BasBQ
Beef en Steak

Vlees - interne temperatuur

Vatos zei:
Wat is denk jij de ideale temp om een hele kip te grillen? Rond de 110 graden, of gewoon wat hoger?
Hangt er een beetje vanaf hoe je de hele kip wil gaan maken. Wordt het een BCC dan moet je low & slow (uiteraard indirect) beginnen (dus bv 225F/107C) en wanneer het vlees bijna de juiste kerntemperatuur heeft de temperatuur flink opschroeven. Als je low & slow kip maakt dan zal namelijk je vel net rubber worden en dat is niet echt lekker. De temperatuur flink omhoog schroeven (175C-225C) op het eind kan dit weer verhelpen. Je moet dan wel goed opletten en mogelijk de filets beschermen anders worden deze te droog.
Persoonlijk vind ik het een keertje leuk om BCC te maken, maar voor de bereiding van een hele kip is het verre van ideaal. Het geeft een leuk gezicht en geeft je een verhaal te vertellen, maar ook niet meer dan dat.

Als ik zelf een hele kip maak (en dat is niet heel vaak bijna nooit), dan vlinder ik de kip door de ruggengraat eruit te knippen met een (wild)schaar en deze dan open te klappen. Je hebt dan een meer gelijkmatige verwarming van al het vlees wanneer je deze indirect bereidt en kan daardoor ook eventueel al meteen een hogere starttemperatuur aanhouden (165C-175C). Je hebt dan sowieso minder last van rubbervel. Optioneel kan je (en dat kan dan ook makkelijker omdat de kip plat is) nog de boel even direct boven de kolen leggen voor een extra krokant velletje, maar ook hierbij geldt weer dat je erg goed moet opletten dat je kern niet te hoog wordt en daardoor het vlees droog.

Ik maak tegenwoordig eigenlijk bijna nooit meer een hele kip, maar alleen borrelpootjes, -vleugels en kippendijen. Veel makkelijker en lekkerder  :D
 
@danbras: thanx for the heads up. Ik ga aankomende kip uittesten tot 74, kijken hoe dat gaat. Laat je hem na het bereiden nog rusten of direct op tafel?
 
SilverFox zei:
Laat je hem na het bereiden nog rusten of direct op tafel?
Niet bewust maar tegen de tijd dat de kip op tafel staat zijn er wel 5 tot 10 minuten voorbij. Je kan ook weer niet al te lang wachten omdat anders het vel wat je net krokant hebt gekregen weer zacht wordt. Niks mis mee maar dat vinden wij minder lekker dus hoe sneller op tafel hoe beter  :D

Let wel, dit is hoe ik het doe. Anderen zullen het wss weer net wat anders doen.
Ook ik heb in het begin de meeste kennis van het internet gehaald incl. dit forum en vandaar is het gewoon een keertje doen en kijken wat voor jezelf het beste werkt. Er zijn meerdere wegen naar Rome  ;)
 
Jeps, ben ook blij met deze tip, altijd het proberen waard :)
 
van elkaar kun je leren, daar is dit forum toch voor
ik heb al super veel opgestoken hier
 
100 procentje :D
 
Thanks voor alle tips!!
Heb een BGE aangeschaft deze week, ongebruikt, leek me leuk om met BCC te starten :D
 
Aan het eitje zal het niet liggen ;)
 
SilverFox zei:
Aan het eitje zal het niet liggen ;)

Heb jij nog tips qua vlees/vis wat een must do is op de egg?
 
Vatos  PULLEDPORK en SPARERIBS uiteraard 

Zalm is ook top zelf als je geen grote vis liefhebber bent
 
Die stonden al zeker op mijn lijstje!! :D
 
Sluit ik me volledig bij aan! :D
Butterflied chicken gaat ook top!
 
Vatos zei:
Thanks voor alle tips!!
Heb een BGE aangeschaft deze week, ongebruikt, leek me leuk om met BCC te starten :D
Kijk, nu is het eindelijk duidelijk;
Eerst het ei dan pas de kip B-)
 
McPeet zei:
Vatos zei:
Thanks voor alle tips!!
Heb een BGE aangeschaft deze week, ongebruikt, leek me leuk om met BCC te starten :D
Kijk, nu is het eindelijk duidelijk;
Eerst het ei dan pas de kip B-)
Hahahaha... Eindelijk mysterie opgelost

Verstuurd vanaf mijn E5823 met Tapatalk

 
McPeet zei:
Kijk, nu is het eindelijk duidelijk;
Eerst het ei dan pas de kip B-)

Clever!!!!!
En verder ben ik het eens met Dan Bras, vlinderen gaart wat beter dan het blik. (gisteren nog gemaakt...was weer lekker)
Eventueel kan je ook eerst even koelblokjes op het borstvlees leggen, dan gaart dat wat langzamer dan de poten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan