BasBQ
Beef en Steak

Trail run: pizza

 
 
 
 

RedFox

Gerijpt
Berichten
3.160
Na het nemen van veel horden heb ik vandaag toch eindelijk een pizza kunnen bakken op de Weber OTP57.....het was voor mij ook de eerste pizza op de Q, dus was het nog wat zoeken naar de juiste parameters.
De volgende zaken passeerden de revue:
1. in eerste instantie te lage dome temperatuur (max 210 C), door tips van Frits en Noskos heb ik dat tij kunnen keren en kon ik alsnog rond 280 C aan de slag (ring of fire met ecobrasa briketjes, zie foto)
2. het deeg wat ik gisteren al had gemaakt bleek zeer elastisch te zijn en het wilde tijdens het maken van de pizza bijna weer terug in de uitgangspositie, ik kon daardoor de pizza niet groter dan 20cm doorsnede maken
3. de (dunne) pizza op de pizza steen plaatsen had nog wat voetjes in aarde, ik kwam eigenlijk 2 handen tekort en (geloof het of niet) heb mijn vrouw's handen erbij gehaald om zo samen de pizza op de steen te leggen. Schuiven vanaf de metalen plaat (wel bloem erop) ging niet
4. na 6 minuten bakken even gekeken en besloten om de pizza nog wat langer te laten liggen (uiteindelijk 9 minuten)
5. de onderkant was mooi gebruind, maar niet verbrand (zie foto)
6. de bodem was mooi crispy geworden en niet te dik (zie foto dwarsdoorsnede)
7. ik had een deel van de pizza naast de ook al gisteren zelfgemaakte tomatensaus (naar recept van Dominique resp. Mike vR), met buffalo- en parmezaanse kaas en de zwarte olijven voorzien van Italiaanse salami en het andere deel met ui om zo wat ervaringen in 1 pizza te verzamelen. De smaak van de topping had wat mij betreft wat pittiger mogen zijn, les voor volgende keer! TIPS VAN HARTE WELKOM!

Al met al een mooie ervaring waarbij opgemerkt dat ik alles vanuit grondstoffen en ingredienten heb gemaakt, dus geen aankoop van halffabrikaten of kant en klare saus....en dat geeft ook voldoening.
De volgende pizza's zullen zeker wat beter gaan lukken, ik wacht met spanning op de uitlevering van de DPR eind volgende maand...

pizza2_zpsabcb7e97.jpg


pizza2-1_zps4bf51f8b.jpg


bodem_zps2b69d719.jpg


bodem2_zps522d3153.jpg


hot_zps7ec2af47.jpg


temp_zps8eaeb964.jpg


 
Ziet er lekker uit!

Als je je pizza niet meteen op maat kunt maken, kun je dat ook in stappen doen, dus even laten rusten tussendoor en dan weer verder. Volgens mij heeft het ook met te kort of te lang rijzen te maken. Maar ik lees zoveel over deeg de laatste tijd dat ik dat niet met zekerheid durf te zeggen :D

Ik heb hem ook even verplaatst, het receptendeel is voor..... recepten ;)
 
Ik was je voor Frits :D
 
Redfox, zo'n mooie 'eerste keer' verdiend een eigen draadje.

Over het deeg kan ik je niet echt tips geven. Bij de toppings doe ik de uien eest even bakken, maar dat is persoonlijk, ik gebruik gewoon geraspte oude kaas beetje pesto is ook heerlijk en zongedroogde tomaten zijn ook heerlijk en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Je pizza's zien er goed uit, de rest is gewoon fine tuning. Ik kijk nu al uit naar je volgende sessie.

 
Als je bij de Italiaan salami koopt, moet je vragen " per pizza" oftewel voor op de pizza. Hij vraagt je dan of je " dulce" ( zoet) wil of " picante" ( pittig). De pittige word door het bakken wel echt pittig, daar moet je van houden.....
Het loont echt. Goede salami. Nou ja, goed is subjectief, maar wel echte italiaanse salami, bedoel ik. Per pizza.
Dit gezegd hebbende, had ik best een stuk willen proeven, het ziet er namelijk erg smakelijk uit!

O, en buffelmozerella is dan eigenlijk weer niet nodig, tenzij je het in kleine stukjes gescheurd opdoet nadat je de pizza uit de BBQ hebt gehaald. Je kunt gewoon koemelk mozarella gebruiken.
Ik zeg dit allemaal niet uit betweterigheid, dit is wat mijn Italiaanse deli in Delft en ook in Rotterdam mij vertellen.
 
@Noskos, Frits: leuk dat jullie mijn trail pizza capriolen van vandaag een eigen draadje hebben toebedeeld...... :)
Het is m.i. typerend voor de leuke sfeer binnen het BBQ Genootschap en de intentie om het leren en het laten leren te bevorderen...
@Dominique: goede tip!  (p.s. ik had de buffel mozarella in schijfjes gesneden en op de Q laten smelten tesamen met de parmezaanse kaas, ca 65%-35% verhouding)
 
De pizza op de steen krijgen is altijd lastig, zeker met flinterdunne bodem. Bij demo's voor Outdoorchef doe ik ook altijd pizza en het is altijd heel fijn als het niet lukt voor een publiek....NOT! Ik gebruik tegenwoordig altijd mijn mega BBQ spatel om hem van de plaat te krijgen en vooral rustig aan en kalm blijven is ook belangrijk. (Lessons learned)
 
Gerard, kun je een foto laten zien van zo'n mega BBQ spatel?
 
Ziet er heerlijk uit.
Volgens mij wel een aanslag op de ecobrasa voorraad....

als de dpr binnen is ga ik ook beginnen.

Maak je deeg op de hand of met een broodbakmachine?
 
ja Felix, ik moest wel redelijk veel eco's "offeren", in eerste instantie 1,5 starter en daarna er nog wat bij.
Mogelijk en hopelijk dat het straks met de DPR en dan extra stukken hout in de Q erbij gestookt wat gunstiger wordt.....maar ja elke hobby kost geld  :)
Ik heb het deeg met de hand gekneed, met korte rollen door middel van gebruik maken van de muis van 1 van mijn handen.
 
RedFox zei:
Gerard, kun je een foto laten zien van zo'n mega BBQ spatel?

http://www.outdoorchef.com/index.php?nav=4,43,67&prod_id=6

 
dank je wel voor de link, ik zal er eentje bestellen..
 
oeps....die superpeel is wel echt een "wanna have" Dennis
 
Ik heb een superpeel gehad, ge-wel-dig! Ik heb hem verkocht, ge-wel-dig STOM!
 
@Dennis/Dominique: Ik heb zojuist via www.amazon.com de "Super Peel"  gekocht voor omgerekend EUR 43,10 incl verzendkosten en deze wordt afgeleverd bij een Amerikaanse collega en zal ik dan midden Februari hebben als ik hem daar zie...
ook hier nog een leuk filmpje..
p.s. dank je Dominique voor je input.

Super Peel Product Review
 
Wat een super apparaat!!!!!!
 
ja Gerard, na jouw advies kreeg ik info van Dennis en toen ik dat even checkte heb ik er meteen eentje gekocht....
 
Terug
Bovenaan Onderaan