BasBQ
Beef en Steak

Vraag mbt tot garing

 
 

Jeroenvanarkel

Kooltjesharker
Berichten
108
Hallo,

tijdje niet geweest hier op wat nalees werk na. Kijk wel veel Video’s van PitmasterX en Noskos en Smoking Dad bbq. En heb naast mijn Weber OTP57 een Grill Guru gekocht in mei dit jaar.
Op pootjes en wat zelf gemodificeerd of veranderd. De accessoires van Bastard en BGE passé namelijk ook. En zo heb ik het vilt al vervangen door glasfiber vilt. De thermometer door een teltru en heb ik de vuur ring en deflector van de BGE small in mijn grill guru compact met een Bastard gietijzeren grill rooster.
Maar mijn vraag gaat over het volgende.
Als ik, en dat heb ik nu al vier keer verkloot, een cote du boeuff of tomahawk of cowboy steak maak. Met reverse sear. Dan probeer met deflector een temp van 150 aan te houden. En met een Cook Perfect de kern temp te controleren. Dan op 30 graden vlees draaien. En op 51/52 eraf. Deflector eraf. En grill rooster erop. En dan zoals wordt gezegd. Naar inferno mode om af te fikken en mooie korst te krijgen. En in de opwarm periode hier naar toe. Rust het vlees naast de bbq uit. En na dit alles ook in folie. Voor we gaan eten.
Nu heb ik al bleu vlees gehad en schoenzolen. En ben bang dat reverse sear een gok is tot 52 graden en dan laten rusten en dan affikken en af en toe thermapen erin en hopen om niet boven de 58 graden te komen.
Maar lukt allemaal niet om zo’n Goucho’s glibberige zwarte korst hebbende medium zachte steak te hebben. Dus of te bleu zoals de Fransen willen of droog.
Moet ik de temperatuur van het garen indirect anders doen of wat. Moet ik eerder stoppen met indirect. Of juist andersom gaan werken. Tot waar ik hem aantrekkelijk vind direct en daarna indirect met CookPerfect en dan op pak hem beet 50 graden stoppen en laten nagaren?

mvg

Jeroen
 
Dag Jeroen,

Ik heb al telkens met succes dit gevolgd:
https://www.biggreenegg.eu/be_nl/inspiratie/recepten/de-perfecte-cote-a-los

Dus voor te starten niet naar 150° maar naar ±100°. en vlees er veel vroeger afhalen aan 40-42°C.
dan opstoken naar direct 230-250°C. En kort vlees 2min grillen, vlees draaien en weer 2min laten liggen, vlees er af bij 50-52°C.
Het enige wat ik niet doe, is vet afsnijden om rooster mee in te vetten. Tot nu toe al een 3-tal maal gemaakt in het laatste half jaar, telkens was het vlees perfect saignant.

Dit is een eerdere post van mij van een heerlijke cote a los:
https://www.bbqgenootschap.nl/threads/gerijpte-cote-a-los-blonde-daquitaine.27819/#post-397871
 
Laatst bewerkt:
Tx. Dat ga ik zo proberen. 👍
 
Eerst low en slow op 100 a 110°
bij kern vooraan de 40° eraf en inpakken. hiermee moet je zelf een beetje mee spelen navenant de dikte van je stuk vlees (2cm of een loebas van 10cm is een groot verschil)

dan inferno , hoe dikker hoe langer je hem kan grillen, maar ook hoe minder hij blue chaud aan de randen zal zijn.
 
Alles hangt ook wat af van de dikte. Zelf neem ik altijd steaks van 4cm dikte of dikker.

Deze gaat dan tot 45° met een dome temp van 100°. Omdraaien hoeft helemaal niet. Eens de 45°, haal ik hem eraf, deflector eruit en stook ik de kamado Joe op naar 230 à 250° met gietijzeren rooster. Dan schroei ik hem nog 2 min per kant dicht. Bij mij is hij dan altijd medium-rare. Ik meet dat zelfs niet meer na. Als je medium wilt, moet je nog 2 à 3 ° hoger gaan.
 
Je kan het gietijzeren rooster mee verwarmen als je je vlees aan het bereiden bent, warm tie vast wat mee op.
Het is effe wat op / ombouwen maar dan hoeft het gietijzer minder lang voor het op temperatuur is voor de grill marks

succes
 
Terug
Bovenaan Onderaan