BasBQ
Beef en Steak

Vlees - interne temperatuur

 
 

Vatos

Kooltjesharker
Berichten
166
Beste mensen!

Weten jullie of er ergens op dit forum de temperaturen staan voor vlees, welke minimaal behaald moeten worden voor het garen.

Bijvoorbeeld, ik ben van plan een hele kip op de bbq indirect te garen, stop mn thermometer erin, maar bij welke temperatuur is de kip precies gaar?

Alvast bedankt! :D
 
Dat is inderdaad de lijst waar ik naar op zoek was! Thanks!
Ik was meteen van plan om de lijst bij Tips&tricks te plaatsen, alleen heb ik hier geen rechten voor? Help?
Denk namelijk dat veel mensen hier profijt van hebben

 
Zit veel verschil in alle temperaturen!
Bij de ??n is kip 70-72 en de ander 80
 
Vatos zei:
Zit veel verschil in alle temperaturen!
Bij de ??n is kip 70-72 en de ander 80

Heeft vooral te maken het stukje van de kip!

Filet 70/72

Bij het bot 80.


 
bij 74 graden is kip voedselveilig
 
Riestad +1
72 filet, 80 dijen (ongeveer). Graadje meer is niet storend, 10 graden meer of minder is foute boel :D
 
Dank alle!
Dus een hele kip op 75 graden is safe?
 
Hele kip kun je het beste bij de dijen meten (niet tegen het bot), koudste plek van de dijen 80 graden.
Je filet (borst) is dan weliswaar te gaar en wordt weer iets droger, maar anders heb je je dijen nog niet gaar...
 
Oke, dan prik ik mn meter in de dijen, en dan haal ik hem er rond de 80graden vanaf :)
 
Succes en have fun! ;)
 
Thanks! Foto's volgen.

Trouwens, wat is nou de beste slow-low temp? 110 graden?
 
Vatos zei:
Thanks! Foto's volgen.

Trouwens, wat is nou de beste slow-low temp? 110 graden?

107 ( als je precies wil zijn :) )
 
Kippendijen zijn ook gewoon bij 74 graden gaar en niet pas bij 80 graden. Waarom er vaak 80 graden wordt vermeld is omdat de structuur van de kippendij in die resterende 6 graden anders wordt (nog malser), dan wanneer je deze er op 74 graden afhaalt. Maar het is in principe een persoonlijke voorkeur wat je zelf het lekkerst vindt; hoe dan ook met 74 graden is ook kippendij gaar.

Let er met kip wel op dat wanneer je deze low & slow maakt, dat het bot en vlees er omheen roze kan worden/blijven. Heeft met allerlei chemische reacties te maken, maar dat betekent dus niet dat het dan nog rauw is. Kerntemperatuur is in principe leidend en als je deze hebt gehaald (voor minimaal een aantal minuten) zou het goed moeten zijn. Twijfel je dan daarna toch of het wel gaar is als je roze bot/vlees ziet, dan kan een wit servetje uitkomst geven. Even er tegenaan houden en als het vocht helder is, dan is de kip gewoon gaar en zonder risico te eten.
 
DanBras zei:
Kippendijen zijn ook gewoon bij 74 graden gaar en niet pas bij 80 graden. Waarom er vaak 80 graden wordt vermeld is omdat de structuur van de kippendij in die resterende 6 graden anders wordt (nog malser), dan wanneer je deze er op 74 graden afhaalt. Maar het is in principe een persoonlijke voorkeur wat je zelf het lekkerst vindt; hoe dan ook met 74 graden is ook kippendij gaar.

Let er met kip wel op dat wanneer je deze low & slow maakt, dat het bot en vlees er omheen roze kan worden/blijven. Heeft met allerlei chemische reacties te maken, maar dat betekent dus niet dat het dan nog rauw is. Kerntemperatuur is in principe leidend en als je deze hebt gehaald (voor minimaal een aantal minuten) zou het goed moeten zijn. Twijfel je dan daarna toch of het wel gaar is als je roze bot/vlees ziet, dan kan een wit servetje uitkomst geven. Even er tegenaan houden en als het vocht helder is, dan is de kip gewoon gaar en zonder risico te eten.

Thanks voor de duidelijke uitleg! Had inderdaad chickenwings low and slow gemaakt, deze waren ook roze bij het bot.

Wat is denk jij de ideale temp om een hele kip te grillen? Rond de 110 graden, of gewoon wat hoger?
 
Riestad zei:
Vatos zei:
Thanks! Foto's volgen.

Trouwens, wat is nou de beste slow-low temp? 110 graden?

107 ( als je precies wil zijn :) )

107 graden is gewoon 225 graden fahrenheit (afgerond). Daar is niets precies aan.

Je kunt ook prima low & slow op 100 graden doen of zelfs 90. Zolang de kerntemperatuur van je vlees maar gehaald wordt en je geduldig genoeg bent om te wachten tot het klaar is :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan