Grillen op een kamado is natuurlijk wel ff opletten. Dus die schuiven hoeven niet helemaal open.
420° is goed voor pizza's te bakken, maar voor vlees is 270° reeds voldoende op RVS rooster en 230° op gietijzer rooster. Wel zien dat de roosters al goed warm zijn, want bv een gietijzer rooster erin leggen en direct op grillen, werkt ook niet. Het rooster moet ook op temperatuur zijn.
Ook als alles open staat, willen er al eens vlammen door schieten. De moment dat ik ga grillen op de kamado zet ik de schuif onderaan maar miniem open, anders neemt hij daar te veel lucht en krijg je vlammen.
Voor je gerecht tagliata op te dienen is 1cm ook wel wat dun. Zelf vraag ik altijd 4 a 5cm dikte en doe dan een reverse sear. Probeer daar de volgende keer wat op te letten dat je dikkere stukken kunt krijgen.
Wat grillstrepen betreft, was ik de eerste keer wat ontgoocheld totdat Bram hier op het forum me zei dat dit komt door het vocht dat op het vlees komt te staan voordat je gaat grillen. Dus het vleesoppervlak heel goed droog deppen met keukenpapier voordat hij op het rooster gaat.