BasBQ
Beef en Steak

Tweede poging tot het koud roken van zalm....

 
 
 
 

Nosmo

Gerijpt
Berichten
3.741
.... nadat de eerste poging vorige week jammerlijk mislukt was.

Ik had vorige week voor het eerst zalm gerookt met mijn DIY cold smoke generator, maar aangezien dat ding veel meer rook maakt dan zo'n gazen labyrint heb ik de zalm veel te lang in de rook gehangen zodat die veel te sterk naar rook smaakte. Mevr. Nosmo vond het nog wel te eten, maar ik vond het niet meer te hachelen.

Nu dus poging twee;

Een halve zalmfilet 24 uur gepekeld met zeezout en bruine basterdsuiker.
Koudgerooktezalm-1.jpg


Na het pekelen heb ik de zalm afgespoeld, deze mag nu een nachtje drogen in de koelkast
Koudgerooktezalm-2.jpg


Morgen ochtend ga ik de nieuwe rook poging doen, en wijs geworden door de vorige keer ga ik nu veel korter roken. Als het dan nog niet te eten is gooi ik m'n smoke generator met een grote boog bij het oud ijzer, en koop ik zo'n gazen labyrint. ;)
 
Veel succes met het roken. Ben benieuwd.
 
Nou, ben benieuwd!!!
 
Hoe lang heb je gerookt? Miszien een bypass maken op de uitgang van de generator om de rook te regelen. Verder zalm na het roken vacu?m trekken en een paar dagen laten liggen of invriezen helpt ook tegen teveel rooksmaak. Zoal bij het koud roken van kaas.
 
Nu ben ik ook benieuwd wie dat ding naar zijn hoofd gegooid krijgt.
 
Ik gebruik voor zalm ook een CSG en daar rook ik de zalm zo'n 5 uur mee. Het ding produceert maar een dun kringeltje rook, net als een sigaret. Werkt prima voor producten die niet teveel rook moeten hebben.
Mocht je je smoke generator kwijt willen.... ;)
 
Na inter overleg met de vis deskundige hier in huis (Mevr N.) gaan we het volgende proberen, ??n helft wordt gedurende een half uur gerookt en de andere helft mag een half uurtje langer.

Het is niet mogelijk om de lucht toevoer meer te knijpen dan k nu al doe omdat de CSG dan uitgaat maar een bypass is misschien een idee, daar ga ik nog even over nadenken.
 
Je weet dat je na het roken de zalm eerst twee dagen moet laten rusten?

Ik rook de zalm tussen de 20-24uur met een CSG en daarna pak ik deze in huishoudfolie of vacumeer ik de zalm. Dan minimaal 24 uur maar bij voorkeur 48 uur in de koelkast laten rusten en dan pas aansnijden. Zo lang wachten lukt mij ook niet altijd, maar ik weet dat de smaak beter wordt hoe langer de zalm rust :)
 
DanBras zei:
Je weet dat je na het roken de zalm eerst twee dagen moet laten rusten?

Ik rook de zalm tussen de 20-24uur met een CSG en daarna pak ik deze in huishoudfolie of vacumeer ik de zalm. Dan minimaal 24 uur maar bij voorkeur 48 uur in de koelkast laten rusten en dan pas aansnijden. Zo lang wachten lukt mij ook niet altijd, maar ik weet dat de smaak beter wordt hoe langer de zalm rust :)

Mevr. N. heeft de zalm van de vorige poging verdeeld over 4 dagen opgegeten, ze had niet de indruk dat de rooksmaak milder werd. Ik denk dat oversmoked ook gewoon oversmoked is in dit geval. Ik had de zalm drie uur lang gerookt, maar mijn CSG geeft veel meer rook dan een ProQ CSG dus de tijden zijn lastig te vergelijken.

Inmiddels ligt de zalm in de koelkast te rusten en de rooklucht is nu in ieder geval een heel stuk minder dus ik heb goede hoop.
 
Jammer, het is niet gebeurd dus? :(
Of komen de foto's nog? ;)
 
Ivo-tje zei:
Jammer, het is niet gebeurd dus? :(
Of komen de foto's nog? ;)

Geduld is een schone zaak Ivo.......
 
Koudgerooktezalm-3.jpg


Koudgerooktezalm-4.jpg


Na een half uurtje roken.
Koudgerooktezalm-5.jpg
 
Yummie!
 
Voorlopige conclusie van het testpanel : volgende keer 45 minuten roken, maar met het advies van Danny in het achterhoofd kijken we hoe de smaak zich de komende dagen gaat ontwikkelen.
 
Het ziet er wel al heerlijk uit....Ik vind de balans tussen teveel/te weinig rook ook moeilijk. Net als met zout. Blijft toch lastig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan