BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me Maart 2013 - Varkenskarbonades in bourbon pekel

theun2969 zei:
Dominique, is dat lekker aardappelcompote met miesrikswortel?? haha

wie weet Theun, wie weet.... ;)

maar appelcompote met MIESRIKSWORTEL wel dan?? whoehaa!!! Mafketel :p
 
Ik moet toegeven, de inzendingen zien er allemaal even lekker uit.
Dennis, gefeliciteerd met je Steven and Me Badge.
 
Mierikswortel Piet :)
 
Nosmo zei:
Wat voor smaak bourbon moet ik nemen? Ik kan alleen deze nog vinden;

87471_1.jpg

Aan het doosje te zien lig ie al een aardig poosje in de kast.
 
Vandaag met de inhaalslag ook deze gemaakt.
Haaskarbonades in de brine gelegd met een lepeltje Bourbon extra dan gemeld

na 4 uurtjes marineren gedept en ingesmeerd met olie en op de Q gelegd:

10 minuten indirect en 5 minuten direct gelegd, aangezien deze wat dunne versies waren. Lekker met wat aardappels met garlic salt, kaas en uien.
Lekker bordje samen

Ik vond de Jack Daniels (heb ik gebruikt) mooi op de achtergrond terugkomen wat (mijn inziens) een lekkere smaak opleverde.
 
Lekker!

BTW, Jack mag geen bourbon heten ;)
 
Whiskey :p
 
noskos zei:
Lekker!

BTW, Jack mag geen bourbon heten ;)

Klopt, heeft iets met Kentucky te maken,(wet rijping enz..)  maar het proces is exact hetzelfde.
 
Het filteren was als ik het me goed herinner de boosdoener..
 
Ja en nee. Tbv een Bourbon is het niet nodig, maar Jack Daniels zelf maakt hier een onderscheid in. Het Canadese Seagrams maakt een zelfde whiskey
Bourbon is een county in Kentucky en mbv regels en wetten creers je iets zoals bijv Champagne
Maar als het anders is geloof ik het meteen ben nml totaal geen Whisk(e)Y kenner  ;D
 
Jack is volgens de letter van de wet ook bourbon, maar wordt voor het rijpen door een drie meter dikke laag houtskool van maplewood wordt gefilterd. Dit wordt "charcoal mellowing" genoemd.

Om zich te onderscheiden van de andere (Kentucky) bourbons, is de naam 'Tennessee Whiskey' verzonnen
 
Dat kun je wel aan de amerikanen overlaten, " we verzinnen wel iets"  rare jongens ;)
 
Gerard777 zei:
Jack is volgens de letter van de wet ook bourbon, maar wordt voor het rijpen door een drie meter dikke laag houtskool van maplewood wordt gefilterd. Dit wordt "charcoal mellowing" genoemd.

Om zich te onderscheiden van de andere (Kentucky) bourbons, is de naam 'Tennessee Whiskey' verzonnen
Klopt :)

Jack Daniels is een bourbon whiskey, maar omdat ze er nog iets anders dan de andere producenten mee doen noemen ze het zelf geen bourbon, maar dat is het wel. Je mag op een champagnefles ook het woord champagne weglaten en het "heerlijke bubbeltjeswijn" noemen. Maar de inhoud blijft wel champagne natuurlijk (als de druiven in de Champagne-streek (met de hand) zijn geplukt en verder ook de hele Champagne-AOC tot de letter is gevolgd).
 
Eindelijk vandaag dit recept gemaakt. Helaas dacht ik dat ik haaskarbonades uit de vriezer gehaald had maar dat bleken schouderkarbonades te zijn. Dat mocht de pret niet drukken en de smaak was fantastisch. Hierbij staat de teller op 2 en ik hoop morgen op minimaal 3.





 
Volgens mij smaakt het met een schouderkarbo ook helemaal fijn!
 
Proef je de Jack nog terug ?, ik had nml de verhoudingen iets opgekrikt en dit beviel me prima
 
Boldeagle zei:
Proef je de Jack nog terug ?, ik had nml de verhoudingen iets opgekrikt en dit beviel me prima

Die proef je zeker terug, hij was heerlijk. Volgende keer dat ik hem maak doe ik wel iets minder zout, dan komen de andere smaken nog beter tot hun recht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan