BasBQ
Beef en Steak

Tootsie`s Pork Steak eerste keer.

 
 
 

Cherrywood

Gemarineerd
Berichten
2.063
Ook hier dit weekend voor de eerste keer Tootsie`s Pork Steak.

Enthousiast geworden door de diverse posts over Pork Steak, de vlog van @noskos en Netflix moest het er een keer van komen.
Hierbij zoveel mogelijk het recept van @noskos aangehouden.
Plaatsing van het vlees was een "gokje" ik ging ervan uit dat als ik de houtskool in de Summit op het laagste niveau zou leggen en geen deflector plaat zou gebruken ik hoogte genoeg zou moeten hebben.

Procureur in 5 stukken van 5 -6 cm dik gesneden. En bestrooid met zout en peper.

TPS 1.jpg


Bij de Summit de houtskool op het lage niveau van indirect grillen maar zonder deflector plaat.
Daarbij de houtkool aan één kant gehouden zodat er ruimte was om het vlees weg te leggen naast de brandende kolen.
TPS 2.jpg


Wat rookhout erbij : hickory
b6547192ae9cd3f3db6971979203c5ba.jpg

BBQ op 130-135 graden en het vlees erop.
67c1331ff5c18ead6be362a6e32a0539.jpg

Ondertussen de mop saus bereiden:
  1. een liter water.
  2. Een ui grof gesneden.
  3. 60 ml (appel) azijn.
  4. 1 eetlepel mosterd in plaats van mosterdpoeder (niet op voorraad)
  5. 2 eetlepels Worchestershire aka wosjschoster aka wschsch saus.
Dit alles aan de kook gebracht , na 10 minuten rustig doorkoken van het vuur en dan nog 35 gram ongezouten roomboter toevoegen en laten smelten.

Op de BBQ gespeeld met de plaatsing van het vlees. Af en toe boven de kolen dan weer er wat naast.
Na 1,5 uur 1e keer moppen:


826c056e2efb16158421855c3382044f.jpg

Daarna door elk half uur totdat de steak een kerntemperatuur hadden van 85-90 graden.
Na ca 5,5-6 uur was dit het resultaat:
ab46bcf7a3afe2ed52e174ecb877baa4.jpg

47c4b9049b4d08e0735c03e8822a2664.jpg

In combinatie met een gebakken aardappeltje en een salade een heerlijk maal.

Verbeterpunten?
Iets minder peper in de pezo mix.
Volgende keer geheel boven de kolen bereiden.
Zeker voor herhaling vatbaar.
 
Laatst bewerkt:
Dit is een super recept, en een geweldige smaak sensatie.
 
Dit is een super recept, en een geweldige smaak sensatie.
Eerst de "family" voor de tv gezet om het verhaal van Tootsie`s op Netflix te kijken en daarna eten. Geeft net wat extra beleving ;)
 
Wat een mooie kleur ! Staat ook op mijn lijstje
 
Heerlijk hoor. Het favoriete stukje vlees hier in huis 😁
 
Lekker man. Foto van binnenkant van vlees lijkt een beetje droog, was dat ook zo? Of is dat gezichtsbedrog?
 
Was sappig genoeg maar zeker geen pulled pork.
In de herhaling ga ik zeker dingen anders doen.
 
Die zijn hier ook favoriet! Ik maak ze op de WSM zodat de sappen lekker op de kolen druipen en zo nog meer smaak aan het vlees geven 🤤
Ook eens op de MTP gedaan maar dan mis je toch die extra smaak.
 
Dit is een mooie bereiding. Heb het nog nooit gemaakt, maar dit is zeker een aansporing.
Netjes.
 
Dit is een mooie bereiding. Heb het nog nooit gemaakt, maar dit is zeker een aansporing.
Netjes.
Maar dat geldt voor mij veel vaker als ik jouw "oevre" hier op het forum bekijk -diepe buiging-

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Update:
2 steaks die over waren had ik gevacumeerd in gevroren.
Gisteren in heet water ontdooid en opgewarmd.
Deze waren sappiger dan de steaks die we meteen na bereiding hebben gegeten.
Volgende keer dus nog wat langer laten rusten!

Smaakten misschien nog wel beter dan de vorige keer...maar dat kan ook subjectieve beleving zijn. Op een gewone dinsdag avond een lekkere pork steak is ook wel een beetje een guilty pleasure.
 
Die porksteaks zijn zo waanzinnig lekker, binnenkort ook nog maar eens op de planning zetten.
Toch een veelzijdig stukje vlees zo'n procureur :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan