BasBQ
Beef en Steak

Tagliata - advies gevraagd.

 

Stofken

Vuurmaker
Berichten
67
Ik heb gisteren tagliata proberen maken op de Kamado Joe Classic 2. Recent een zak Marabu gekocht, mooie grote stukken! Gaan loeihard. Dus 2 schuiven laten open staan, thermometer gaf 420 graden aan. Vlees ingesmeerd met grof zout en rijstolie.
Vlees kort gegrild aan beide kanten maar niets van kleur 😒 Dan nog wat doorgegrild om wat kleur te krijgen, maar daardoor vlees à point / bien cuit zelfs 😭
Help ! Please 🙏
 
foto’s helpen in deze meer dan woorden.
 
KJ heeft maar 2 niveaus, lag op onderste.
Helaas geen foto, we hadden bezoek en 't was nogal hektisch 😁
 
Lag je vlees direct boven de kolen, of had je er een platesetter tussen?
 
Lag je vlees direct boven de kolen, of had je er een platesetter tussen?
Direct boven de kolen. Geen deflector ertussen. Onderste niveau bij KJ is wel iets hoger dan de halve maan deflector, 5cm hoger of zo.

Langs de ene kant zou ik denken, nog meer kolen, maar de KJ zat al tegen de 400 graden. Hoewel dat misschien algemene warmte is en ik meer stralingswarmte nodig heb voor het vlees te schroeien.
 
Zoals de rest al zegt, heb je foto’s? Het lijkt me bijna onwaarschijnlijk dat je bij directe hitte en een temp van 400 graden geen verkleuring ziet? Wat was de kern? Wat voor vlees was het?

Is je thermometer wel goed?
 
Deze keer helaas geen foto's. We hadden feest en het was hier nogal druk.
Vlees was een dunne lende, 1cm dik. Misschien gewoon te dun ? Als ik foto's online zie, is dat vlees precies allemaal dikker.
Thermometer van de KJ is gecallibreerd.
Vlees zag grijs met lichtbruine grill marks 😭
 
Ik kan die hoge temperatuur niet plaatsen.
Voor een steak / bavette te grillen zit ik rond de 250 C. max. tot een kerntemp. van 50 / 52 C.


Vreemd dat eea niet "zwart" wordt.
 
Grillen op een kamado is natuurlijk wel ff opletten. Dus die schuiven hoeven niet helemaal open.
420° is goed voor pizza's te bakken, maar voor vlees is 270° reeds voldoende op RVS rooster en 230° op gietijzer rooster. Wel zien dat de roosters al goed warm zijn, want bv een gietijzer rooster erin leggen en direct op grillen, werkt ook niet. Het rooster moet ook op temperatuur zijn.

Ook als alles open staat, willen er al eens vlammen door schieten. De moment dat ik ga grillen op de kamado zet ik de schuif onderaan maar miniem open, anders neemt hij daar te veel lucht en krijg je vlammen.

Voor je gerecht tagliata op te dienen is 1cm ook wel wat dun. Zelf vraag ik altijd 4 a 5cm dikte en doe dan een reverse sear. Probeer daar de volgende keer wat op te letten dat je dikkere stukken kunt krijgen.

Wat grillstrepen betreft, was ik de eerste keer wat ontgoocheld totdat Bram hier op het forum me zei dat dit komt door het vocht dat op het vlees komt te staan voordat je gaat grillen. Dus het vleesoppervlak heel goed droog deppen met keukenpapier voordat hij op het rooster gaat.
 
De lucht was heet, het grillrooster ook al?
 
Terug
Bovenaan Onderaan