BasBQ
Beef en Steak

Tips voor timen en serveren van feest

Dieterweireldt

Tondelzoeker
Berichten
10
Weet niet echt of dit onder recepten hoort maar:
Mijn dochter doet binnen enkele maanden haar heilig vormsel en mijn vrouw had graag gehad dat ik voor de gasten (een 15-tal volwassenen en 7 kinderen) een barbecue feestje geef.. Maar ik wou dan niet de "normale" barbecue die je krijgt als je bv naar een benefiet gaat van de lokale voetbalclub (worst, brochette, kippebout en wat rauwkost).
Ik dacht eerder aan wat verschillende gerechtjes zoals
- Moink Balls
- gerookte 3-2-1 ribben
- (frikandel) burned ends
- buikspek spiezen
- Chicken Lolliepops
- mini hamburgertjes
- scampi spies
met bijgerechten zoals pasta salade etc.

Heb dus wel inspiratie ivm recepten maar ik heb geen flauw idee HOE je ze serveert. Nog een groter probleem is dat de kerkviering (door verschuiven vanwege Corona) nu om 12u 's middags is, dus gasten gaan met een razende honger bij ons toekomen. Als ik dan nog de BBQ(s) (heb zelf Master Touch 57cm, maar in geval van nood kan ik er nog bijkrijgen van familie en vrienden) in gang moet steken hebben ze de eerste uren geen eten. Hoe organiseer je zoiets? Laat ik alles thuis zijn gang gaan terwijl we naar de kerk zijn? Is het aan te raden om zaken al de dag voordien te garen? Gaan die dan niet uitgedroogd zijn? Hoe serveer je op zo'n soort fest? Alles samen in buffet of elk apart? (Al deze gerechten heb ik wel al gemaakt, maar nog nooit SAMEN en op zo'n korte tijd) Had mijn vrouw ook voorgesteld om gewoon voor iedereen enkel PP te maken maar ze had liever "keuze"
Alle tips zijn meer dan welkom
 
Dit lijkt me een mooie vraag voor De Rookkamer. Misschien is er een forumleider die hem voor je wil verplaatsen?
Eerst even samenvatten waar voor jou de uitdagingen zitten: je gasten én jijzelf komen hongerig aan, maar omdat je zelf ook in de kerk zit kun je de barbecue niet op tijd aansteken. En je zit met verschillende bereidingswijzen qua temperatuur en bereidingstijd; MOINK balls, ribben en burned ends zijn low & slow, de rest is heet & snel grilwerk. Dat gaat dus niet 😉

Je zult alles dus heel goed voor moeten bereiden. Zorg dat je salades en bijgerechten alvast klaar hebt staan en ook de sla, komkommer en tomaat voor je mini hamburgers. Draai de MOINK balls een dag van tevoren. Je ribben kun je ook heel goed voorbereiden: doe een (paar) dag(en) van tevoren 3 en 2. Ze hebben dan de rooksmaak en de "of the bone" structuur. Op de dag zelf hoef je ze dan alleen op te warmen en af te lakken. Dat zou zelfs in de oven kunnen, de bbq-smaak zit er dan al aan.
Verder wil ik je aanraden om sowieso een tweede bbq te regelen. Misschien is een gasbarbecue een handige optie in dit geval? Die kun je gelijk uit de kerk aansteken en je gasten voorzien van een scampi spies en een hamburgertje. Dan is de eerste trek vast gestild. Dan kun je in de tussentijd je MT57 voorbereiden op low & slow voor de MOINK balls en burned ends. Die kunnen dan mooi onder het deksel garen terwijl jij met de eerste gerechten op tafel zet.

Qua serveren zou ik voor een soort lopend buffet gaan. Dat werkt bij ons altijd het beste. Zet een mooie grote tafel neer met de salades en het drinken. Laat je vrouw deze mooi aankleden 😂 Houd ruimte vrij om een schaal met bbq-lekkers neer te zetten. Zo'n groot gezelschap bedienen is lastig, laat ze lekker zelf opscheppen. Of laat ze zelf een salade en een stokbroodje pakken en loop alleen rond met een serveerschaal met bbq-goodness. Dat vinden vrouw- of dochterlief misschien ook wel leuk om te doen. En laat je gasten weten dat er meer dan genoeg eten is. Het zou zonde van je ribbels en je MOINK balls zijn als iedereen zich in de eerste 20 minuten vol vreet met stokbrood.

Verder lijkt het me qua planning/timing ook helemaal niet erg dat niet alles tegelijk klaar is. Het is feest! Laat het allemaal maar wat langer duren. Wat is er nou mooier dan een middagvullend bbq-buffet ter ere van je dochter in bijzijn van iedereen die je dierbaar is.

Heel verhaal geworden 😅 Hopelijk heb je er wat aan! En tegen die tijd willen we natuurlijk de foto's zien!
 
Bericht past beter in de rookkamer en is al verplaatst.

MOINKS en ribben kan je van te voren maken en op de dag zelf even opwarmen en lakken. Dan op de dag zelf de hamburgers om meet te beginnen gaat snel vult al een beetje.
scampi en andere spieren er lekker achteraan.
 
Dankjewel @RolfM en @Frits voor de tips! Is het dan zo dat de zaken die afgelakt/verplaatst naar aluminium bakje worden de dag op voorhand kunnen gemaakt worden? Of geldt dit enkel voor bepaalde vleessoorten? (over vleessoorten gesproken, vinden jullie dat ik teveel naar het almachtige varken neig? Niet te weinig variatie?)
Vergeten te vermelden dat bij aankomst thuis wel de bedoeling is om eerst nog een aperitiefje/voorgerechtje te doen. Niets speciaals maar toch om ons wat tijd te geven om de BBQ's op gang te krijgen

excuses voor de foutieve sectie en bedankt voor het verplaatsen ;)
 
Je zou ook 2 bbq’s kunnen doen. 1 voor de low en slow en de ander voor hard en fast. MOINK balls zijn op zich best snel klaar (wel van te voren alvast maken). Bbq aan en iets meer dan uurtje later is het al klaar. De gasten hebben dan net hun eerste of tweede drankje in hun handen.
Als de burned ends alleen de laatste fase moeten, dan zijn die 20 minuten / half uurtje later ook klaar.
Als er om de 20 minuten / half uur iets van de bbq afkomt, dan is het prima. Uiteindelijk wordt er waarschijnlijk minder gegeten, dan je nu inschat. Misschien ook een optie om iets minder verschillend vlees te hebben.
Goede rolverdeling afspreken vantevoren is ook wel handig. Jij bent verantwoordelijk voor de bbq. Als je voor alle gasten ook het drinken in moet schenken en hun jas ophangen, dan loop je ongelofelijk te stressen.
Zorg dat je salades enzo al klaar in de koelkast liggen.
 
Klinkt als een aardige uitdaging!
Met haast BBQen is niet te doen... Uiteraard kun je een hoop voorbereiden, en high en fast hamburgers en scampi spiezen maken is zo gedaan.
Al met al wens ik je succes!
 
Is het dan zo dat de zaken die afgelakt/verplaatst naar aluminium bakje worden de dag op voorhand kunnen gemaakt worden? Of geldt dit enkel voor bepaalde vleessoorten?
Jongens en meisjes, ga even zitten voor een college van professor Rolf 🧑‍🏫
Bij low & slow barbecue draait het om het omzetten van taai bindweefsel (collageen) in gelatine. Hierdoor krijg je de heerlijke smaak en malse structuur die je niet krijgt bij snellere bereidingen. Voorbeelden hiervan zijn pulled pork, ribs, (pork belly) burned ends en brisket. Deze techniek is natuurlijk niet nieuw: je oma deed dat al als ze hachee of riblappen liet sudderen in een grote braadpan.
Als vuistregel kun je stellen dat alles wat je low & slow maakt ook (dagen) van tevoren kunt maken. "The magic", het omzetten van collageen in gelatine, is dan al geschied.
Daarom vind je in de winkel ook voorgegaarde spareribs en pulled pork in de diepvries (heb ik van een vriend gehoord 😂)
 
Ik kan het wel met Professor @RolfM eens zijn, klinkt logisch wat hij zegt.

Ik zelf heb na het bedenken (destijds bij kerst) alles op een rijtje gezet en ben het daarna in tijd gaan plannen:
1626693627072.png


Zo krijg je ook overzichtelijk wat je allemaal moet doen en wat je bijvoorbeeld tegelijk kan doen, en wanneer je uiterlijk moet beginnen.
Tijd is een schatting, want het ene hompje vlees doet er langer over dan een andere, hou dat ook in rekening.
 
ik heb enige tijd zitten experimenteren en try-outs gedaan en heb een paar aanpassingen gemaakt:
- de 3-2-1 ribben werden telkens uitgevochten dus die mogen zeker blijven
- de kippenlollies waren ook een dikke hit
- de moinkballs en het spek waren minder, die zou ik vervangen/weglaten
- de frikandel burned ends zijn leuk en lekker maar niet echt voor tijdens een maaltijd, meer een hapje

nu staat op het menu:
- 3-2-1 ribben met en zonder lak
- kippenlollies
- mini hamburger buffet met toppings (make-your-own)
- cote à l'os met chimichurri en bearnaise (keuze)

bijgerechten:
- pasta salade
- aardappelsalade
- coleslaw
- koude groentjes en sausjes

Heb momenteel 4 BBQ's kunnen regelen, 2 Webers Mastertouch 57cm, 1 Weber 47cm en een barbecook (zo'n buismodel met een plaat die je er kan opzetten als dakje).
Als de viering om 12u kan ik de ribben al rustig laten roken van 's morgens tot we terug zijn.. de burgers en steaks zijn a la minute (de steaks zou ik paar uur in de oven droppen op 45-50 graden) en dan kort op de sear grate.. De kippenlollies weet ik nog niet zo goed wat ik er mee ga doen.. zijn in principe wel binnen een uur klaar maar toch..

Iemand een ruwe schatting van hoeveel cote à l'os ik zou voorzien? Normaal reken ik 300+gr per man maar is dan natuurlijk enkel de cote à l'os. Voor de rest reken ik 1pp met wat overschot
 
Die BBQ's gaat ge zeker nodig hebben.
Hetgeen ik ondertussen geleerd heb is de menu opstellen naar capaciteit en niet de capaciteit uitzoeken voor de menu. Dat brengt beperkingen met zich mee, dat wel. Ik heb laatst een menu gemaakt met 3 BBQ's. Mergpijpjes moesten op 200° indirect, de kippevleugels eerst een uur op 150° indirect waarna afgrillen en de pork steaks moesten op 130° voor een paar uur. Ook wat zenuwachtig over geweest, maar voornaam is dat je echt wel een tijdlijn opstelt van hoe laat je met wat moet bezig zijn. Dat neemt heeeeel veel stress weg :ROFLMAO:

Ge ziet het optimistisch en hopelijk loopt alles vlekkeloos. Eender welk feest hier is, geen eten op de middag. Die stress wil ik helemaal niet. Hier wordt ten vroegste pas om 18.00u gegeten en om 12u zorg ik wel voor wat hapjes.

Mss een andere tip. Is er geen kennis/vriend/buurman die thuis is met echte BBQ om de voormiddag al het één en ander te doen?

Succes en laat ons weten hoe het gegaan is.
 
ik had nog een paar vraagjes voor de anciens:
- ik heb zo'n Weber Kettle met sear grate die je in dat rond gat in je rooster kan droppen, maar kan ik die ook gebruiken door die gewoon OP het rooster van een kleiner model te leggen? Heb mijn 2 grote nodig voor indirecte hitte met diffuser
- Zou het mogelijk (nog lekker) zijn om de hamburgers en de steaks al van te voren te "searen" en dan de dag zelf op temperatuur/garing brengen?

@Free_ltd nee jammer genoeg niemand (die ik vertrouw hiermee). Ben ik té optimistisch? :s Begin te stressen. Had mijn vrouw ook voorgesteld om 's middags belegde broodjes ofzo te geven en dan 's avonds op het gemak de BBQ maar kon ze (nog) niet overtuigen
 
Zou echt een aantal gerechten maken je min of meer op voorraad kan maken.
Zoals pulled pork. Kan eerder en evt ingevroren worden.
Is bij mij altijd het vangnet bij de echt grotere gezelschappen.......
Laatst in de middag de ribs gemaakt en als starter geserveerd.
Pulled pork als een soort buffet waar een ieder kon pakken wanneer die wilde.
En achter de ribs een aantal snelle gerechten.
Zoals zalm bonbons, mini burgers en saté.
Waren ca 18 volwassenen en was goed te doen. In de zin dat ik ook nog tijd had om een praatje te maken en een drankje te doen.
"Moet ook wel gezellig blijven"

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Voila feestje zit er ondertussen ook al op.. Wilde even laten weten hoe het gegaan is..
het menu was nu
Voorgerecht:
- kippenballetjes met dragonmayonaise (linkje)
- couscous hapje met gerookte zalm (linkje)
- krab en grijze garnalensalade met wasabi en kroepoek (linkje)
- scampi met kerrie appeltjes (linkje)

tussengerecht:
- Spoom (frambozen sorbet met schuimwijn) (linkje)

Hoofdgerecht:
- 3-2-1 Ribben (linkje)
- kippenlollies (linkje)
- Cote à l'os met bearnaise saus en chimichurri
- hamburger buffet
  • De dag voordien:
    • groenten gesneden, aardappelen en pasta gekookt, broodjes gebakken, BBQ saus gemaakt
    • Kippenlollies gesneden/geprepareerd
    • Ribben gerookt
    • gehakt gemaakt en in balletjes gedraaid voor hamburgers
    • Cote à l'os geseared
  • de dag zelf:
    • BBQ's klaargezet in de ochtend, mandjes gevuld met briketten
    • Couscous gekookt
    • kippenballetjes gedraaid
    • chimmichuri gemaakt
    • bearnaise gemaakt
    • de cote à l'os in de oven gestopt op 55°
    • om 12u de dienst (wat een ***uur om een dienst te houden)
    • om 13u30 terug thuis, meteen de kolenstarter in gang gezet
    • de mensen een glaasje te drinken aangeboden
    • Koude hapjes voorzien (chipjes, olijfjes, broodstengels met dipjes, kaas, salami)
    • kippenballetjes in de pan gebakken
    • ondertussen waren kolen heet en konden deze verdeeld worden over de 2 Weber 57's om traag te garen (kippenlollies en ribben)
    • couscous geserveerd in glaasjes (ongeveer een half uur tss elk hapje)
    • Weber 47 aangestoken voor hamburgers (hoge temp)
    • vrouw wilde een palete-cleanser dus heb ik een frambozen sorbet met rosé schuimwijn en verse frambozen geserveerd..
    • Ondertussen waren de lollies en ribben gaar en konden de hamburgers a la minute worden gebakken
    • Cote a l'os na rusten gesneden en buffet volledig samen gesteld zodat iedereen zelf kon nemen
    • lekker gegeten :D
    • desert was ijslam (ofcourse)
Bevindingen:
op zich viel het goed mee.. Was veel werk maar de dag zelf, als alles in gang gestoken is, heb je er op zich niet echt meer omkijken naar (gewoon af en toe mijn Meater in de gaten houden) Wel blij dat het voorbij is, maar kijk uit naar een volgend feestje ;)

X8TJxXxUzpJe8I_fLak1Uq6MQhATOUMidewuQPQ1pKY7J8wMjsAMORyw9zkZfDP7gMu_heoSznVWXTBHPNvl0WpRv4tNYq...jpg


20210918_132507.jpg


IMG_20210918_162841.jpg
 
Nou, lekker bezig geweest. Vond me zelf al een kei met 3 tegelijk. Jij pakt er nog eentje bij. Top.
 
Normaal is het natuurlijk vloeken in de kerk hier (woordgrap niet bedoeld maar komt wel leuk uit 🤪) om een pan en een oven te gebruiken, maar ik denk niet dat iemand je het kwalijk neemt met 4 BBQ's parallel en zoveel eten!
Lekker bezig geweest 👌🏻 had graag een hapje mee gegeten.
 
Wow wat een werk! Ziet er mooi uit.

Ik heb al wel eens 15 spare ribs bereid op mijn WSM 47cm. Flinke uitdaging. Nadat ze in het folie gingen zijn ze gewoon de oven in gegaan. Ze hebben dan toch alleen hitte nodig want de rook hebben ze dan wel gehad. Aflakken en opdrogen heb ik dan wel weer op de WSM gedaan, maar dat in etappes. Zo hield ik ruimte over om ander vlees te bereiden op de WSM terwijl de ribben gewoon lekker in de oven liggen te garen.
Volgens mij niks mis mee... (en anders zou je er zelfs voor kunnen kiezen om de BBQ uit te doen, scheelt toch weer in verbruik van je kolen/briketten)...
Ik snap dat een ieder daar anders over denkt, maar ik vind gebruik van een oven (vooral bij een grote hoeveelheid vlees) een prima uitkomst.
 
Respect hoor 👏 Diepe buiging. Maar als het gelukt is veel voldoening.
 
Dat ziet er fantastisch uit allemaal! Mooi om te zien hoe je van: 'Hellup, hoe moet ik dit doen!' naar: 'u kunt me boeken voor feesten en partijen' bent gegaan. Chapeau!
 
Dat heb je netjes gedaan zo.
zorgen dat je weet waar je mee bezig bent en je niet gek laten maken.
 
Bedankt allen voor de complimenten :love: @RolfM om te "boeken voor feesten en partijen" zijn we nog een paar jaar te vroeg (en een paar dozen pillen tegen de zenuwen). ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan