BasBQ
Beef en Steak

Vooraf kruiden of niet? Ierse Tomahawk

 

Stofken

Vuurmaker
Berichten
67
Deze beauty gaat straks op de Kamado Joe Classic II met de reverse sear methode. Dus ongeveer 45 minuten op 120 graden Celsius en dan opstoken tot 250-300 graden.
Maar de vraag is nu, op voorhand kruiden of niet en zo ja, met wat?

20230524_160948.jpg
 
Grasgevoerd?
Dan kan het wat mij betreft wel wat hulp qua smaak gebruiken, bijvoorbeeld Noskos The Steak.
Peper en zout doe ik er een uur of drie van tevoren op maar een rub meestal een half uurtje van tevoren.
 
En was het lekker met de kruiden?

Hij ziet er in ieder geval smakelijk uit.
 
Dat ziet er uit als een fijn stuk vlees (y)
 
Dit was het eindresultaat. Helaas geen foto's van na het snijden. Te veel honger!

Italiaanse kruiden, lookpoeder, gerookt paprikapoeder, koreander, komijn, peper en zout. Gewoon vanalles bij elkaar wat lekker is šŸ˜‚ volgende keer zeker gewoon paprikapoeder ipv gerookt.

Wat betreft opwarmen tot 52 graden op de speksteen. Slecht idee. Droogt de zijkanten teveel uit. Beter op rooster met deflector eronder. Voor de rest wel mals binnenin.

20230524_180640.jpg
 
Lekker hoor!
Maar hoezo uitdrogen op speksteen?
Daar kan je toch juist een mooi korst mee zetten?
 
Lekker hoor!
Maar hoezo uitdrogen op speksteen?
Daar kan je toch juist een mooi korst mee zetten?
Klopt, je kan het mooi aankorsten, als je het kort doet op een hete steen.
Maar als je vlees 30 minuten op de steen ligt op te warmen, terwijl die zelf mee opwarmt, krijg je taaier vlees aan de buitenkant en minder een korst.
 
Ik doe het ook op het rooster opwarmen met de speksteen als deflector. Op die manier kan ook de rook er beter bij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan