Beef en Steak

Tijuana Birria Burger Salsa De Queso, Chili, Fire & Mole

Sticky Fingers

Gemarineerd
Hoi BBQ-genoten,

Sinds mijn avontuur vorig jaar met het thema Latin Fiesta ben ik verliefd geworden op de Mexicaanse keuken. Prachtige, kleurrijke gerechten vol diepe smaken. Daarom leek het me leuk om deze maand mee te doen met het thema Wereldburger en een Mexicaanse hamburger te maken met mijn eigen twist erin.

Het is uiteindelijk een heerlijke Tijuana Birria Burger geworden, met een rijke Birria Chili–Mole-saus en een romige Salsa de Queso (Mexicaanse kaassaus) die rijkelijk over burger druipt.

d369270f-9e63-441d-ad52-f5d5a42f1adb.jpeg

Birria (Mexicaabs stoofvlees)van de BBQ

De dag ervoor heb ik de Birria (Mexicaans stoofvlees) gemaakt. Normaal doe ik dit op het fornuis, maar nu leek het me leuk om deze op de BBQ te maken. Van de bouillon maak je uit eindelijk een heerlijke Birria Chili–Mole-saus en een Birria Chili–Mole-dip-consommé om die heerlijke Tijuana Birria Burger in te dippen.

Ingrediënten Birria
  • 5 gedroogde guajillo pepers
  • 2 gedroogde ancho pepers
  • 2 gedroogde chipotle pepers
  • 1 liter water (kijk wat nodig is, het vlees moet net onderstaan)
  • 2 cups runder bouillon
  • 4 cups water
  • 3 teentjes knoflook
  • 1 eetlepel Mexicaanse oregano
  • 1 theelepel gedroogde tijm
  • 1 theelepel gemalen kaneel
  • 1 theelepel koosjer zout
  • 2 theelepels koosjer zout
  • 2 theelepels zwarte peper
  • 2 eetlepels koolzaadolie
  • 2 kilo rundersukade
Bereiding;
  • Steek de Bbq aan en ga uit van directe hitten
  • Rooster de chilipepers kort boven de kolen, ongeveer 30 seconden. Leg ze in kom en giet er warm water overheen, zodat ze ongeveer 10 minuten kunnen weken.
IMG_3995.jpeg
IMG_3996.jpeg

• Verwijder de steeltjes en zaadjes uit de chilipepers. Doe ze samen met het water, de bouillon, knoflook, oregano, tijm, kaneel en zout in de blender. Blend tot een gladde massa.
IMG_3998.jpeg

• Snijd het sucade in kleinere stukken van ongeveer 5 cm. Breng elk stuk op smaak met zout en peper.
IMG_3994.jpeg

• Plaats de DO boven de kolen en voeg de olie toe. Zodra de olie heet is, schroei je elk stuk rundvlees een paar minuten aan elke kant dicht. Mogelijk moet je dit in porties doen. Wanneer al het rundvlees is dichtgeschroeid, doe je alles in de DO en giet je de chilibouillon erbij. Zodra de bouillon begint te koken, sluit je het deksel van de DO en bouw je Bbq om naar indirect en laat het rundvlees ongeveer 2-3 uur stoven en controleer regelmatig of de temperatuur niet te hoog wordt.
  • IMG_4001.jpeg
    Na een paar uur moet het rundvlees mals zijn
  • IMG_4008.jpeg
  • Haal de Do van het vuur en trek het rundvlees uit elkaar.
  • IMG_4009.jpeg
Doe vervolgens de Birria bouillon door een fijne zeef en je hebt een mooie diep rode consummé
IMG_4011.jpeg

De rest van de Birria bouillon moet je ook bewaren daar gaan we later de Birria Chili–Mole-saus van maken.
IMG_4012.jpeg

Mole Poblano

Ik zag op het forum dat @Peter64 een mole poblano had gemaakt. Deze leek mij reuze lekker. Niet dat die van @Peter64 niet goed was,maar ik wilde een authentieke mole poblano maken zoals Mexico die kent: complex, diep van smaak, met fruitige pepers en cacao-tonen en een lichte rooksmaak. Na wat speurwerk vond ik een Mexicaans recept met maar liefst 28 ingrediënten.

Nou die uitdaging ging ik wel aan.

De Mexicaanse chocolade heb ik vervangen door 70% cacao van de plaatselijke buurtsuper en de tomatillo’s door cherrytomaten met limoensap. De pepers heb ik besteld bij Westland Pepers en de rest had ik in huis.

Ik heb de mole van het fornuis gemaakt omdat het me allemaal te veel gedoe was om dat op de Bbq te maken met al die ingrediënten.

Ik heb het recept op papier staan, dus bijdeze met wat begeleidende foto’s van het maken ervan.

IMG_3672.jpeg
IMG_3673.jpeg
IMG_3674.jpeg
IMG_3698.jpeg
IMG_3699.jpeg
IMG_3700.jpeg
IMG_3701.jpeg
IMG_3704.jpeg
IMG_3705.jpeg

Bij de eerste hap was ik even in de war door de complexiteit, maar hoe vaker ik proefde, hoe meer mooie lagen naar voren kwamen: hartig, licht zoet, zacht bitter en rokerig. Echt een Fantastische saus waar mijn smaak papillen echt happy van werden.

Salsa de Queso (Mexicaanse kaassaus)

Deze mag natuurlijk niet ontbreken op de Tijuana Birria Burger

IMG_4020.jpeg

Ingrediënten:

IMG_4019.jpeg

• 112,5 g cheddar, geraspt
  • 112,5 g Edammer, geraspt
  • 250 ml volle melk
  • 2 teentjes knoflook, geperst
  • 0,5 ui gesnipperd
  • 1 el roomboter
  • 24 g jalapeños, fijngehakt
  • 1 tl komijn
  • 0,5 el maïzena
  • 1 tl zout
  • ½ tl cayennepeper
Bereiding:

Fruit ui en knoflook in boter tot glazig. Voeg kruiden toe en verwarm kort. Voeg ¾ van de melk toe en breng rustig aan de kook. Meng de rest van de melk met maïzena en voeg toe tot saus bindt. Zet het vuur laag, roer de kaas erdoor tot gesmolten en meng als laatste de jalapeños erdoor.

Dan de Birria Chili–Mole-saus

Ingrediënten:

IMG_4028.jpeg

• 1 pasilla peper,geweekt en ontzaad
  • 1 guajillo peper,geweek en ontzaad
  • 1 ancho peper,geweekt en ontzaad
  • 2 knoflooktenen
  • ½ witten ui
  • ½ tl komijn
  • 1 tl Mexicaanse oregano
  • 300 ml birriabouillon
  • 1 el appelazijn
  • 1 el mole (max. +½ el extra)
Bereiding:
  • Week de pepers 10 minuten in heet water en verwijder de steeltjes en de zaadjes.
  • Hak de ui en knoflook grof en fruit de ui en knoflook even aan in een beetje olie en doe vervolgens alle ingrediënten in de blender en blender dit tot een gladde saus. De mole moet subtiel aanwezig zijn, niet overheersend.
IMG_4029.jpeg

Burger & toppings

Toppings
  • Een paar witten uien gesneden in blokjes
  • Verse koriander of peterselie
  • Wat verkruimelde nacho chips
Ik ga even uit van 1 Burger (200 gram)
  • Vorm de dag ervoor een dikke hamburger patty van het rundergehak, duw een klein kuiltje in het midden en leg de hamburger in de koeling op een schaal bekleed met bakpapier. Dit zorgt ervoor dat de burger stevig wordt en de rook mooi opneemt.m
Het grillen van de Tijuana Birria Burger

Steek de Bbq aan voor indirecte methode tussen de 120-130 °C en rook de hamburger op een blokje eik met kers tot ze kern ±52–55 °C

IMG_4030.jpeg

bouw je Bbq om en ga dan voor directe hitten 250–300 °C en grill vervolgens tot een kern van 58–63°C zodat die nog lekker sappig is.
IMG_4032.jpeg

Laat de burger nu 5-10 minuten rusten.

Verwarm ondertussen de Birria Chili–Mole-saus, Salsa de Queso en de Birria

Opbouw Tijuana Birria Burger

Onderkant brioche bun licht dippen in Birria Chili–Mole-Conssumé dan de burger daarop, daaroverheen royaal de Salsa de Queso, dan het Birria vlees dan een lekkere schep van de Birria Chili-Mole saus daarbovenop wat gehakte uien en wat koriander of peterselie en dan tot slot wat geplette tortillachips en dan is de heerlijke Tijuana Birria Burger ready om je tanden in te zetten.

Extra: Je kunt nu je Tijuana Birria Burger heerlijk dippen in die heerlijke diep rode Birria Chili–Mole-Conssumé.

IMG_4035.jpeg

Disfrute de su comida

Deze Tijuana Birria Burger was echt super lekker,de heerlijke Birria in combinatie met de Birria Chili–Mole-saus en de Salsa de Queso op een heerlijke brioche bun die is gedip in een mooie rijke Birria Chili–Mole-consummé maken dat deze burger een mooie diepgang heeft met allemaal laagjes smaak, iets wat ik zeker nog eens ga maken.

groet,
Roy

Laatst bewerkt:
Nondejuukes! Hub se nog wat euver? D’r zuut echt sjoan oet kerel🤩
Ich geef op, ich krieg de foto badge neet meer! Det es ech ein kunstwerk🍔 Chapeau👌🏼

Fantastisch Roy, zelfs voor de thuisblijvers is dit een prachtige wereldreis!

Nice man! Beste stash aan pepers heb je nog liggen zo 🙃. Heb je al die chocolade gebruikt?

mooi verslag , en een hoop werk met een zo te lezen zeer smakelijk resultaat
waar kun je die pepers kopen? ergens online?
Dankje Nick!

De pepers komen van: westlandpeppers

Nondejuukes! Hub se nog wat euver? D’r zuut echt sjoan oet kerel🤩
Ich geef op, ich krieg de foto badge neet meer! Det es ech ein kunstwerk🍔 Chapeau👌🏼
Haha waor dat me woer! Dan had ich er twie gegeten zoe lekker waor der 😊
Danke Paola👊🏻!

Fantastisch Roy, zelfs voor de thuisblijvers is dit een prachtige wereldreis!
Dankje Sander!
Ik vond het ook oprecht een smakelijke hamburger met mooie smaken erin.

Nice man! Beste stash aan pepers heb je nog liggen zo 🙃. Heb je al die chocolade gebruikt?
Ik moet je eerlijk bekennen A3N dat ik verliefd geworden ben op dat product(De Pepers) het is bijna magisch hoe elke peper weer anders ruikt, sommige ruiken naar diep rood fruit met een aardse toets van cacao, andere ruiken weer naar rozijntjes met een lichte rookgeur erin. De ander ruik aards met een vleugje rook erin. Echt een mooi leuk product om mee te werken.

De chocolade is er allemaal in gegaan(175 gram)op dat hele recept viel het mee. Mole moet geen chocolade saus zijn. De chocolade in de mole saus zorgt ervoor dat de saus in balans komt en er een mooi zoet laagje aan toegevoegd wordt in de mole saus. Je proeft het zeker terug maar het is niet nadrukkelijk aanwezig in de saus.

Wauw… dit is wel next level hoor! Wat een prachtige burger, die ongetwijfeld fantastisch moet smaken!

Poh, heel erg mooi gedaan Roy. Heel mooi verslag ook. En dat eindresultaat… krijg je gewoon honger van!

Jeetje Roy prachtig verslag kan zo de boeken in 👌🏼.
Machtig mooi burgertje geworden 😋.

Ik moet je eerlijk bekennen A3N dat ik verliefd geworden ben op dat product(De Pepers) het is bijna magisch hoe elke peper weer anders ruikt, sommige ruiken naar diep rood fruit met een aardse toets van cacao, andere ruiken weer naar rozijntjes met een lichte rookgeur erin. De ander ruik aards met een vleugje rook erin. Echt een mooi leuk product om mee te werken.

De chocolade is er allemaal in gegaan(175 gram)op dat hele recept viel het mee. Mole moet geen chocolade saus zijn. De chocolade in de mole saus zorgt ervoor dat de saus in balans komt en er een mooi zoet laagje aan toegevoegd wordt in de mole saus. Je proeft het zeker terug maar het is niet nadrukkelijk aanwezig in de saus.
Ja is mooi spul, heb hier ook een behoorlijke lading liggen. Met zo'n assortiment kan je een hoop monden voeren. Moet nog wel eens een chili maken voor een catering of een partij, gelijk een beetje extra voor de personeelscatering is nooit vervelend :cool: .

De chocolade trekt alles mooi samen, maar de ervaring leert dat een uitschieter is zo gemaakt. Ik gok dat je wel een aardig grote pan gemaakt hebt, maar daar zijn vast wel vrijwilligers voor haha.

"Omdat gewoon simpel ook heel lekker kan zijn" ;):D

Maar sprakeloos........
Water loopt me al lezend uit de mond. Geweldig!!
Wat een mooi recept dit! Je hebt jezelf weer overtroffen Roy!

Terug
Bovenaan Onderaan