jpg


Toen begon het wachten. Een half uurtje toch? Nou, ze waren toen nog wel wat bleek hoor, dus nog even 10 minuten er bij. Ook toen waren ze nog niet heel bruin, maar ja, ze moeten ook niet droog worden. Zo her en der had ik gelezen dat de meeste broden en cakes een kerntemperatuur moeten hebben van 95 graden om gaar te zijn, dus nam de proef op de som. Nog net niet! ideaal zo een Inkbird Ibt-2x om even snel te meten. Dus nog eens 5 minuten gewacht. Ja, veel beter!

20210306_154453-01_compress89.jpg


Nu de topping nog. Hahaha, wat een belachelijke hoeveelheid aan boter en suiker. Heerlijk! Wat hebben we hier van gesmuld. Wij, de buren, mijn ouders en de volgende dag nog een vriend. Want opwarmen is heel goed te doen! Even 30 sec per roll in de ping en ze zijn weer zo zacht als de dag ervoor. Wel had ik bewust de topping apart gehouden.

20210306_155203-01_compress55.jpg


Al met al was dit een fantastische verbetering t.o.v. het cornbread. Wat hebben we hier van genoten zeg.
Deze moest van mijn vriendin maar op de shortlist komen van favoriete barbecue recepten.
 
Laatst bewerkt:
Lekker hoor! Mooie foto’s ook!
 
Die is echt super, je hebt het ook heerlijk gefotografeerd.
zou zijn cornbread ook eens proberen.
 
wauw, ik ben niet zo van t bakken, maar dit ziet er iets té goed uit. Dit gaat op het lijstje! Top!
 
Geweldig
Ziet er goed uit zeg.
Nu wil ik dit ook
 
Lekkerrrr lust ik!
 
O zo lekker. Wel oppassen dat ik niet zelf weer rolletjes krijg.
 
Mooie foto's!
Poh die gaat hier nog voorbij komen.. weer iets voor de to-do
 
Dat heb je mooi gemaakt. Ziet er ook heerlijk uit. Denk wel dat ik dat lust :cool:
 
Mooie plaatjes! Zal gesmaakt hebben 😋
 
Terug
Bovenaan Onderaan