Beef en Steak

Weber opstoken na eerste fase reverse sear

Timmeeh

Vuurmaker
Gisteren en vandaag heb ik geprobeerd om 2 stukken vlees op de reverse sear methode te bereiden op mij WMT.

Ik vind het lastig om na de eerste fase de temperatuur omhoog te krijgen voor het afgrillen. Zowel onder als boven zet ik beide luchtschuiven open, maar dan nog kom ik niet tot de 200 graden.

Ik gebruik de kokosbriketten van de Welkoop. Gisteren een combinatie van hergebruikte briketten en nieuwe, en vandaag wat nog over was van gisteren. Om te beginnen gebruik ik een grote Weber brikettenstarter.

Hebben jullie tips of uitleg over hoe jullie dit doen op een Weber?

Alvast bedankt!

Houtskool gebruiken, dan kan je sneller in temperatuur wisselen.
Briketten zijn goed voor lagere temperaturen.

Betere kokosbriketten (Ecobrasa) of houtskool. Briketten reageren trager maar kunnen ook heel heet worden hoor 😉

Ik doe na het eventueel bijvullen de schuiven onder vol open maar laat de deksel er af. Dan heb ik binnen 10-15 min de vlammen boven het rooster uit

Gisteren en vandaag heb ik geprobeerd om 2 stukken vlees op de reverse sear methode te bereiden op mij WMT.

Ik vind het lastig om na de eerste fase de temperatuur omhoog te krijgen voor het afgrillen. Zowel onder als boven zet ik beide luchtschuiven open, maar dan nog kom ik niet tot de 200 graden.

Ik gebruik de kokosbriketten van de Welkoop. Gisteren een combinatie van hergebruikte briketten en nieuwe, en vandaag wat nog over was van gisteren. Om te beginnen gebruik ik een grote Weber brikettenstarter.

Hebben jullie tips of uitleg over hoe jullie dit doen op een Weber?

Alvast bedankt!
Om eerlijk te zijn: als ik een reverse sear doe van een entrecote of een ribeye dan let ik echt nooit op de temperatuur van mijn Weber (47 cm compact kettle) en ik bak puur op kerntemperatuur. Qua houtskool gebruik ik ook weinig (vandaag waren het wat restjes white quebracho en marabu) en het afgrillen doe ik op gietijzer dat mee heeft staan opwarmen. Ik haal daar echt hele goede resultaten mee.

Dat is inderdaad ook nog een idee. Ik heb nog een mooie skillet staan.
Ik was in de veronderstelling dat houtskool en een weber geen top-combi waren. Mooi om te lezen dat er meer mensen zijn die houtskool gebruiken. Binnenkort ook maar eens proberen.

Dat is inderdaad ook nog een idee. Ik heb nog een mooie skillet staan.
Ik was in de veronderstelling dat houtskool en een weber geen top-combi waren. Mooi om te lezen dat er meer mensen zijn die houtskool gebruiken. Binnenkort ook maar eens proberen.
Vanavond nog een ribeye gedaan op deze manier (zie "high & fast" voor een verslag). Het is dan wel erg handig als je een kernthermometer hebt.

Houtskool en Weber gaat prima

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

Ik was in de veronderstelling dat houtskool en een weber geen top-combi waren. Mooi om te lezen dat er meer mensen zijn die houtskool gebruiken.
Daar heb ik nog nooit iemand over gehoord. Voor langere sessies zou ik briketten gebruiken maar als ik iets snel wil doen (en dat is eigenlijk bijna altijd), dan gebruik ik houtskool. Als ik klaar ben: schuiven dicht en het koelt snel genoeg zodat er nog genoeg voor een volgende keer is. Meestal pak ik marabu, ook voor high & fast. Sommigen zullen me voor gek verklaren want marabu vinden ze meer iets voor low & slow, maar ik vind het voor high & fast voor wat ik wil doen erg fijn werken.

Als ik het goed lees, geef je het probleem zelf al aan.
Ik heb de Welkoop kokosbriketten ook vaker gebruikt, maar op gegeven moment zijn ze op, blijven wel warm maar vlammen niet meer op.
Diverse oplossingen zijn al gegeven.
Ik zou ookmopteren voor houtskool en al zoegen dat mij gietijzeren rooster al in de eerste fase mee opwarmt.
Succes.

Als ik het goed lees, geef je het probleem zelf al aan.
Ik heb de Welkoop kokosbriketten ook vaker gebruikt, maar op gegeven moment zijn ze op, blijven wel warm maar vlammen niet meer op.
Diverse oplossingen zijn al gegeven.
Ik zou ookmopteren voor houtskool en al zoegen dat mij gietijzeren rooster al in de eerste fase mee opwarmt.
Succes.
Dankjewel, ga ik zeker uitproberen.

Welke brandstof gebruik je?
Weber briketten en welkoop XL-Houtskool. Dat laatste is niet omdat het xl stukken zijn want dat valt wel mee maar meer om hoe het brandt. Acacia/Black Wratt staat er op en ik ben daar zeer tevreden mee.

Wat is het voordeel van de reverse sear methode op een ketel BBQ? Bij een kamado kan ik het me voorstellen omdat deze sneller opwarmt dan afkoelt, maar dat is bij een ketel toch niet het geval?

Wat is het voordeel van de reverse sear methode op een ketel BBQ? Bij een kamado kan ik het me voorstellen omdat deze sneller opwarmt dan afkoelt, maar dat is bij een ketel toch niet het geval?
Oh jawel hoor. Als die kolen 1 maal aan de gang zijn krijg je de temp ook niet weer omlaag. Dan zou je er brandstof uit moeten halen.
Maar de reverse sear methode doe je ook niet vanwege de eigenschappen van je kooktoestel maar vanwege het type bereiding van je af te grillen product. Zoek maar eens op een video kanaal naar het item "Reverse Sear" en je krijgt meestal dan ook een ketel-bbq te zien.

Terug
Bovenaan Onderaan