BasBQ
Beef en Steak

Vlaams stoofvlees met Frites voor 2 x 2.

 
 
 
 

Peter64

Gerijpt
Berichten
4.648
Voor het begin van het nieuwe jaar heb ik een stoofpotje gemaakt dat al lang op de agenda staat, nl volgens een recept van Jeroen Meus.

Eea is ook al eerder gepost op dit edele genootschap.

De opdracht van de cheffin was om alleen "grondstoffen" te gebruiken welke nog in de casa waren.....(alles staat vol... ):unsure:
Genoeg voor 2x2 porties.

Recept heb ik iets aangepast:
- Vlees nacht van te voren bedekt met de ringen van 1 ui, en van ieder 5 gekneusde peperkorrels, kruidnagel, jeneverbes en 2 laurierblaadjes.
- Bij het koken de bovenstaande kruiden aangehouden, aangevuld met een tl gemalen mosterdzaad en het tijm/laurier pakket.

Zoals, bijna standaard, de W57 voor het aanbraden en de BGE voor het stoven klaar gemaakt.

- Uien in de stoofketel aangebraden.
- Vlees in porties in de skillet bruin gebraden
- 2 fleskes leffe bruin in de skillet opgewarmd en aanbaksels los geschraapt. (nog nooit van deglaceren gehoord)
- Alles met de kruiden, stroop

en het stuk brood met mosterd in het keteltje.
- Huppakee, 3uur stoven, schaatsten kijken, frietjes bakken en opeten.

Eindconclusie.
Als liefhebber van Limburgs Zoervleisj en indische stoofschotels, is dit een zeer goed bevallen recept. Lekker. 😋😋


IMG_7360.jpg
IMG_7361.jpg


IMG_7369.jpg
IMG_7367.jpg
IMG_7371.jpg
IMG_7373.jpg
IMG_7375.jpg
 
IMG_6169.jpeg

Drie keer raden wat mijn plan voor volgend weekend is 😂😂😂😂
Maar die van jou ziet er verrukkelijk uit,heb ik mooi iets om naar toe te werken 👍
 
Ik dacht al, wat ruik ik toch nu weer in de heuvels van Zuid Limburg. Lekker potje stoof heb je in elkaar gezet Peter😋
 
Ziet er weer heerlijk uit peter!

Weer vergeten te bellen….
 
Heerlijk Peter! Altijd top receptje...

Verstuurd vanaf mijn SM-S906B met Tapatalk
 
Poah. ja dit is ook mijn receptje hoor. Heerlijk stoofje, lekker frietje erbij.
Geweldig.
 
Ziet er heerlijk uit Peter, en bedankt voor de link naar 1 van mijn helden Jeroen Meus.

Zo zie je maar dat je niet zomaar een biertje in je stoof giet, het is 1 van de absolute hoofdsmaakmakers.
Vaak vind ik stoofschotels met bruin bier te bitter, klein beetje bitter vind ik niet erg maar het overheerst bij mij snel.
Nu lees ik dat de Belgen vaak geen bitter bier gebruiken maar Vlaams (oud) Bruin, en dat is zurig met weinig bitter.
Dat geeft dus een heel ander smaakpalet, dat ga ik zeker eens proberen, zelfs Rodenbach staat erbij en dat is best een fruiting bier, heel wat anders dan een gewoon bruin bier zoals Leffe bruin of Grimbergen dubbel
 
Ziet er heerlijk uit Peter, en bedankt voor de link naar 1 van mijn helden Jeroen Meus.

Zo zie je maar dat je niet zomaar een biertje in je stoof giet, het is 1 van de absolute hoofdsmaakmakers.
Vaak vind ik stoofschotels met bruin bier te bitter, klein beetje bitter vind ik niet erg maar het overheerst bij mij snel.
Nu lees ik dat de Belgen vaak geen bitter bier gebruiken maar Vlaams (oud) Bruin, en dat is zurig met weinig bitter.
Dat geeft dus een heel ander smaakpalet, dat ga ik zeker eens proberen, zelfs Rodenbach staat erbij en dat is best een fruiting bier, heel wat anders dan een gewoon bruin bier zoals Leffe bruin of Grimbergen dubbel

Rodenbach is de bekendste en daar zijn dan nog verschillende varianten in, maar je hebt ook nog Aarschotse bruine, Vanderghinste oud bruin, Duchesse de bourgogne om er maar een paar te noemen.

En probeer eens een Duvel in je stoofpot, is ook lekker, het is maar van welke smaak je houd, wat experimenteren.
 
De Belgische bierliefhebber laat Leffe links liggen. (Snap ik wel)
Maar het is wel goed om in stoofvlees te gebruiken.

Rodenbach zou ik niet in een typische Vlaamse stoofvlees gebruiken. Wel ooit eens een recept gemaakt met varkenswangetjes in Rodenbach. Was heerlijk.
 
De Belgische bierliefhebber laat Leffe links liggen. (Snap ik wel)
Maar het is wel goed om in stoofvlees te gebruiken.

Rodenbach zou ik niet in een typische Vlaamse stoofvlees gebruiken. Wel ooit eens een recept gemaakt met varkenswangetjes in Rodenbach. Was heerlijk.
Ik heb nog wat fleskes van diverse biertjes staan als kerst-restjes.
Moeten toch op.
 
Ziet er allemaal heerlijk uit zo met die biertjes ,maar zou je het echt proeven of je Leffe bruin of kasteel bier gebruikt ?
 
Man man man ik zou op dit moment alles doen voor een frietje stoofvlees :love:
Gelijk een mooie bestemming voor 2 flesjes La Chouffe bruin die ik nog heb staan(y)
 
Heerlijk stoofpotje!
 
Terug
Bovenaan Onderaan