BasBQ
Beef en Steak

Testje Napoleon briketten.

 
 
 

Hans

BBQ Junkie
Berichten
5.554
Omdat het eerste gebruik van de Napoleon briketten tegen viel heb ik een testje gedaan om ze niet gelijk af te schrijven.
Na nog wat info te hebben verzamelt besloten om m'n snake anders te leggen niet meer dwars maar met de omtrek mee. De briketten doorgebroken om een mooie ronde snake te kunnen maken.



Ook het aansteken anders niet met de looftlighter maar met de brikettenstarter



Dat ging soepel. Nu de snake opstarten 7 hete briketten in het begin de rest aansluiten en zien wat er gebeurt.





De temperatuur loopt op naar 110 gr (rooster) de bbq thermometer geeft meer aan maar dat zijn we gewend
Dus nu even af wachten wat er gaat gebeuren.
Met alle schuiven vol open blijft de temperatuur mooi rond deze waarde hangen om het halve uur even temperatuur meten.
Keurig stabiel zonder dus wat aan de schuiven te doen , verassend!

Plots na 2½ uur stort de temperatuur in naar 90 gr. vreemd dus even kijken waardoor dit komt.



Geen aanwijsbare reden, vreemd wat verbindingen gemaakt met brandende EcoBrasa's (4st.) en de snake brande weer stug door 8 uur zonder problemen akelig constant op 110 gr.C
Toen ging het weer fout en moest de Ecobrbsa er weer aan te paskomen om het eind van de test 10 uur stabiel te halen.

Conclusie: Is goed te gebruiken (erg stabiel) maaaar je moet er wel bij blijven want hij kan spontaan instorten.
Ik ga hem voor lange L&S zeker gebruiken (ik heb nog bijna 2 dozen) :oops:.
 
Leuke test ja!
Kun je het "instorten" wel terug herleiden naar plekken waar er geen overlap tussen de briketten zat? Dus alleen maar kopse kanten met eventueel te veel tussenruimte?
 
Leuke test. Heb je ook bij het instorten van de temperatuur de staven wat uit elkaar geduwd zoal @Smokie al eerder getest heeft? Hij moest daarna zelfs nog knijpen om de temperatuur te verlagen.

Dat zou een simpele oplossing zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Mooie informatieve test Hans. Toch maar even de Kliko op z'n kop en gewoon lekker gebruiken deze briketten. Zoals @Michel_D schrijft, ik duwde de briketten iets uit elkaar toen de temp. inzakte waardoor er goed zuurstof bijkwam en ze liepen meteen lekker door. Ik wil de volgende keer dat ik ze gebruik de briketten niet doorbreken. Gewoon gebruiken zoals ze bedoeld zijn.
 
Misschien een "typisch Nederlandse" vraag: hoeveel zijn deze briketten goedkoper dan de ECObrassa? Wat kan je er mee besparen?
 
€20,- per 10 kg. Ik heb even geteld, 48 stuks in een doos. Voor een L&S sessie van 5.5 uur 4 briketten gebruikt. Geen idee of je daar iets mee bespaart. Mij is het meer toen om de verkrijgbaarheid.
 
Dat scheelt ca 3-4 € per 10 kg? (Ben zelf geen briketten gebruiker)
 
Mooie informatieve test Hans. Toch maar even de Kliko op z'n kop en gewoon lekker gebruiken deze briketten. Zoals @Michel_D schrijft, ik duwde de briketten iets uit elkaar toen de temp. inzakte waardoor er goed zuurstof bijkwam en ze liepen meteen lekker door. Ik wil de volgende keer dat ik ze gebruik de briketten niet doorbreken. Gewoon gebruiken zoals ze bedoeld zijn.
Hoe denk je dan een snake te maken die 9 a 10 uur mee gaat?
 
Hoe denk je dan een snake te maken die 9 a 10 uur mee gaat?
Af en toe tegen het handvat van je BBQ tikken zodat het teveel aan as van je briketten afvalt? Dat werkte iig vroegâh goed voor de Weber briketten die veel as genereerden
 
Misschien een "typisch Nederlandse" vraag: hoeveel zijn deze briketten goedkoper dan de ECObrassa? Wat kan je er mee besparen?
Geen idee, het ging mij in hoofdzaak om het gemak.
Af en toe tegen het handvat van je BBQ tikken zodat het teveel aan as van je briketten afvalt? Dat werkte iig vroegâh goed voor de Weber briketten die veel as genereerden
Da's een idee, dankjewel.
 
Leuke test ja!
Kun je het "instorten" wel terug herleiden naar plekken waar er geen overlap tussen de briketten zat? Dus alleen maar kopse kanten met eventueel te veel tussenruimte?
Ik zal het in de gaten gaan houden denk het niet want ze liggen met een overlap en je zou dan toch verwachten dat ie dan doorloopt.
 
Hoe denk je dan een snake te maken die 9 a 10 uur mee gaat?
Wat minder mooi rond, dus wat hoekiger neerleggen. Van het weekend een beetje puzzelen of dat zo kan :D . Ik kwam met 4 staven ruim 5 uren dus waarschijnlijk heb je dan aan 8 stuks genoeg. 2 naast elkaar, 2 erbovenop en 2 achter elkaar. Als er plek is natuurlijk wat extra's.
 
Wat minder mooi rond, dus wat hoekiger neerleggen. Van het weekend een beetje puzzelen of dat zo kan :D . Ik kwam met 4 staven ruim 5 uren dus waarschijnlijk heb je dan aan 8 stuks genoeg. 2 naast elkaar, 2 erbovenop en 2 achter elkaar. Als er plek is natuurlijk wat extra's.
Dat komt aardig overeen met wat ik had 4 staven halveren om te starten 7 halve in de aansteker en dan 3 op elkaar om te beginnen.
Als je op het plaatje kijkt zie je dat als die bijna opgebrand zijn de problemen beginnen ondanks dat de briketten elkaar raken wordt de volgende niet aangestoken het vuurtje wordt niet overgenomen.



Ik denk dat we nog even verder moeten puzzelen om dat voor elkaar te krijgen.
Als je de briketten niet deelt en je maakt er een snake van ben ik bang dat ze teveel ruimte in beslag nemen waardoor het indirecte oppervlak wel erg klein wordt maar we puzzelen nog even door.
 
Laatst bewerkt:
Misschien de staven niet halveren dan heb je een langere brandduur (circa 5 uur). Om een sessie van 10 uur te krijgen heb je dan 1 overgang die je moet zien op te lossen. Als je daar wat kleine stukjes houtskool neerlegt die relatief snel aan gaan en de aansluiting beter maken? Tussendoor af en toe tegen het handvat tikken of brandende staven beetje uit elkaar doen waardoor as eraf valt en je bent er misschien al uit :)
 
Dat is ook zo’n beetje mijn idee.
 
misschien is de optie om ze baksteengewijs een betere optie en dan steeds 1/3 laten verspringen tussen de onderste 2 rijen en de rij er bovenop. Misschien dat het dan beter door loopt?
op de foto met het “gat” heb je 2x een uiteinde, onderste rijen, die de hitte door moeten geven naar de volgende rijen en door de vrije ruimte tussen de 2 einden van de oude blokken en het begin van de 2 nieuwe verlies je overdracht.
 
Je hebt briketten genoeg 😁
 
Je hebt briketten genoeg 😁
Da's waar maar ik wil ze ook nuttig gebruiken en niet alleen maar testen. Ook lokt het weer me op het moment niet zo.
Het gaat gebeuren want ik ben best nieuwsgierig maar even de tijd vinden en het moet een klein beetje weer zijn. ;) ☺️

 
Terug
Bovenaan Onderaan