BasBQ
Beef en Steak

Vraagje Boston butt

 
 

Jarwin

Vuurmaker
Berichten
61
Hoi allemaal.

Vraagje. Wil morgenavond een boston butt van 4.5 kilo erop gooien.
Zat te denken aan het recept van Dennis Noskos. Alleen daar wordt uitgegaan van een procureur van 2.5 kilo. 5 uur of 74 graden dan de glaze. 2 uur later inpakken tot 90.

Welke tijd zal ik aan moeten houden met de butt?

7 uur of 74 graden ofzo of langer?

Hij moet smiddags om 3 uur klaar zijn zaterdag haha. Alle tips zijn welkom

Greetszzz Jarwin

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 
Ik zou gewoon 2 uur eerder beginnen. Mocht het eerder klaar zijn, dan in handdoeken in een koelbox. Daar hou je em makkelijk een aantal uur in warm.
 
Ik heb toevallig vorig weekend PP van een BB gemaakt van 2,5kg. Tijden liepen ongeveer gelijk aan het recept van Dennis.

en wat Barbeknoei al zegt, begin gewoon wat eerder, je kunt beter warm houden dan te maar eten moeten voorschrijven 😉
 
In alu folie en handdoek werkt super. De laatste keer dat ik PP maakte was het om 17 uur klaar. Dus ingepakt in folie en een badhanddoek. Om 20;45 uit elkaar gaan trekken en eigenlijk was het nog net te heet voor mijn tere vingers :ROFLMAO:
 
Heb recent ook een boston butt klaargemaakt die was 3,75kg.
Deed er toen ongeveer 10u over.
Om 06u30 het vlees op de Q en het hele proces doorlopen volgens Noskos' recept, vlees gegaard tot 92° was klaar rond 16u20 en nadien laten uitdampen, terug verpakt in folie en in handdoeken gewikkeld in een koelbox geplaatst tot ongeveer 19u.
En dan pas gepulled en heerlijk gegeten.
https://www.bbqgenootschap.nl/threads/pulled-pork-van-boston-butt.27347/

Het is niet zo dat kleinere stukken procureur sneller klaar zijn, mijn eerste PP die ik deed was met een stukje vlees van 800g, duurde ongeveer even lang als die boston butt van 3,75kg. Wanneer je de richttijden in het recept van Noskos' aanhoudt, kun je bij benadering zeggen wanneer je vlees klaar gaat zijn.
 
wat frits zegt, gewoon de tijden/tempraturen volgen van het recept

Als je het er vanavond opgooit, laten we zeggen 21uur dan het je 18 uur tot aan 15u morgen middag. Nou, dan is tie met het wedstrijd recept echt wel klaar hoor.
Als ik pp maak zijn het vaak 2 of 3 stukken van ca 3-3,5 kilo. Ook die doen er ca 10 uur over.
Reken aan het einde nog wel ff een uurtje voor het afronden. Je moet het ook nog uit elkaar trekken en zo. Maar misschien is dat juist wel leuk om het in het bijzijn van visite te doen (er van uitgaande dat je eters krijgt.....)
succes
 
je kan aan het einde ook altijd nog de temp verhogen van je bbq als het sneller moet. de BB zit toch in folie verpakt dus uitdrogen gebeurt niet maar het garen gaat wel sneller. Maar als je vanavond begint heb je dat echt niet nodig
 
wat frits zegt, gewoon de tijden/tempraturen volgen van het recept

Als je het er vanavond opgooit, laten we zeggen 21uur dan het je 18 uur tot aan 15u morgen middag. Nou, dan is tie met het wedstrijd recept echt wel klaar hoor.
Als ik pp maak zijn het vaak 2 of 3 stukken van ca 3-3,5 kilo. Ook die doen er ca 10 uur over.
Reken aan het einde nog wel ff een uurtje voor het afronden. Je moet het ook nog uit elkaar trekken en zo. Maar misschien is dat juist wel leuk om het in het bijzijn van visite te doen (er van uitgaande dat je eters krijgt.....)
succes

Om hier ff op in te pikken. Ik heb er eentje van 6,5kg liggen, maar denk na trimmen nog een 5 à 5,5kg van over. Wil deze binnenkort ook maken, maar kom zoveel verschillende tijden tegen. Wedstrijdrecept hoef niet voor mij. Ik dacht hem bv 's avonds rond 23.00u erop te leggen om 's anderendaags tegen 18.00u te eten. Ben er zeker van dat ik er dan wel geraak, maar dat wil zeggen dat ik deze pas 's morgens rond bv 7u kan inpakken of is het dan zelfs niet meer nodig om in te pakken? Of moet inpakken 'altijd'?

's Morgens heel vroeg eraan beginnen om tegen 18.00u te eten lijkt me riskant :ROFLMAO:
 
Om hier ff op in te pikken. Ik heb er eentje van 6,5kg liggen, maar denk na trimmen nog een 5 à 5,5kg van over. Wil deze binnenkort ook maken, maar kom zoveel verschillende tijden tegen. Wedstrijdrecept hoef niet voor mij. Ik dacht hem bv 's avonds rond 23.00u erop te leggen om 's anderendaags tegen 18.00u te eten. Ben er zeker van dat ik er dan wel geraak, maar dat wil zeggen dat ik deze pas 's morgens rond bv 7u kan inpakken of is het dan zelfs niet meer nodig om in te pakken? Of moet inpakken 'altijd'?

's Morgens heel vroeg eraan beginnen om tegen 18.00u te eten lijkt me riskant :ROFLMAO:
Mijn ervaringen zijn dat als je het wedstrijd recept volgt je altijd rond de 8 tot 10 uur zit. Maar zwaarder dan een kleine 4 kilo heb ik nooit gehad.

Tijdens het garen kom je op een gegeven moment bij de stall aan. De kerntemperatuur stijgt niet meer en de warmte energie wordt gebruikt om vocht uit het vlees te laten verdampen. Dit kan enkel uren duren, daarna stijgt de kerntemperatuur weer.
Door inpakken voorkom je vochtverlies en zal dus de kerntemperatuur gestaag blijven stijgen omdat er geen verdamping kan plaatsvinden.
Je vlees zal dus sappiger en sneller klaar zijn.

Dat Is althans zoals ik het altijd begrepen heb. Lees ook het wedstrijd recept op de site van noskos eens door voor deze achtergrond informatie.

5,5 kilo zal iets langer duren dan 4 kilo, maar met het wedstrijd recept scheelt dat volgens mij geen uren
 
Mijn ervaringen zijn dat als je het wedstrijd recept volgt je altijd rond de 8 tot 10 uur zit. Maar zwaarder dan een kleine 4 kilo heb ik nooit gehad.

Tijdens het garen kom je op een gegeven moment bij de stall aan. De kerntemperatuur stijgt niet meer en de warmte energie wordt gebruikt om vocht uit het vlees te laten verdampen. Dit kan enkel uren duren, daarna stijgt de kerntemperatuur weer.
Door inpakken voorkom je vochtverlies en zal dus de kerntemperatuur gestaag blijven stijgen omdat er geen verdamping kan plaatsvinden.
Je vlees zal dus sappiger en sneller klaar zijn.

Dat Is althans zoals ik het altijd begrepen heb. Lees ook het wedstrijd recept op de site van noskos eens door voor deze achtergrond informatie.

5,5 kilo zal iets langer duren dan 4 kilo, maar met het wedstrijd recept scheelt dat volgens mij geen uren

De stall ken ik wel en wat het doet. Maar zo lees ik dan voor sommige zaken dat het beter is om niet in te pakken omdat het dan gaat stomen. Vandaar dus mijn vraag.

Dus denk je als ik de run compleet zonder doe dat hij te droog gaat worden?

Vermits ik hem er bv rond 23u oo leg en pak om 7u opsta, heeft hij wel al 8u gehad en is hij mss al door de stall? Ik zou zo vroeg beginnen omdat ik dan 100% zeker op tijd klaar ben en ook omdat ik geen zin heb om rond 5u op te staan.

Dus alle ervaringen welkom .
 
Ik heb het afgelopen zondag met 3500 gram procureur gemaakt volgens Noskos recept. Om 6.00 het vlees erop gedaan en om 16.00 was het klaar. Ik heb het vervolgens ook laten uitdampen, ingepakt met alluminiumfolie en handdoeken in een koelbox om het vervolgens om 18.30 te gaan pullen.
 
Had deze vraag niet in een ander topic gemoeten? 😉
 
Nou hij ligt er op hoor. Gruwelijk eigenwijs als ik ben. Heb hem om 3 uur vannacht erop gelegt. Rond half 4 stabiel rond 120.
Om 08:00 gaan we de glaze erop doen tot 10:00 en dan inpakken en hopen dat ik een uurtje of 4 5 later kan pullen.
Temperatuur om 07:00 was mooi stabiel 121
bf36a548f4b147097d80dc27d752e136.jpg
d1e428e67ae65f32f2dd644715be8140.jpg
f6ba0df60205e5c7a981c7446c7dffc6.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
6a319523e08c478d07bc5f8e9afdea2d.jpg
 
8:15 kerntemp 66 graden.
De 5 uur zit erop dus in de glaze zetten.
Pfohhh dat ziet er al goed uit .

9c350e50cbfe814ba072ead9beff83d6.jpg
1fc5d90a3ac145a15305e85ebab121af.jpg
408f04c46fcc6931c0b6a18a186dde4a.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 
Goeie morgen
Op tijd begonnen en de koffie gelijk maar overgeslagen 😁
 
Haha nee lag pas een uur in bed. Dus ben daarna gaan slapen haha

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 
Zo gauw ingepakt kerntemp is pas 67 dus moet nog een hoop gebeuren. Maar heb nog een uur of 5 dus verwacht dat het wel goedkomt
cc21f37641bf631d9cfd71691012fdaa.jpg
4497dc257f57cc84c31d224183068799.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 
Dat gaat wel goedkomen zo te zien, ziet er erg lekker uit.

Algemene vraag, zo'n stuk vlees, met hoeveel personen eet je daarvan?
 
Terug
Bovenaan Onderaan