BasBQ
Beef en Steak

Varkenshaas: Bacon Wrapped & Pistachio Crusted Pork Tenderloin

DSC_7800.JPG


Naar het recept van Big Bob Gibson's BBQ Boek door Chris Lilly: Pecan Crusted Pork Tenderloin Pinwheels
Het recept van Big Bob Gibson is een echte BBQ klassieker en al jaren hier favoriet.
Wij maken hem altijd met pistache nootjes in plaats van pecan noten.
Tegenwoordig bijna altijd als deze variant.

Ingredienten:

1 flinke varkenshaas
1 pakje 150gr. lange plakken ontbijtspek (zandbergen)
1 zakje (150 gr.) Ongepelde Pistache nootjes
Mosterdsaus (recept, zie hieronder)

De Mosterdsaus:

3 EL. van je favotiete mosterd (in ons geval Dijon)
3 EL. Chinese Rijstazijn of appelazijn of witte wijnazijn (wij vinden Chinese rijstazijn het lekkerst die is heel zacht van smaak)
1 tl. Bruine Basterdsuiker
3 tl. Maple Syrup
1/2 tl. grof Zeezout (Fleur de Sel)
1/2 tl. Gemalen zwarte peper

Bereiding:
Doe de ingredienten voor de saus in een kommetje en meng dit goed en zet apart.

Snijd de varkenshaas 3 tot 4 keer in de lengte in als een boek dus niet helemaal door, zie foto's.
Deel de plakjes ontbijtspek door 2 en maak/weef met de ontbijtspekplakjes een matje (op een een stuk keuken plasticfolie) van 5x5 of 6x6 plakjes zoals op de foto's is aangegeven.
Pel de pistachenootjes en plet/stamp ze met bijvoorbeeld een deegroller, niet te fijn
Vouw de varkenshaas open en smeer in elke snede een tl. mosterdsaus.
strooi vervolgens wat gestampte pistachenootjes in elke snede.
Leg de varkenshaas op het ontbijtspekmatje en rol hem dicht, gebruik makend van de plastic folie, verwijder de folie na het oprollen.
Leg de varkenshaasrol op een nieuw stuk plastic keukenfolie
Smeer de Varkenshaas rol nu in met mosterdsaus en bedek hem met de overgebleven gestampte pistache nootjes.
rol de varkenshaasrol in de plasticfolie druk alles een beetje aan zodat de pistachenootjes goed op de rol blijven plakken en bewaar zo eventueel in de koelkast tot bereiding.

Maak de BBQ gereed voor direct en indirect, temperatuur 180-200 graden Celsius
Leg de Varkenshaas indirect met de pistasche nootjes naar boven op de BBQ en gaar hem tot een kerntemperatuur van 56 graden Celsius, leg hem vervolgens
direct boven de kolen met de pistache nootjes naar boven 2-3 minuten direct boven de kolen (de kerntemperatuur zal nu stijgen naar zo'n 59 graden en dit zorgt ook voor een lekkere grillsmaak)
Van de BBQ af even laten rusten in een losjes omwikkeld aluminumfolie
in plakjes snijden van ongeveer 1 cm breed, de overgebleven mosterdsaus erbij serveren en klein beetje naar smaak over de varkenshaas lepelen en smullen maar.

DSC_7749.JPG


DSC_7752.JPG


DSC_7759.JPG


DSC_7763.JPG


DSC_7764.JPG


DSC_7769.JPG


DSC_7771.JPG


DSC_7773.JPG


DSC_7776.JPG


DSC_7777.JPG


DSC_7778.JPG


DSC_7782.JPG


DSC_7789.JPG


DSC_7793.JPG


DSC_7796.JPG


DSC_7804.JPG


DSC_7809.JPG
 
Laatst bewerkt:
Mooi stukje vlees.

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

 
Dat ziet er h??l erg lekker uit Ewald.
Mooie foto's van een lekkere hap. =D>
 
Lijkt me erg lekker. Gaan we zeker doen.
Dank voor het delen.
 
Bewerkelijk maar erg mooi zo!
 
Lekkerrrrrr :)
 
Ceriel zei:
Lekker! Wordt het niet te zout door de gezouten nootjes?

Nee absoluut niet, het zout van een pistache zit sowieso voor 90% op de schil, en die gooi je weg.

Het enige zout wat hierin zit is van de bacon, ik gebruik meestal zandbergen en die zijn heel dun en niet te zout, in de mosterdsaus zit een klein beetje zout, en de pistachenootjes, die zijn gepeld ook niet echt heel zout, je zou ongezouten kunnen gebruiken maar dat is echt niet nodig.
Het vlees is verder onbehandeld, geen rub of extra zout
De mosterdsaus kun je naar smaak aanpassen, wij houden van niet te zoet, in deze verhouding vinden wij de balans tussen zoet, zuur en zout precies goed.
Als je wel van echt zoete mosterdsaus houdt kun je ook bijvoorbeeld Carolina Mustard Sauce gebruiken, of meer suiker/maple syrup toevoegen.


 
Sander72 zei:
Bewerkelijk maar erg mooi zo!

Dit ziet er bewerkelijker uit dan dat het is, ik maak het dikwijls doordeweeks als ik uit mijn werk kom.
Dan heb ik echt niet veel tijd. Een ontbijtspekmatje weven bijvoorbeeld doe ik 5 minuten over.
 
Zojuist gemaakt.
Smaakte erg goed.

Ook een makkelijk en snel recept.

Thnx.
 
Gisteren dit recept ook gemaakt de gasten vonden het erg geslaagd en wij zelf ook lekkerrrrrrrr. :)
Het was iets te  ver en de mosterdsaus werd gelijk om het recept gevraagd.

99_C89052-_E6_D6-471_B-_A19_C-_E6417_D4_DF235.jpg


F79439_F1-_F719-47_D5-_B892-_E308096_EDA39.jpg


F6_A34_E22-_B289-4_C2_E-905_D-1_C3_B30_F04_CE5.jpg


A20_F7149-_FFC0-46_B9-8_B79-_FAD88_F66_B595.jpg
 

Wampie

Tondelzoeker
Berichten
8
Vandaag jou gebruikt, man wat is dit heerlijk die combinatie van varkenshaas met pistachenoten en die mosterdsaus! Top recept!

3D8F9EB7-2D0A-4629-AA00-7414C2CC2B00.jpeg
 
Vandaag jou gebruikt, man wat is dit heerlijk die combinatie van varkenshaas met pistachenoten en die mosterdsaus! Top recept!
Dankjewel en het ziet er heerlijk uit.
Dit blijft met stip mijn favoriete varkenshaas recept, en deze mosterdsaus is een echte killer bij dit recept.
 
Ik heb het gerecht vandaag ook gemaakt. Wat een fantastisch stuk vlees heb je dan zeg, met recht 1 van de lekkerste stukken varkenshaas dat ik ooit heb gegeten. Dank voor het delen van dit recept. Voor de sfeerimpressie ook enkele foto’s toegevoegd. Tevens een brood wat ik zelf in een gietijzeren pan gemaakt heb voordat ik aan de varkenshaas begon.

F2538A77-C773-4F46-98CC-F64B28215068.jpeg


D75AB73B-3891-40B3-9BEA-976CF5A645C6.jpeg


8C612897-0CC6-4FFD-B460-D6FD6282EF16.jpeg


0728A3CD-55BA-4860-A4A7-3BFDBCE9DF41.jpeg


5666AA08-6AB9-47C9-B876-8BCBD6DD8F57.jpeg


501F5EE5-9D25-4C91-92A6-156FF1E0F5CC.jpeg


06C4E3FE-F8E8-43FB-AB88-28334A3EAF67.jpeg


BE19F7F4-6EA6-469C-B921-36DC1F15F358.jpeg


C7471B82-8F55-4ACB-B018-C5A0472FD761.jpeg
 
Ziet er top uit Rescher.
Hier ook nog altijd na al die jaren favoriet, en wij maken deze al vele jaren langer dan het tijdstip van het recept dat ik heb geplaatst.
 
Mijn dochter vond het erg leuk om mee te helpen en was er heel trots op dat het zo lekker was. De directrice was ook zeer gecharmeerd van dit stuk vlees, dus dat is altijd positief! Dus ik kan me voorstellen dat het bij jullie een favoriet blijft.
 
Deze omdat je hem in een ander topic aanhaalde, toegevoegd aan de To-Q-lijst.
Bedankt voor de inspiratie.
 
Hele mooie garing. Ja deze gaat zeker op de to do lijst. Bedankt voor het recept, wel eens geprobeerd om er wat rookhout bij te doen?
 
Hele mooie garing. Ja deze gaat zeker op de to do lijst. Bedankt voor het recept, wel eens geprobeerd om er wat rookhout bij te doen?
Nee, nog nooit. Ik ben overigens heel zuinig met rook, en het ontbijtspek is ook al gerookt.
 
Nee, nog nooit. Ik ben heel zuinig met rook, en het ontbijtspek is ook al gerookt.
Gisteren eentje geprobeerd met gerookte bacon en dan nog een chunck appelhout en was heerlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan