BasBQ
Beef en Steak

Vraagje Boston butt

Dat gaat wel goedkomen zo te zien, ziet er erg lekker uit.

Algemene vraag, zo'n stuk vlees, met hoeveel personen eet je daarvan?
In het wedstrijdrecept van @noskos staat het volgende:

Hoeveel broodjes haal ik uit dit wedstrijd pulled pork recept?

Ga even uit van een varkensprocureur van gemiddeld gewicht, ongeveer 2,5 kilo. Daar hou je daar aan het einde zo’n 1,9 kilo pulled pork van over. Op een broodje gaat ongeveer 100 tot 125 gram. Je haalt dus zo’n 15 porties uit dit recept. De meeste mensen hebben aan twee broodjes meer dan genoeg.

Je gaat dus best uit van een gewichtsverlies door verdamping van ongeveer 24% van je startgewicht.
En dan is met bovenstaande informatie gemakkelijk te berekenen hoeveel personen je kan voorzien van een lekkere maaltijd.
 
Dat gaat wel goedkomen zo te zien, ziet er erg lekker uit.

Algemene vraag, zo'n stuk vlees, met hoeveel personen eet je daarvan?


Je moet rekening houden met 150gr per broodje. Nu, een BB of procureur van 3kg, zal uiteindelijk nog 20% verliezen van zijn gewicht eens hij klaar is. Zo hebt ge een idee hoeveel broodjes PP je gaat hebben.
 
nu al een mooie run. goed bezig
 
De stall ken ik wel en wat het doet. Maar zo lees ik dan voor sommige zaken dat het beter is om niet in te pakken omdat het dan gaat stomen. Vandaar dus mijn vraag.

Dus denk je als ik de run compleet zonder doe dat hij te droog gaat worden?

Vermits ik hem er bv rond 23u oo leg en pak om 7u opsta, heeft hij wel al 8u gehad en is hij mss al door de stall? Ik zou zo vroeg beginnen omdat ik dan 100% zeker op tijd klaar ben en ook omdat ik geen zin heb om rond 5u op te staan.

Dus alle ervaringen welkom .
Precies dat, het vlees wordt gaar gestoomd. Dus geen stall en vochtverlies.

Of het te droog wordt zonder inpakken weet ik eigenlijk niet. Zelf geen ervaring mee want ik doe altijd het wedstrijd recept volgen. Dat bevalt me prima en geeft een bepaalde zekerheid over de tijdsduur van de bereiding.
Droogheid zal ook afhangen van injecteren, vetpercentage, bbq temperatuur, etc. etc.

Met het wedstrijdrecept gooi ik het er altijd in de ochtend rond 8 uur op en is het altijd op tijd klaar. Ja, soms misschien een uurtje later, maar ach. Dan doen we een handje nootjes extra bij het biertje en eten we wat later.
 
Dank voor de uitleg. (y)
 
4 uurtjes ingepakt gezeten en toen was hij 94 graden en supermals . 10 minuutjes laten dampen en terug in allufolie in handdoeken en in een koelbox. 3 uurtjes laten liggen en toen pullen. Schouderblad kwam er schoon uit glijden.
Meer dan genoeg en alle mensen hebben heerlijk gegeten thnx voor de tips mensen. Wedstrijdrecept is een blijvertje
137dbe183b6f98400d4f269ae75f136d.jpg
7f6b3baa82df8cc6339221f7c928ac32.jpg
221756eb7ceb4f5d35a5a5e403584036.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 
Dat is een lekker schaaltje vol geworden
 
Dat ziet er lekker uit hoor
 
Dat ziet er erg lekker uit, mooie schaal vlees.
 
Om nog even een open deur in te trappen (omdat niemand het tot nu toe gezegd heeft ;)):
Je kunt de PP ook heel goed nog een keer opwarmen op lage temperatuur in een pan of ovenschaal. Scheutje appelsap en barbecuesaus erbij en gaan! Geeft iets minder oeh's en ah's bij de gasten, maar smaakt net zo lekker.
 
Om nog even een open deur in te trappen (omdat niemand het tot nu toe gezegd heeft ;)):
Je kunt de PP ook heel goed nog een keer opwarmen op lage temperatuur in een pan of ovenschaal. Scheutje appelsap en barbecuesaus erbij en gaan! Geeft iets minder oeh's en ah's bij de gasten, maar smaakt net zo lekker.
Om daar bij aan te sluiten nog een mogelijkheid, wat ik vooral doe met restjes, vacumeren en dan sousvide opwarmen.
 
Ziet er heerlijk uit. Zo'n schouder is best vergevingsgezind en zoals je ziet komt het lekker sappig en mals van de BBQ.

Ik vond zo'n homp vlees ook altijd intimiderend, maar aantal schoudertjes verder vind ik het een heerlijke en relaxte manier van BBQ-en als je een grote groep mensen te voeden hebt. Broodje, coleslaw, wat sla / zuur en allerlei ander lekkers (krokante gebakken uitjes uit de supermarkt vind ik altijd erg lekker erop) en je kunt zo veel mensen voorzien van een heerlijk stukje bbq-vlees.
 
Terug
Bovenaan Onderaan