BasBQ
Beef en Steak

Takoyaki (octopusballen)

 
 

Sticky Fingers

Pitmaster
Berichten
540
Hoi Bbq genoten

Na het winnen van de fotowedstrijd vorige maand had ik als onderwerp Bbq- Streetfood gekozen. Er zijn zoveel lekkere streetfood recepten die lekker zijn dat ik door de bomen het bos niet meer zag, mijn oog viel toen op Takoyaki. Dat zijn een soort japanse poffertjes met octopus in. Dit leek me wel leuk om te maken. Al moet ik zeggen dat ik bijna de Takoyaki pan met beslag en alles door de tuin had gegooid 😅 maar uit eindelijk is het goed gekomen.

15864819-DEB7-4AE9-8342-CFDFC6AD7D5D.jpeg

367621B0-5A30-4176-B10F-9B7EBD634FA4.jpeg


Wat heb je nodig om dit te maken:

68E8BEBF-0A5E-4562-9283-4EA618DF9FE9.jpeg
0BE75A17-CF2F-4D15-84D7-68C68124EE6F.jpeg



Ingrediënten:

Voor het beslag:
  • 1 zakje Takoyaki meel = 180 gr en daar haal je 40 Takoyaki ballen uit
  • 2 theelepels plantaardige olie
  • 600 ml dashi bouillon ( ik heb die gemaakt van Dashi poeder )
  • 2 eieren

Ingrediënten:

Voor de vulling:

  • 100 g gekookte octopus in stukken van 2 cm gesneden
  • 2 eetlepels fijngehakte Japanse rode ingelegde gember (of verse gember als je het niet in huis hebt.
  • 2 eetlepels fijngesneden lente -ui.
Serveerwijze:

Otafuku saus
Kewpie ( Japanse mayonaise )
Gedroogde bonitovlokken
Fijn gesneden lente-ui

Ik heb voor dit recept gekozen om verse octopus tentakels te koken op de bbq . Ik heb de octopus tentakels ( Die kun je kopen bij de visboer of groothandel )
gekocht en deze vervolgens 2 dagen in de vriezer gelegd zodat die bij de bereiding malser wordt.

Bereiding octopus koken op de bbq


Ingrediënten:


509E92EA-9917-4762-AC20-FBAB77239222.jpeg


1 kilo octopus tentakels ( wat je te veel aan octopus tentakels hebt kun je verwerken in andere gerechten ( ik heb van de overige octopus tentakels een heerlijke salade gemaakt )
  • Handje vol Zwarte peperkorrels
  • 2 aurierblaadjes
  • 1 grote witte ui
  • 2 tenen knoflook
  • 2 Kurken
  • Steek de bbq aan op 180 c direct
  • Was de octopus onder de kraan en zorg ervoor dat alle zuignappen goed schoon zijn.
  • Vul de pan weer met water, Breng aan de kook op de bbq of het fornuis
  • en voeg de knoflook, ui en laurier toe en de tentakels toe. Belangrijk is dat de tentakels volledig onder staan en doe dan de kurken erbij( Spanjaarden zweren hierbij om de octopus tentakels malser te maken )
  • Laat dit 100 min koken, prik na 100 min in de tentakels om te kijken of ze gaar zijn. Is dit niet het geval laat je ze nog even door koken. Let wel op dat je ze niet overkook want dan zullen ze taai worden en dat is niet lekker.
20F800EB-5681-459F-9893-B0FFCF060E01.jpeg


Als de Octopus goed is laat je hem afkoelen en snij je hem in kleine stukjes van 1 cm bij 1 cm

2EE90D0A-C841-4BE0-8A4A-1F4D9C0A824C.jpeg

904BD1BA-DE77-4439-B339-4B5613691688.jpeg


Het maken van de Takoyaki


Pak de ingrediënten waarmee je het Takoyaki beslag maakt en meng dit met een garde door elkaar. Ik had het vervolgens in een maatbeker gedaan omdat ik dacht dat dat makkelijker zou schenken als je de Takoyaki ballen maakte. Maar uit eindelijk heb ik het in een klein spuitflesje gedaan. Dat was makkelijker werken in the heat off the moment.
Steek de bbq aan op 180 c direct
A57ADA9D-7164-4E2E-A94B-11A5FBD798BF.jpeg


  • Schenk het beslag in een kleine spuit flesje ( dat schenkt makkelijker in de gaatjes als je de Takoyaki gaat maken )
  • Maak de bbq gereed voor direct gebruik en zet een licht geoliede takoyaki-pan op het rooster en wacht dat deze heet is.
  • Giet het beslag tot ongeveer de ¾- in de takoyaki - pan in de gaten.
  • Doe in elk gaatje een stukje gekookte octopus plus een beetje gember en lente-ui en beetje geraspte kaas
AF5FD2E2-CE89-4B6C-84B6-21A44ACBD99C.jpeg

  • Zodra de onderkant van de balletjes gaar begint te worden draai hem voor 1 kwart en schenk je wat beslagmengsel erbij
6C635561-27FE-4927-87F6-771401F0597C.jpeg

  • Beweeg de ballen vrij vaak rond, tot ze gaar zijn of totdat er een knapperige bol ontstaat.
367621B0-5A30-4176-B10F-9B7EBD634FA4.jpeg


Haal ze uit de pan en leg ze op een bordje en serveer met een flinke scheut Otafaku-saus, Kewpie-mayonaise een beetje lente-uitjes, seesamzaadjes en gedroogde bonitovlokken.

A750A0FE-E3C7-47E2-B6DA-99E68299A63F.jpeg


Ik moet bekennen dat ik niet zo een geduldig persoon ben kwa het fijne priel werk, maar ondanks dat waren ze me goed gelukt en ze waren verrekte jummie 😋

Dankjewel voor het lezen!
 
Laatst bewerkt:
Mooi verslag, mooie fotos, dit wil ik ook proberen 😋 😋 😋
 
Snap het nut van de kurken niet, maar goed.
Takoyaki, altijd lekker.

Laatste keer dat ik dit heb geprobeerd met een poffertjes pan werden ze niet zo mooi rond.
Mocht je me willen laten weten waar deze Takoyaki pan verkrijgbaar is (per PB) dan graag :D
 
Snap het nut van de kurken niet, maar goed.
Takoyaki, altijd lekker.

Laatste keer dat ik dit heb geprobeerd met een poffertjes pan werden ze niet zo mooi rond.
Mocht je me willen laten weten waar deze Takoyaki pan verkrijgbaar is (per PB) dan graag :D
Omatjes in Spanje zweren bij twee krurken als je de octopus kookt. Dat schijnt de malsheid ten goede te komen. Ik maak soms wel eens octopus voor gerechten en kook altijd twee kurken mee. Is het bijgeloof ? Ik heb geen idee …. Maar ik heb nog nooit een taaie of droge octopus gehad in me leven. En hij is wonderbaarlijk altijd mals. Dus wie zal het zeggen of de kurken nut hebben ? 🤷🏼
 
Denk niet dat ik er mee aan moet komen thuis 😄. Maar ik had ze wel willen proberen.
Ziet er goed uit 👍🏻
 
Heel nice! Mooi verslag met goeie foto's. Ik heb ze in Japan echt veel gegeten.

Wel oppassen met het verbranden van je mond, want verdomme wat zijn die dingen heet. Daar is een kaassoufle niets bij 🤣🤣
 
Hoeveel ballen heeft een Octopus eigenlijk? Acht?
 
Ziet er geweldig uit!
 
Ziet er top uit, je kan zo een YouTube kanaal beginnen
 
Heel nice! Mooi verslag met goeie foto's. Ik heb ze in Japan echt veel gegeten.

Wel oppassen met het verbranden van je mond, want verdomme wat zijn die dingen heet. Daar is een kaassoufle niets bij 🤣🤣
Dat had je me ook eerder kunnen vertellen Lennart 😅 ik had door mun gulzigheid al mun mond verbrand aan de Takoyaki 🤦🏼
Hoeveel ballen heeft een Octopus eigenlijk? Acht?
Geen drank meer voor jouw Sander ….. details Sander details 😉 maar het Klinkt toch lekker in de smoel zo ? Octopusballen…

Dat klinkt zelf een beetje smerig 🤣
 
Best een flinke klus maar het ziet er heerlijk uit! Wij zijn wel fan van octopus dus deze komt zeker op het lijstje! 👍🏻
 
Laatst bewerkt:
Erg gaaf verslag. Er gaat een wereld voor mij open.

Nu ben ik wel benieuwd, waarom was je zo gefrustreerd? Was het puur door het gepriegel?
 
Erg gaaf verslag. Er gaat een wereld voor mij open.

Nu ben ik wel benieuwd, waarom was je zo gefrustreerd? Was het puur door het gepriegel?
Dankjewel!

Ik ben wel nieuwsgierig wat je bedoeld met dat er een wereld voor je open gaat?

Laat ik het zo zeggen, ik ben nogal een wervelwind in het leven😅 dat kleine priel werk waar je geduld voor moet hebben schort het hier soms aan, want dan komt me ADHD boven🙈 Beetje vloeken en zelfbeheersing helpt meestal wel 🤣 maar des te mooier als het me dan uit eindelijk wel lukt 😀
 
Ik sta perplex.wat weer een leuk en origineel recept.
 
Ik heb ook zo'n pan. Maak er wel eens pannenkoek of poffertjes balletjes mee. Kwartslag draaien en spek en stroop erin. Lekker hoor.
 
Ziet er prachtig en zeer smakelijk uit, heel mooi gemaakt.
 
Wow, die zien er goed uit! Mag ik vragen waar je die pan hebt gevonden? Mijn vriendin was enorme fan van deze balletjes toen we in Japan waren en ik denk dat ik hier wel mee zou kunnen scoren haha.
 
Wat een prachtig recept/bereiding!

Heel vet gedaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan