BasBQ
Beef en Steak

The Bastard of Kamado Joe?

Haha oké, het kan zeker wel wat schelen om te wachten tot na het seizoen. Hoeveel was deze KJC1 bij deze winkel? Ik meen dat iemand op dit forum hem laatst voor € 899,- heeft gezien.
Hij kost €999,- bij deze winkel. Ik weet inderdaad dat ie voor minder te vinden is € 899,- en € 945,- heb ik voorbij zien komen. Die winkel die hem voor € 899,- te koop hebben heb ik even contact mee gehad maar dat liep nogal stroef dus daar ben ik iets op afgeknapt. Zij krijgen overigens vrijwel alleen maar goede reviews op the interwebz dus misschien was dat gewoon ff een gevalletje pech dat ik onduidelijk was of ze me niet goed begrepen of zo.

Ander voordeel van de winkel waar ik net was is dat ze erg dicht bij mij in de buurt zitten dus dan kan ik altijd bij ze terecht als ik vragen of problemen heb.
 
Die 50 à 100€ prijsverschil is dat al terug verdiend door te laten leveren en installeren alsook de houtskool en wokkels.
aan 945 + houtskool (25€) en wokkels (10€) ben je ook bijna 980 kwijt, voor 20 euro krijg je dan nog de levering.

Stel dat je hem zelf installeert en er valt iets uit je handen kost het je een hoop centen.
Als de winkel hem installeert is het hun verantwoordelijkheid.

Ik zou op die paar euro niet kijken en hem gewoon bestellen als je je beslissing gemaakt hebt.

Vraag als korting 2 zakken houtskool ipv 1 en de kans is groot dat ze er in mee gaan.
Iets gratis geven is altijd makkelijker als korting geven.
 
Die 50 à 100€ prijsverschil is dat al terug verdiend door te laten leveren en installeren alsook de houtskool en wokkels.
aan 945 + houtskool (25€) en wokkels (10€) ben je ook bijna 980 kwijt, voor 20 euro krijg je dan nog de levering.

Stel dat je hem zelf installeert en er valt iets uit je handen kost het je een hoop centen.
Als de winkel hem installeert is het hun verantwoordelijkheid.

Ik zou op die paar euro niet kijken en hem gewoon bestellen als je je beslissing gemaakt hebt.

Vraag als korting 2 zakken houtskool ipv 1 en de kans is groot dat ze er in mee gaan.
Iets gratis geven is altijd makkelijker als korting geven.
Klopt, die beredenering had ik er zelf ook al op losgelaten toen ik het net even doorsprak met mijn vriendin. Vooral dat zij hem in elkaar zetten is voor mij een grote factor, groter dan de gratis spullen die erbij zitten. Door de garantie maar ook door het gewicht van het spul, dat is een flinke klus in je eentje (mijn vriendin is zwanger dus die laat ik die zware spullen niet (samen met mij) tillen).

Dus vooralsnog is de kans enorm dat ik daar bestel. Ik ga het nog even laten bezinken en beslis over een week of ik het echt doe. Denk van wel eigenlijk ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Hein
Hahaha.. mooi is dat. 🤣🤣 Eigenlijk heb je de keus al gemaakt, maar heb net dat ene duwtje in de rug nodig.
 
Hahaha.. mooi is dat. 🤣🤣 Eigenlijk heb je de keus al gemaakt, maar heb net dat ene duwtje in de rug nodig.
Klopt, eigenlijk wel. Maar ik ken mezelf, ik moet mezelf wel heel even tijd geven om uit mijn enthousiasme over wat ik gezien/gehoord heb te komen en nog één keer neutraal/normaal te kunnen evalueren of ik dit ga doen.

Ik kan mezelf echt verliezen in enthousiasme zeg maar 😅
 
Prima keus.... Als je het scharnier de meerwaarde niet waard vind, absoluut voor de 1 kiezen ipv 2.
Die gasket is leuk, maar dat is het ook niet waard.
Ik zou overigens ook later niet je vilt door glasfiber vervangen, dat sluit nooit geweldig zonder de sluiting van de 2.
 
Ik heb een Weber die ik vrij veel gebruik, hij gaat zometeen weer aan ;) Maar een keer zelf met een Kamado spelen en hem vaker in actie zien heeft me toch wel over de streep getrokken.

Heel eerlijk, dat scharnier vond ik wel wat toevoegen maar het prijsverschil met de KJC 1 rechtvaardigd dat niet voor mij. Het gasket is volgens mij persoonlijk, de adviseur gaf aan dat zij die van fiberglass juist minder vind. Ik ga het wel meemaken als ik de 1 uiteindelijk bestel, die gasket kan ik altijd nog vervangen. Het sluiten is wel een dingetje trouwens, misschien toch nog eens terug om daar goed naar te kijken, of ie bij hun in de showroom wel goed sluit want dat moet je niet hebben, dat er lucht kan ontsnappen.

Hoe bedoel je dat van de gaskets niet tegelijk kunnen vervangen?
Als je geen fiberglass gasket zet op de KJc1 is er geen probleem met sluiten. Met gewone vilt is dat minder dik
 
Dus...die sluiting op de 2 en 3 is eigenlijk nodig om de domeinnaam goed te dicht te houden omdat het fiberglass "dikker" is?
 
Dus...die sluiting op de 2 en 3 is eigenlijk nodig om de domeinnaam goed te dicht te houden omdat het fiberglass "dikker" is?
Klopt. Er zit ook lucht tussen die fiberglas gasket en met de sluiting trek je em mooi dicht.
Persoonlijk vind ik de meerwaarde van de kj2 enkel het scharnier. Lekker licht. Maar of dat je het prijsverschil waard is, moet je zelf bepalen.
De gasket en de topvent zijn het in mijn ogen iig niet waard.
 
Dan snap ik dat de verkoopster fiberglass ook niet fijn vind op dit model, logisch achteraf :D

Of die verkoopster er iets van weet, geen idee. Zelf ben ik tevreden van de fiberglass. Enkel had ik de vorige keer met lijm geplaatst en ietsje te kort gelaten, waardoor hij telkens los trok. Vandaag een nieuwe geplaatst zonder lijm (behalve bij de overlap) en gaat nu een weekje rusten met een gewicht aan de klep. Aldoende leert men. Die fiber glass gaskets gaan normaal gezien een pak langer mee.
 
Of die verkoopster er iets van weet, geen idee. Zelf ben ik tevreden van de fiberglass. Enkel had ik de vorige keer met lijm geplaatst en ietsje te kort gelaten, waardoor hij telkens los trok. Vandaag een nieuwe geplaatst zonder lijm (behalve bij de overlap) en gaat nu een weekje rusten met een gewicht aan de klep. Aldoende leert men. Die fiber glass gaskets gaan normaal gezien een pak langer mee.
Wat ik ervan kon beoordelen tijdens het gesprek en ook alles wat ze op socials klaarmaakt op verschillende kamado's weet ze wel waar ze over praat :) Als het doorgaat probeer ik het eerst gewoon met vilt en misschien later eens met fiberglass, je kan het denk ik zelf toch pas goed weten als je beiden geprobeerd hebt :)
 
Glasvezel gaat een stuk langer mee dan vilt. En KJ heeft dat slot aan de voorkant maar veel andere kamado’s niet en die gaan ook gewoon dicht. Kwestie van de deksel opnieuw afstellen.
Frits heeft het zelfs op zijn BGE gemaakt 😁
 
Glasvezel gaat een stuk langer mee dan vilt. En KJ heeft dat slot aan de voorkant maar veel andere kamado’s niet en die gaan ook gewoon dicht. Kwestie van de deksel opnieuw afstellen.
Frits heeft het zelfs op zijn BGE gemaakt 😁
Goede tip, wellicht in de toekomst toch maar de overstap maken.
 
Glasvezel gaat een stuk langer mee dan vilt. En KJ heeft dat slot aan de voorkant maar veel andere kamado’s niet en die gaan ook gewoon dicht. Kwestie van de deksel opnieuw afstellen.
Frits heeft het zelfs op zijn BGE gemaakt 😁
Ik heb het deksel van mijn KJ BJ 3 ook zwaarder ingesteld zodat dekstel ook beter dicht blijft liggen met de rotisserie spies erop. De rotisserie is niet van KJ maar een ander merk. Ik weet niet of KJ's eigen rotisserie wel een slotje heeft zoals hun DoJoe pizza ding heeft.
Maar hierdoor blijft deksel wel iets minder goed volledig openstaan, zakt een kleine 10cm en blijft dan wel staan.
 
deze actie zag ik vorig jaar maar alles word duurder dus b

actie vorig jaar

Screenshot_20230719_174340_Chrome.jpg
 
Zit in beetje hetzelfde schuitje en ben uiteindelijk op Kamado Joe Classic 1 uitgekomen. Heb me er veel in verdiept hier op forum en op YouTube maar nog nooit met een kamado gewerkt dus heb het toch rationeel proberen te bekijken.

De ene persoon zegt dat de Bastard en ook Grill Guru van dezelfde fabrikant ook A merken zijn en de keramiek net zo goed is. Zelfde met Monolith. De ander zegt dat deze merken onder doen voor BGE en KJ. Voor mij is de keramiek het belangrijkste. Is deze goed van kwaliteit en kun je makkelijk de temperatuur beheersen. Aangezien ik verschillende verhalen hoor over de merken maar eigenlijk vrijwel iedereen het met elkaar eens is dat KJ en BGE goede of betere kwaliteit hebben lijken me dat de veilige keuzes.

BGE ligt boven budget en komt met te weinig accesoires dus die valt af. Dacht dat KJ ook duurder zou zijn dus was verder aan het kijken maar kwam in de BBQ speciaalzaak erachter dat de KJ1 vriendelijk geprijsd is. De keramiek is zover ik kan beoordelen hetzelfde als bij de 2 en 3. Je betaalt dan met name extra voor Quality of Life verbeteringen, accesoires die je wel of niet wilt aanschaffen en een betere behuizing met wielen bij de 2 en 3.

Helaas komt de 1 niet met een beschermhoes en niet met een kolenmand. Accesoires die ik wel graag wil hebben. Maar inclusief die accesoires vindt ik de meerprijs van de 2 niet de moeite waard. Dus die koop ik los erbij.

Vind het lastig om uiteindelijk te weten wat de beste keuze was. Iemand die een Grill Guru heeft gekocht en daarmee tevreden is weet niet of hij meer.plezier heeft van KJ of BGE.

Andersom weet iemand niet die alleen met een BGe of KJ heeft gewerkt of de meerprijs de moeite achteraf was.
 
Zit in beetje hetzelfde schuitje en ben uiteindelijk op Kamado Joe Classic 1 uitgekomen. Heb me er veel in verdiept hier op forum en op YouTube maar nog nooit met een kamado gewerkt dus heb het toch rationeel proberen te bekijken.

De ene persoon zegt dat de Bastard en ook Grill Guru van dezelfde fabrikant ook A merken zijn en de keramiek net zo goed is. Zelfde met Monolith. De ander zegt dat deze merken onder doen voor BGE en KJ. Voor mij is de keramiek het belangrijkste. Is deze goed van kwaliteit en kun je makkelijk de temperatuur beheersen. Aangezien ik verschillende verhalen hoor over de merken maar eigenlijk vrijwel iedereen het met elkaar eens is dat KJ en BGE goede of betere kwaliteit hebben lijken me dat de veilige keuzes.

BGE ligt boven budget en komt met te weinig accesoires dus die valt af. Dacht dat KJ ook duurder zou zijn dus was verder aan het kijken maar kwam in de BBQ speciaalzaak erachter dat de KJ1 vriendelijk geprijsd is. De keramiek is zover ik kan beoordelen hetzelfde als bij de 2 en 3. Je betaalt dan met name extra voor Quality of Life verbeteringen, accesoires die je wel of niet wilt aanschaffen en een betere behuizing met wielen bij de 2 en 3.

Helaas komt de 1 niet met een beschermhoes en niet met een kolenmand. Accesoires die ik wel graag wil hebben. Maar inclusief die accesoires vindt ik de meerprijs van de 2 niet de moeite waard. Dus die koop ik los erbij.

Vind het lastig om uiteindelijk te weten wat de beste keuze was. Iemand die een Grill Guru heeft gekocht en daarmee tevreden is weet niet of hij meer.plezier heeft van KJ of BGE.

Andersom weet iemand niet die alleen met een BGe of KJ heeft gewerkt of de meerprijs de moeite achteraf was.
Als mijn eerste kamado niet telkens kapot ging gebruikte ik die nog steeds, heb in 5 maande 4 kamados in mekaar gezet, en weer retour laten halen en was er toen wel klaar mee. Toen extra geld erbij gelegd en een BGE gekocht vanwege het uitstekende keramiek. De kamado keuze discussie heeft overal voor en tegenstanders.
Ik denk dat als ik een KJ1 zou kopen deze in zou bouwen in een klein frame/meubel vind het onderstel meh.. maar dat is ook een persoonlijk iets 😄
 
Terug
Bovenaan Onderaan