BasBQ
Beef en Steak

Tuin feest(je) Update: Foto's en verslag op pagina 4

We zijn benieuwd  ;D Hoop dat het weer gaat meewerken voor je!
 
Het weer is prima!
Alleen de slager kwam wat later en de marinade van de procureur was niet goed doorgekomen, dus dat nog even zelf gedaan.
 
En ruik je nog naar BBQ  ;D
 
Zaterdag was het dan zo ver!
Een feestje bij mijn schoonouders, en mijn grootste barbecue ooit...
Het begon een paar maanden geleden met de vraag of ik het eten wilde regelen voor een mannetje of 35, dat liep uit op een totaal van 70...  ::)
Ik zag het wel als een uitdaging, en hoewel ik nooit verder kwam dan 4 gangen voor een man of 15, zag ik het wel zitten, zelfs toen het aantal groeide.
Wel stelde ik als voorwaarde dat ik er een 'pitbitch' bij wilde hebben, die wilde ik zelf regelen, of dat deden hun, maakte mij niet heel veel uit.
Ze kozen een neef uit, zijn vriendin kwam ook mee en die was ook zeer welkom, zij zou de koffie bij binnenkomst regelen en later eventueel helpen met drankjes of net waar ze nodig zou zijn.
Ik zou met Bart, de neef in kwestie, de barbecue doen.
Vooraf hadden we al een stapel wegwerp bordjes gekocht bij de makro, op mijn verzoek niet die slappe witte die altijd dubbel buigen als je er een net een schep salade oplegt, zodat de salade op je schoen en de spetters in je gezicht eindigen.
Meteen van die 'hoesjes' met servet voor het bestek gekocht, en voor het bestek ook gekozen voor iets steviger, en mooi zilverkleurig bestek.
Paar rollen tafelkleed er bij, serveer plateaus etc. etc. dan komen we er wel uit :)
Bij de firma waar de tent gehuurd werd ook meteen een paar warmhoudbakken mee laten komen.
Toen de slager blij gemaakt met een bestelling, 7kg procureur, 90 hamburgers, 70 hamburgerbroodjes, 90 stokjes kipsate (extra zwaar ?100gr), 5kg pasta salade en 3kg rauwkost salade.
Doe daar nog een kilo of 3 zalmsalade bij, 2 schalen met kleine stukjes vis en 25 stokbroden, dan moeten we wel genoeg hebben....

Tot zo ver het makkelijkste deel, de voorbereidingen, maar de datum kwam steeds dichterbij.
Vrijdag avond alvast een vracht spullen in de auto gegooid... Gelukkig was er ruimte gemaakt, het kon mee!
bbqfeestje-52.jpg


Even een paar biertafels neergezet met daarachter de barbecues.
bbqfeestje-48.jpg


Iets na 10 uur belde de slager, hij zag opeens achterop het briefje staan dat het voor 10 uur bezorgd moest worden.
Of 11 uur HEEL erg was, maar die speling had ik gelukkig nog wel.
Helaas was hij ook nog vergeten om de procureur te marineren, wat ik hem wel gevraagd had...
Had ik even geluk dat ik nog genoeg spullen bij me had om dit zelf nog te doen, dus snel een marinade gemaakt op basis van honing en zaanse mosterd.
Vlees gemarineerd en opgeknoopt, dat laatste moest ik toch al doen.

Het eerste ei dat aanging was voor de 7kg procureur, geheel op gevoel gewerkt ;)
bbqfeestje-44.jpg


Maar, het paste, om 1 uur lagen ze er warmpjes bij!
bbqfeestje-43.jpg


Tussendoor alvast uien en tomaten gesneden en de vegetarische hapjes voorbereid, dat varkentje gaat zijn gang wel.
Ook mijn hulpje was inmiddels gearriveerd om mee te helpen.
Om half vijf hebben we de 2e egg aangestoken en de WGA, zodat om 5 uur de eerste lading sat? en de vegetarische hapjes er op konden.

Tussendoor even poseren voor mijn ouders die ook uitgenodigd waren.
bbqfeestje-1.jpg


Ook de slagers barbecue inmiddels aangezet, hier gingen de hamburgers op.
bbqfeestje-36.jpg


Even spieken bij de procureur, de eerste gaf een kern aan van 67 en het was inmiddels half zes geweest.
bbqfeestje-9.jpg


Tussendoor nog even de uien, Bart was chef-hamburger geworden.
bbqfeestje-21.jpg


En ook de sat? verdiende aandacht.
bbqfeestje-19.jpg


De muzikanten kwamen ons ondertussen even toespelen/zingen :)
bbqfeestje-34.jpg


En mijn dochter en 1 van mijn zoons kwamen eens kijken of je zo'n warmhoudbak ook met een tang kunt openen...
bbqfeestje-32.jpg


Het buffet kon open, de salades stonden klaar en onze extra hulp bracht nog even snel wat drinken.
bbqfeestje-18.jpg


Eerst even de vegetarische hapjes van de WGA halen.
bbqfeestje-15.jpg


Twee Portobello's gevuld met brie & honing, de ene afgemaakt met walnoot, de andere met peterselie.
Daarbij een souffl? van aardappel en spinazie.
bbqfeestje-14.jpg


Bij sat? hoort saus, dus die er ook nog even over gieten.
bbqfeestje-12.jpg


En toen ging het buffet open en was het tijd om de eerste procureur van het ei te plukken.
Sommigen keken hun ogen uit, want zulke items komen niet vaak van de barbecue.
bbqfeestje-7.jpg


Snel in plakken met dat vlees, want er moet gegeten worden.
bbqfeestje-5.jpg


Het rijtje gegadigden groeide gestaag, onze helpende hand hielp de gasten met het optillen van de deksels.
bbqfeestje-3.jpg


Bij de burgers de nodige schalen garnering, zo'n broodje mag best wat op.
bbqfeestje-2.jpg


Na de eerste procureur zakte de temperatuur iets weg en de andere twee die iets groter waren moesten nog een paar graden, daar moesten dus snel kolen bij.
Dit resulteerde dus in een poosje zonder varkensvlees, maar door de verhalen van mensen die de eerste hadden geproefd pakte dit voor ons gunstig uit.
Een deel wachten geduldig, een ander deel ging eerst voor de sat? of een burger, waardoor de drukte iets gespreid langs kwam.

Door een hotspot ook nog 3 hele stokjes sat? mogen weggooien, zwart vlees schraap je niet schoon en serveer je zeker niet uit, dan maar weg.
Maar goed, als op een kilo of 27 vlees 300gr. de mist in gaat, dan vind ik dat een prima score.

Tussendoor nog met een aantal gasten kunnen praten, en uitleg geven over de procureur.
Over hoe hij gemarineerd was, of ik hem zelf geknoopt had, of ik wist welk deel van het varken het was.
Maar ook over de BGE's kwamen diverse vragen, ook een paar keer of hij gehuurd was.
Leuk als je dan toch moet bekennen dat dat je eigen speelgoed is....  8)

Veel gasten die mij niet konden, dachten dat we ingehuurde catering waren.
Als je dan zegt dat je daar staat omdat het je schoonouders zijn, dan kijken ze je toch wat vreemd aan.
Ook familie, buren en kennissen die wisten dat ik graag de barbecue aansteek hadden wel iets van 'Voor zo'n groep, en dan zo lekker en georganiseerd!'
Echt, dat geeft een geweldige kick!
Zelfs mijn ouders zaten met een van trots stralend gezicht te kijken naar hoe ik daar bezig was met 3 barbecues en een skotelbraai.

Gek genoeg geen spoortje van stres of het idee dat ik de controle enig moment verloor.
Het liep gewoon zo soepel en makkelijk, het leek bijna alsof het TE makkelijk was.
Al het vlees ging dan ook zo goed als op, aan het einde van het feestje lag er 1 vergeten stokje sat? en 2 lapjes varkensvlees in de bak.
Verder was er nog wel flink salade over, gek genoeg waren we daar uitgegaan van hoeveelheden die de slager adviseerde, maar ach, gister had ik even geen zin om te koken, dan is zo'n salade echt nog wel een lekker iets.

Toen ik alles had opgeruimd en aan de kant geschoven, van de restanten nog een klein tafeltje gemaakt met alles in 1 warmhoudbak zelf ook nog even wat opgeschept, want inmiddels had ik ook wel trek gekregen...

Ik heb echt genoten van dit feest, maar dan wel op een compleet andere manier dan de andere gasten.
Dat die ook genoten hebben van mijn bijdrage werd wel duidelijk toen sommige gasten behalve mijn schoonouders voor het feest, ook mij begonnen te bedanken voor het eten!
Ook de vegetarische gasten waren blij verrast dat er speciaal voor hun een apart hapje was gemaakt, welke ik ook meteen gluten vrij had gemaakt, voor een gast met gluten allergie. Een zwangere dame die het varkensvlees aandachtig bekeek heb ik direct aangeboden het lapje nog even extra aan te grillen, maar dat vond ze niet nodig. Zelfs mijn flesjes eigen gemaakte honing-mosterdsaus leverde een complimentje op, de zanger had eindelijk eens een nederlands sausje met een beetje pit gevonden :p

Sorry dat jullie even moesten wachten op de foto's en bedankt voor het lezen ;)
 
Haha....je bent zelf ook flink bezig geweest! Mooi geregeld en goede gerechtjes. Ben bang dat je vaker verzoekjes gaat krijgen :)
 
Hey Ivo, wat een ontzettend leuke reportage. Het verbaast me niets dat sommige mensen het idee hadden dat jullie gewoon van een cateringbedrijf waren. Het ziet er gewoon onzettend profi uit!!! Nog een vraagje begrijp ik het nu goed dat je de procoureur in plakken geserveerd hebt, niet gepulled? Tot hoeveel kern heb je hem dan laten garen?

Voor de rest een ontzettend mooie run hoor, hats off.

Enne volgende keer de foto's sneller plaatsen he ;)
 
leuk verhaal en mooie foto's.
Is toch leuk als je zulke coomplimenten krijgt, het is ook niet niks voor 70 man.
petje af
 
je kunt zo een cateringbedrijf beginnen ;)
 
Mooie sessie Ivo, knap gedaan!! :)
 
structor zei:
Nog een vraagje begrijp ik het nu goed dat je de procoureur in plakken geserveerd hebt, niet gepulled? Tot hoeveel kern heb je hem dan laten garen?

Maak hem altijd zo ;)
De kern, 67 a 69 graden....

structor zei:
Enne volgende keer de foto's sneller plaatsen he ;)

Zal het proberen ;)

 
Al het wachten is beloond zie ik Super geregeld hoor !
 
Ivo, je bent een BAAS!  Mooi werk gozer 8)
 
Terug
Bovenaan Onderaan