BasBQ
Beef en Steak

Warme douche Intratuin || Koude douche Monolith

 
 
 

santino

Stoker
Berichten
451
En ik was zo gelukkig met mijn aanschaf van de Monolith......o wat een proces van twijfel ging er aan vooraf. Over langs gaan, praten met mensen, meningen lezen op internet. Het werd de Monolith.

Ondanks dat in veel maagjes gevuld heb met mooi vlees van de Monolith heb ik er ook veel problemen mee gehad. Dit is mijn verhaal. Ik heb er een goede les van geleerd. Garantie en een goede leverancier is echt geld waard. Hopelijk helpt dit verhaal mensen bij het beoordelen van hun keuze.

Beste Intratuin,

Bedankt voor het positieve constructieve gesprek van afgelopen zaterdag, 15/7/2017. De aanleiding, een gebroken vuurkorf van mijn Monolith BBQ, is dan weliswaar niet fijn, maar het is dan prettig om goed contact hierover met Intratuin te hebben.

Ik geef hieronder een kort relaas over de problemen die ik tot nu toe gehad heb met mijn Monolith bbq. Dat keramiek kwetsbaar is, dat weet ik, daarom heb ik ook een flinke investering gedaan door een Monolith te kopen. Deze wordt namelijk ook door o.a. Jort Althuizen van Smokey Goodness gebruikt.

Ik ben al ruim 15 jaar een fanatieke BBQ Backyard Griller, en heb verschillende BBQ?s al in gebruik genomen. Vorig jaar heb ik zelfs voor mijn hobby een uitbouw en overkapping gemaakt om mijn nieuwe trots, de Monolith, een mooi plekje te geven. Vlees wordt bij mij thuis niet op de het fornuis gemaakt, maar op de BBQ.

Wat mij naast de technische problemen de wenkbrauwen doet fronsen is dat LuJaBa geen leverancier meer is van Monolith en het contact heeft verbroken. Je gaf aan dat Intratuin zelf ook geen Monolith BBQ meer in het assortiment heeft vanwege vergelijkbare klachten. Dat is denk ik een verstandige keuze van Intratuin. Het is voor mij een extra bevestiging dat het ergens niet ?goed zit? met dit product.

Garantie is een belangrijk aspect geweest bij mijn keuze om een keramische BBQ te kopen. Het zijn peperdure investeringen. Een Chinese keramische variant, is dan misschien maar de helft van het geld, maar daar zit geen (op zeer beperkte) garantie op. De BBQ forums staan vol met waarschuwingen op dergelijke BBQ?s. Vandaar mijn keuze om veel meer geld uit te geven voor een Duits degelijk product: de Monolith.
Over een paar jaar loopt de Monolith uit zijn garantie en wat dan? Het doet mij steeds meer denken dat ik misschien beter af was geweest met een Big Green Egg o.id.
Hieronder een samenvatting van de problemen die ik in een relatief korte tijd heb mogen ervaren met mijn Monolith BBQ.

Aankoop en leverdatum: Monolith Grill 46 cm compleet zwart met regenhoes: 25-11-2015

Indirecte steen breekt (1)
? Contact met LuJaBa over garantie op 8/1/2016
? Herinnering op 14/1/2016.
? Probleem wordt opgelost (nieuwe steen is mij toegestuurd).

Indirecte steen breekt (2)
? Contact met LuJaBa over garantie op 1/6/2016
? Probleem wordt opgelost (nieuwe steen is mij toegestuurd).
Probleem met sluitende deksel (6-5-2016)
? Het vilt van mijn Monolith (net een half jaar in mijn bezit) slijt veel sneller dan verwacht, dit is vooral op 1 deel van het vilt goed te zien.
? Ik vervang het vilt door een zeer duurzaam vilt namelijk Gold Standard gasket met 2 jaar garantie (aangeschaft bij meerbarbecue.nl voor de prijs van ?51,45 ) Helaas lost dat het probleem niet op. Het nieuwe vilt slijt namelijk op exact dezelfde plek.
? Na intensief contact met LuJaBa heb ik pogingen gedaan de deksel beter af te stellen. Dit lukte echter niet. Ik kreeg via LuJaBa uiteindelijk op 23 juni 2016 een handleiding in het Duits om de deksel op de juiste manier af te stellen maar ook hier kwam ik niet mee verder.
? LuJaBa, is op 20 juli 2016 bij mij thuis geweest om zelf te proberen de deksel juist af te stellen. Ook hem lukte dit niet.
? LuJaBa constateert een productiefout bij mijn Monolith en is op 23 augustus 2016 wederom bij mij langs geweest. Het onderste deel van mijn Monolith is in zijn geheel vervangen door een nieuwe exemplaar en dit zorgde ervoor dat het probleem direct was opgelost. De rand het onderste deel van mijn Monolith was dus niet egaal/horizontaal, er zat als het ware een ?golf? in. Hierdoor sloot de bbq niet goed met als gevolg dat het vilt dus veel sneller slijt dan je zou mogen verwachten. Het door mij eerder opgebrachte Gold Standard gasket vilt is toen vervangen door het standaard vilt van Monolith wat kwalitatief veel minder is.
? LuJaBa komt toezegging voor het opsturen van een indirecte steen niet na (als compensatie voor de gemaakte kosten van het vilt en de problemen rondom de Monolith BBQ).
? Lujaba reageert niet meer. ?. Teleurstelling al om.
? Vanaf 9 november 2016 heeft Intratuin geprobeerd om voor ons te bemiddelen en ons verder te helpen maar ook hij kwam niet meer in contact met LuJaBa.
? Vanaf 26 maart 2017 hebben we per mail aan jou gevraagd of jij voor ons contact kon opnemen met de inmiddels nieuwe leverancier van Monolith namelijk BASBQ.
? Helaas krijgen wij op 12 april van jou te horen dat BASBQ zegt niets voor ons te kunnen betekenen aangezien ons probleem destijds via LuJaBa is verlopen. BASBQ geeft aan dat we nieuw vilt hebben ontvangen en dat bij normaal gebruik zeker 2 jaar met dit vilt gebarbecued kan worden. We zijn nu bijna 1 jaar verder en het vilt is toch echt alweer aan vervanging toe.
Bovenstaande problemen en de daarbij behorende mail correspondentie met LuJaBa en Intratuin kunnen wij onderbouwen met onze email correspondentie.
Het grijze vilt is het door mij aangeschafte Gold Standard gasket, kostbaar spul was dat. Helaas hielp het niet vanwege de eerdere genoemde productiefout.  Je kan je voorstellen dat temperatuurcontrole met een dergelijke slecht sluitende deksel een probleem is en dat het vilt juist op deze locatie extra snel slijt.

Vuurkorf breekt (25/6/2017)
? De vuurkorf breekt, er komen scheurtjes in.
? Controle van temperatuur is erg lastig geworden.
? Het is nu wachten op reactie van BASBQ en Monolith Duitsland
Dit is de Monolith vilt rand die er nog geen jaar opzit en echt al duidelijk toe is aan vernieuwing.
Nu ik dit allemaal op papier heb gezet, bedenk ik met dat met de kennis van nu?.ik liever een andere keramische BBQ had gekocht. Het verleden is een goede voorspeller voor de toekomst, en de kans op meer problemen is gezien de historie zeker aanwezig.

En nu de WARME DOUCHE voor INTRATUIN:
Na dit hele relaas heb ik mijn geld geheel terug gekregen van Intratuin! Mijn dank is groot. Dit is een perfect voorbeeld van de klant centraal stellen. Applaus!

Nu moet ik alleen een nieuwe keramische BBQ gaan kopen  :D :D :D :D
 
Gelukkig een mooie service van intratuin, een topzaak zo te lezen.
Kan je gelijk een groter model aanschaffen. Hier zeer tevreden van de primo xl

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk
 
Top geregeld.
Had ooit een dingetje met Weber en ook prima opgelost door tussenkomt van Intratuin  (zoetermeer in dit geval).
Weet je zeker dat je weer voor keramisch gaat anders is een metalen ei wellicht nog een overweging.
(Geen vilt ,geen vuurschaal die kan breken,lichter,mechanisch sterker ed.)

 
drdre67 zei:
Top geregeld.
Had ooit een dingetje met Weber en ook prima opgelost door tussenkomt van Intratuin  (zoetermeer in dit geval).
Weet je zeker dat je weer voor keramisch gaat anders is een metalen ei wellicht nog een overweging.
(Geen vilt ,geen vuurschaal die kan breken,lichter,mechanisch sterker ed.)


drdre67 +1

Omdat dat je dan de klachten die je hebt ondervonden met je Monolith zeker niet hebt.
 
Dit was Intratuin Zevenhuizen die de goede service heeft.

Op zit moment denk ik toch aan een BGE Large. Weet iemand toevallig of onze sponsor een leuke prijs kan maken?
 
Wat een hoop ellende met je Monolith...  :-O, gelukkig goed opgelost door Intratuin (snap nu ook een beetje waarom LuJaBa geen dealer meer is  ;) ) Ik heb er zelf ook een, relatief zonder mankementen

santino zei:
Op zit moment denk ik toch aan een BGE Large. Weet iemand toevallig of onze sponsor een leuke prijs kan maken?
Super Deal?
 
Dat is balen zeg, al die ellende.
Gelukkig een happy end.

Bedankt voor het delen van je sores. Hier leren we allemaal van.

Succes met je nieuwe aankoop iig.
 
santino zei:
Dit was Intratuin Zevenhuizen die de goede service heeft.

Op zit moment denk ik toch aan een BGE Large. Weet iemand toevallig of onze sponsor een leuke prijs kan maken?

Verkoopt Intratuin dan geen BGE? Lijkt me dat je bij hun dan je nieuwe BBQ gaat aanschaffen als geste voor hun gedane actie.
 
RvH6511 zei:
santino zei:
Dit was Intratuin Zevenhuizen die de goede service heeft.

Op zit moment denk ik toch aan een BGE Large. Weet iemand toevallig of onze sponsor een leuke prijs kan maken?

Verkoopt Intratuin dan geen BGE? Lijkt me dat je bij hun dan je nieuwe BBQ gaat aanschaffen als geste voor hun gedane actie.
+1

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

 
Brecht zei:
RvH6511 zei:
santino zei:
Dit was Intratuin Zevenhuizen die de goede service heeft.

Op zit moment denk ik toch aan een BGE Large. Weet iemand toevallig of onze sponsor een leuke prijs kan maken?

Verkoopt Intratuin dan geen BGE? Lijkt me dat je bij hun dan je nieuwe BBQ gaat aanschaffen als geste voor hun gedane actie.
+1

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

+1 lijkt me niet meer dan logisch
 
Nee helaas niet, wel Chinese varianten. Maar ik blijf voor de rest wel klant 😉
 
santino zei:
Dit was Intratuin Zevenhuizen die de goede service heeft.

Op zit moment denk ik toch aan een BGE Large. Weet iemand toevallig of onze sponsor een leuke prijs kan maken?

Misschien eens kijken naar een Broil King Keg? Kan niks breken, zuiniger, geen vilt wat vervangen moet worden, completer, goedkoper, lichter, kan heter, sneller op temperatuur, kan je vingers niet branden aan de buitenkant etc.

Nadelen, temperatuur zou iets moeilijker onder controle te houden zijn. Maar dat komt mijns inziens omdat een nieuwe BBK niet 100% luchtdicht is aan de bovenkant, na een paar keer bbq'en zitten de naden wel vol met vettige rookaanslag :)
 
Zuiniger dan een bge?

Verstuurd vanaf mijn SM-G389F met Tapatalk

 
Malt007 zei:
Misschien eens kijken naar een Broil King Keg? Kan niks breken, zuiniger, geen vilt wat vervangen moet worden, completer, goedkoper, lichter, kan heter, sneller op temperatuur, kan je vingers niet branden aan de buitenkant etc.

Ik vind dit nog wel een flinke uitspraak eigenlijk.
Breken? Mee eens, hoogstens deuken. Zuiniger? Betwijfel het. En als het al zo is, over welk verschil praten we dan? Nog nooit een vergelijk over gezien :)
Kan heter? Bij goed ge?soleerde kamados (zoals beide genoemd) wordt de temperatuur volgens mij puur bepaald door de gebruikte brandstof en de beluchting.
Sneller op temperatuur? Ik weet niet over welk verschil we het hier hebben, maar zie graag een paar testresultaten uit de praktijk. :)

On topic;
Netjes van de Intratuin, succes met de zoektocht van een nieuwe Q!
 
SilverFox zei:
Malt007 zei:
Misschien eens kijken naar een Broil King Keg? Kan niks breken, zuiniger, geen vilt wat vervangen moet worden, completer, goedkoper, lichter, kan heter, sneller op temperatuur, kan je vingers niet branden aan de buitenkant etc.

Ik vind dit nog wel een flinke uitspraak eigenlijk.
Breken? Mee eens, hoogstens deuken. Zuiniger? Betwijfel het. En als het al zo is, over welk verschil praten we dan? Nog nooit een vergelijk over gezien :)
Kan heter? Bij goed ge?soleerde kamados (zoals beide genoemd) wordt de temperatuur volgens mij puur bepaald door de gebruikte brandstof en de beluchting.
Sneller op temperatuur? Ik weet niet over welk verschil we het hier hebben, maar zie graag een paar testresultaten uit de praktijk. :)

On topic;
Netjes van de Intratuin, succes met de zoektocht van een nieuwe Q!
Dikke +1

Verstuurd vanaf mijn SM-G389F met Tapatalk

 
Ceriel zei:
Wat een hoop ellende met je Monolith...  :-O, gelukkig goed opgelost door Intratuin (snap nu ook een beetje waarom LuJaBa geen dealer meer is  ;) ) Ik heb er zelf ook een, relatief zonder mankementen

santino zei:
Op zit moment denk ik toch aan een BGE Large. Weet iemand toevallig of onze sponsor een leuke prijs kan maken?
Super Deal?

Top van Intra Tuin, Service en Kwaliteit zijn zo belangrijk.

Met een Big Green Erg ben je zeker nier verkocht. Groot nadeel en dat geheel persoonlijk aan mij toe te wijzen, hoe deze word afgeleverd. Kijkende na de prijs, moet je zelf ander half uur gaan lopen klussen. Terwijl bij andere merken, je alleen het onderstel in elkaar moet zetten. Dan de banden, de stalen banden, als deze geassembleerd  zie hoe de haakse uiteinden na vastdraaien van de bouten zijn verbogen. Cosmetisch vind ik dit er niet uitzien. Ik vraag mij dan af zijn ze te arrogant om te euvel(tje) aan te pakken??? ik ben dit eerder op dieren flora tegen gekomen. Ik vermoed dat BGE leunt op zijn PR, en de plaatsing in goede restaurants, en waarom zou je wat goed is veranderen.  Mijn keuze was daarom de Kamado Joe Classic II, mede gezien de innovaties. Prijzen zij nagenoeg gelijk aan de BGE, afmetingen zijn ook groter.  Hoe de service is, geen idee. Ik heb om persoonlijk rede, nog geen Kamdo BBQ aangeschaft. Houd het nog even bij de Weber.
Maar ben wel benieuwd na jou keuze, misschien werk dit mij t.z.t. ook over de streep.

Suc6
 
Q57 zei:
Ceriel zei:
Wat een hoop ellende met je Monolith...  :-O, gelukkig goed opgelost door Intratuin (snap nu ook een beetje waarom LuJaBa geen dealer meer is  ;) ) Ik heb er zelf ook een, relatief zonder mankementen

santino zei:
Op zit moment denk ik toch aan een BGE Large. Weet iemand toevallig of onze sponsor een leuke prijs kan maken?
Super Deal?

Top van Intra Tuin, Service en Kwaliteit zijn zo belangrijk.

Met een Big Green Erg ben je zeker nier verkocht. Groot nadeel en dat geheel persoonlijk aan mij toe te wijzen, hoe deze word afgeleverd. Kijkende na de prijs, moet je zelf ander half uur gaan lopen klussen. Terwijl bij andere merken, je alleen het onderstel in elkaar moet zetten. Dan de banden, de stalen banden, als deze geassembleerd  zie hoe de haakse uiteinden na vastdraaien van de bouten zijn verbogen. Cosmetisch vind ik dit er niet uitzien. Ik vraag mij dan af zijn ze te arrogant om te euvel(tje) aan te pakken??? ik ben dit eerder op dieren flora tegen gekomen. Ik vermoed dat BGE leunt op zijn PR, en de plaatsing in goede restaurants, en waarom zou je wat goed is veranderen.  Mijn keuze was daarom de Kamado Joe Classic II, mede gezien de innovaties. Prijzen zij nagenoeg gelijk aan de BGE, afmetingen zijn ook groter.  Hoe de service is, geen idee. Ik heb om persoonlijk rede, nog geen Kamdo BBQ aangeschaft. Houd het nog even bij de Weber.
Maar ben wel benieuwd na jou keuze, misschien werk dit mij t.z.t. ook over de streep.

Suc6

Primo's worden thuis afgeleverd door de dealer, inclusief instructies  B-)
 
SilverFox zei:
Malt007 zei:
Misschien eens kijken naar een Broil King Keg? Kan niks breken, zuiniger, geen vilt wat vervangen moet worden, completer, goedkoper, lichter, kan heter, sneller op temperatuur, kan je vingers niet branden aan de buitenkant etc.

Ik vind dit nog wel een flinke uitspraak eigenlijk.
Breken? Mee eens, hoogstens deuken. Zuiniger? Betwijfel het. En als het al zo is, over welk verschil praten we dan? Nog nooit een vergelijk over gezien :)
Kan heter? Bij goed ge?soleerde kamados (zoals beide genoemd) wordt de temperatuur volgens mij puur bepaald door de gebruikte brandstof en de beluchting.
Sneller op temperatuur? Ik weet niet over welk verschil we het hier hebben, maar zie graag een paar testresultaten uit de praktijk. :)

On topic;
Netjes van de Intratuin, succes met de zoektocht van een nieuwe Q!

Als ik mijn BGE mini met mijn BKK 4000 vergelijk kan ik sommmige punten van Malt007 beamen.
Breken - Keramiek vs metaal lijkt me een non discussie, een BKK is gewoon robuuster en kan meer tegen een stootje.
Heter - Wat ik merk is dat beide inderdaad heet kunnen worden, maar ik merk vooral verschil qua duurzaamheid vilt bij de BKK is het compleet ander materiaal wat slijt vaster is.
Sneller op temperatuur - Als ik mijn resultaat vergelijk met een BGE mini en een BGE medium van mijn broer merk ik dat de BKK vooral boven de 200+ een stuk sneller omhoog knalt qua temperatuur, maar of die enkele minuten echt een voordeel zijn? Het maakt het ook lastiger om de temperatuur te beheersen.
Verbruik - Daar merk ik persoonlijk weinig verschil in maar dat zal onderling geen extreem verschil zijn aangezien het beide kamado barbecues zijn en goede isoliatie hebben.

Nog andere voordelen van de BKK is, deze is lichter 65KG vs 100KG voor gelijk formaat BGE. Standaard 2 verdiepingen grillrooster, mobieler door het onderstel welke makkelijk te kantelen is en je mee kan slepen, makkelijk afneembare zijplaten en het vilt vind ik een groot voordeel deze heb ik na jaren intensief gebruik nog niet hoeven te vervangen.
En heel belangrijk een bieropener in het handvat ;)
 
Hari-Bo zei:
SilverFox zei:
Malt007 zei:
Misschien eens kijken naar een Broil King Keg? Kan niks breken, zuiniger, geen vilt wat vervangen moet worden, completer, goedkoper, lichter, kan heter, sneller op temperatuur, kan je vingers niet branden aan de buitenkant etc.

Ik vind dit nog wel een flinke uitspraak eigenlijk.
Breken? Mee eens, hoogstens deuken. Zuiniger? Betwijfel het. En als het al zo is, over welk verschil praten we dan? Nog nooit een vergelijk over gezien :)
Kan heter? Bij goed ge?soleerde kamados (zoals beide genoemd) wordt de temperatuur volgens mij puur bepaald door de gebruikte brandstof en de beluchting.
Sneller op temperatuur? Ik weet niet over welk verschil we het hier hebben, maar zie graag een paar testresultaten uit de praktijk. :)

On topic;
Netjes van de Intratuin, succes met de zoektocht van een nieuwe Q!

Als ik mijn BGE mini met mijn BKK 4000 vergelijk kan ik sommmige punten van Malt007 beamen.
Breken - Keramiek vs metaal lijkt me een non discussie, een BKK is gewoon robuuster en kan meer tegen een stootje.
Heter - Wat ik merk is dat beide inderdaad heet kunnen worden, maar ik merk vooral verschil qua duurzaamheid vilt bij de BKK is het compleet ander materiaal wat slijt vaster is.
Sneller op temperatuur - Als ik mijn resultaat vergelijk met een BGE mini en een BGE medium van mijn broer merk ik dat de BKK vooral boven de 200+ een stuk sneller omhoog knalt qua temperatuur, maar of die enkele minuten echt een voordeel zijn? Het maakt het ook lastiger om de temperatuur te beheersen.
Verbruik - Daar merk ik persoonlijk weinig verschil in maar dat zal onderling geen extreem verschil zijn aangezien het beide kamado barbecues zijn en goede isoliatie hebben.

Nog andere voordelen van de BKK is, deze is lichter 65KG vs 100KG voor gelijk formaat BGE. Standaard 2 verdiepingen grillrooster, mobieler door het onderstel welke makkelijk te kantelen is en je mee kan slepen, makkelijk afneembare zijplaten en het vilt vind ik een groot voordeel deze heb ik na jaren intensief gebruik nog niet hoeven te vervangen.
En heel belangrijk een bieropener in het handvat ;)
De voordelen kunnen ook een nadeel zijn, zo is het gewicht van een bbe het grote voordeel ivm met temperatuurvastheid aangezien meer massa meer warmte vasthoud en minder snel fluctueerd.  Metaal kan ook doorbranden, gaan roesten enz.. terwijl keramiek nauwelijks verweerd. Er zullen altijd voor en tegenstanders zijn va  beiden dus moet men het voor zichzelf in overweging nemen wat men verkiest, zie het als de keuze tussen benzine en diesel in een voertuig, dat is ook een eeuwigdurende discussie.

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

 
Brecht zei:
Hari-Bo zei:
SilverFox zei:
Malt007 zei:
Misschien eens kijken naar een Broil King Keg? Kan niks breken, zuiniger, geen vilt wat vervangen moet worden, completer, goedkoper, lichter, kan heter, sneller op temperatuur, kan je vingers niet branden aan de buitenkant etc.

Ik vind dit nog wel een flinke uitspraak eigenlijk.
Breken? Mee eens, hoogstens deuken. Zuiniger? Betwijfel het. En als het al zo is, over welk verschil praten we dan? Nog nooit een vergelijk over gezien :)
Kan heter? Bij goed ge?soleerde kamados (zoals beide genoemd) wordt de temperatuur volgens mij puur bepaald door de gebruikte brandstof en de beluchting.
Sneller op temperatuur? Ik weet niet over welk verschil we het hier hebben, maar zie graag een paar testresultaten uit de praktijk. :)

On topic;
Netjes van de Intratuin, succes met de zoektocht van een nieuwe Q!

Als ik mijn BGE mini met mijn BKK 4000 vergelijk kan ik sommmige punten van Malt007 beamen.
Breken - Keramiek vs metaal lijkt me een non discussie, een BKK is gewoon robuuster en kan meer tegen een stootje.
Heter - Wat ik merk is dat beide inderdaad heet kunnen worden, maar ik merk vooral verschil qua duurzaamheid vilt bij de BKK is het compleet ander materiaal wat slijt vaster is.
Sneller op temperatuur - Als ik mijn resultaat vergelijk met een BGE mini en een BGE medium van mijn broer merk ik dat de BKK vooral boven de 200+ een stuk sneller omhoog knalt qua temperatuur, maar of die enkele minuten echt een voordeel zijn? Het maakt het ook lastiger om de temperatuur te beheersen.
Verbruik - Daar merk ik persoonlijk weinig verschil in maar dat zal onderling geen extreem verschil zijn aangezien het beide kamado barbecues zijn en goede isoliatie hebben.

Nog andere voordelen van de BKK is, deze is lichter 65KG vs 100KG voor gelijk formaat BGE. Standaard 2 verdiepingen grillrooster, mobieler door het onderstel welke makkelijk te kantelen is en je mee kan slepen, makkelijk afneembare zijplaten en het vilt vind ik een groot voordeel deze heb ik na jaren intensief gebruik nog niet hoeven te vervangen.
En heel belangrijk een bieropener in het handvat ;)
De voordelen kunnen ook een nadeel zijn, zo is het gewicht van een bbe het grote voordeel ivm met temperatuurvastheid aangezien meer massa meer warmte vasthoud en minder snel fluctueerd.  Metaal kan ook doorbranden, gaan roesten enz.. terwijl keramiek nauwelijks verweerd. Er zullen altijd voor en tegenstanders zijn va  beiden dus moet men het voor zichzelf in overweging nemen wat men verkiest, zie het als de keuze tussen benzine en diesel in een voertuig, dat is ook een eeuwigdurende discussie.

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

Volledig mee eens maar temperatuurvastheid is geen probleem met de BKK deze heeft namelijk een isolatie laag tussen 2 metalen koepels en veel minder stralingswarmte aan de buitenkant (temperatuur verlies), vergeleken met keramieken varianten probeer je hand maar eens op een BGE te houden met 250 graden de BKK houdt deze warmte netjes binnen. En roest is geen ander issue als de BGE de buitenkant heeft een metalen constructie zoals het onderstel van de BGE en houder van de dome, de dome zelf is van een duurzame coating en zal niet zomaar roesten.

Het ene en andere product heeft altijd weer andere voor/nadelen maar ik deel deze informatie graag omdat iedereen blind voor de BGE wilt gaan terwijl er veel (betaalbare) alternatieven zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan