BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me Maart 2013 - Varkenskarbonades in bourbon pekel

De pekel moet juist zout anders komt het niet in je vlees. Misschien minder lang in de brine?
 
Inhaal Steven 8:

De karbo-tjes in de pekel, ook hier met whisky:
P1030002_zpse21423f5.jpg


Vanwege de dunne lapjes (supermarkt....) nauwelijks indirect gehad
P10300012_zps57837842.jpg


Op het bord met r?sti-spek rondjes en home-made appelmoes:
P10300032_zps85ebd4b9.jpg


Later de mierikswortel toegevoegd aan de appelmoes, niet iedereen houdt hiervan...
Wat vonden we ervan? Ook deze gaat vaker gemaakt worden, maar dan met dikkere karbonades om zo meer rooksmaak toe te kunnen voegen. Het zoet/zoute van de pekel en de whisky maakten deze karbonaadjes erg lekker voor ons. De vulkanische appelmoes vond ik wel bijzonder, mits niet teveel mierikswortel toegevoegd.
 
Eindelijk ook eens een Steven & me gemaakt....

Ikzelf heb de pekel met een lekkere Irish gemaakt, Tullamore Dew (want bourbon komt er hier niet in ;) )
Vond ook geen piment bessen, dus piment poeder gebruikt


Ingesmeerd met walnotenolie:


Na het roken met hickory en aangezien de lapjes redelijk dun waren niet te lang, dus 6 tot 8 minuten gegrild:


Lekker op het bordje:




We hebben er lekker van genoten, was lekker sappig...
Zal zeker nog eens herhaald worden!
De mierikswortel in de appelmoes wel maar achterwege gelaten, denk niet dat de kids dat lekker vinden.
 
Vandaag ook hier weer een Steven dagje, of beter weekend :D
Vandaag de Varkenskarbonade in Bourbon pekel, morgen het gerecht van Geert: De Longhaas.

Vanochtend eerst naar de slager voor het belangrijkste ingredient.
Er stonden 3 soorten vlees op de lijst: Longhaas, Haaskarbonade en Dino ribben. Dit zijn namelijk de laatste gerechten van Steven die ik nog moet inhalen om voor het eerst "bij" te zijn.

Dino ribbels, of iets dat er voor door kan, zijn slecht verkrijgbaar. Dus dan blijven er 2 gerechten over.

Voor dit gerecht heb ik in plaats van Bourbon Jack Daniels gebruikt. Ik kook hier vaker mee en er waren geen kleine flesjes Bourbon beschikbaar.
Verder kwam ik er thuis achter dat ik jeneverbessen aangezien had voor pimentbessen. Dus dan maar jeneverbessen erin  :-O

De pekel gemaakt en in totaal heeft de karbonade er ruim 4 uur ingelegen. Het rook heerlijk, dit beloofde iets voor de smaak.
Ik heb ervoor gekozen om te beginnen met de directe methode en het geheel indirect af te maken.
Op het bord gecombineerd met gegratineerde bloemkool en Franse ovenfriet.
Ik was zeer verrast door de smaak van het vlees. Echt heerlijk. Ik kon niet echt thuisbrengen welk van de ingredienten de meeste smaak af had gegeven, dus mijn conclusie is dat het aan de combi ligt  :p
Dit is zeker een zeer verrasende Steven, die zeker vaker gemaakt gaat worden.
Hieronder de foto`s.

De ingredi?nten en het pekelbadje naast elkaar:



En nu de BBQ op:



Mooie grillmarks:



Blij met m`n ei:



Het eindresultaat:




Bedankt voor het kijken.
 
S&M Nr:7. Varkenskarbonades in bourbon pekel

Net zoals alle andere Steven & me tot nu toe, erg lekker. Vind de combinatie van het eerst roken (in mijn geval met appel chips) en daarna grillen, erg goed. We gaan hem zeker nog een keer doen maar eerst het lijstje afweken :)

De foto's:
Foto-QOH3TIYU-D.jpg


Foto-DPVH3SHR-D.jpg


Foto-Q7QDJBNA-D.jpg


Foto-BAFIE6GE-D.jpg


Foto-RJJJVBRW-D.jpg


Lekker hollands gegeten. Met een gekookt aardappeltje en prei.

Foto-UGCBRKIJ-D.jpg
 
Ziet er fijn uit!
 
Netjes Aad, wil deze ook snel maken
 
structor zei:
Lekker bezig Adriaan!

Ik zie dat ik niet de enige ben die vergeet het bord te draaien bij de fotoshoot :D
:D ;)

Ziet er goed uit Aadje
 
Steven en Me #4

Wou dit vlees voor s&M maart gebruiken maar adriaan hielp me dat dat niet kon. die komt later wel weer.
Dus voor deze bourbon pekel gekozen.
Helaas geen nourbon, dus maar een andere whiskey uit de kast getrokken.
2014-03-21+10.19.14.jpg


De pekel gemaakt met ietsje extra whiskey.
En je kan het ze niet vroeg genoeg leren, zo ben ik zelf op mijn oude dag nog verzekert van goed bbq vlees, althans dat is de hoop.
Voor nu is het een perfecte langzame mixer en masseur.

v5Rud0KiTniEehcyAvFDE9FqBbhH8x0qQXGtmlhoci0=w155-h207-p-no
LP28K_aE6OaUn7F7-TmkifTZixb3Y5t7H5_yxXfMbDE=w155-h207-p-no


Uit de pekel gehaald na de nodige uren.
cX4ZMqfXxswwqQ8s0ZLxRMODW1iFxreISn_HdUcFvxE=w155-h207-p-no


En ondertussen appelmoes gemaakt maar dan zonder de mierikswortel, dus gewone.
X(  :-S  :-O X(  :-S  :-O X(  :-S  :-O X(  :-S  :-O  X(  :-S  :-O X(  :-S  :-O X(  :-S  :-O X(  :-S  :-O
En nu kom ik erachter dat ik wel foto's heb gemaakt maar ze het nu niet meer doen. POKKE
X(  :-S  :-O X(  :-S  :-O X(  :-S  :-O X(  :-S  :-O  X(  :-S  :-O X(  :-S  :-O X(  :-S  :-O X(  :-S  :-O

Op de bbq met stukje rook hout, dank dennisB voor bijdrage daarin. en nog even direct gegrilt.
naast appelmoes wat broccoli en aardappel koekjes op bbq gemaakt die vielen erg goed in de smaak bij dochter lief.

De karbo's waren erg lekker, vond de rooksmaak sterk maar wel lekker. ook waren ze erg sappig. de whisky proefde ik niet terug.
De pekel vind ik op zich wel intressant maar de whisky liever in me mond :p. het sappig is lekker en ga nog wat meer proberen met wat sterkere of grotere hoeveelheden kruiden.

Groet,
KippetjeHaasje
 
Hmmmm,.. vandaag dus weer een Steven Raichlen recept en wat voor eentje. Denk dat deze tot nu toe op een gedeelde eerste plek staat. Heb wel de marinade iets aangepast. De bourbon sowieso ingewisseld voor whisky. Wel even een iets geschiktere gehaald van ??n van mijn favoriete merken. :)


Alles bij elkaar pakken:


2014-08-16 Varkenskarbonades in Wisky pekel 01 by Bidle, on Flickr


2014-08-16 Varkenskarbonades in Wisky pekel 02 by Bidle, on Flickr


2014-08-16 Varkenskarbonades in Wisky pekel 03 by Bidle, on Flickr


Vlees in de 'marinade' gezet en gelijk maar even een snelle lunch op de WGA, want wilde toch wel even graag mijn nieuwe thermometer proberen. :)


2014-08-16 Kip Sat? 01 by Bidle, on Flickr


2014-08-16 Kip Sat? 02 by Bidle, on Flickr


2014-08-16 Kip Sat? 03 by Bidle, on Flickr


Na de lunch en een bezoek aan de dierentuin verder met het recept,... en oooh het ruikt al zo lekker!! Vlees eruit halen, afnemen en beetje olijfolie erop:

2014-08-16 Varkenskarbonades in Wisky pekel 04 by Bidle, on Flickr


2014-08-16 Varkenskarbonades in Wisky pekel 05 by Bidle, on Flickr


Bidle01 was aan de beurt en gereed voor indirect. Heb kersenhout gebruikt en dat bleek achteraf een goede keus te zijn. Tijdens het roken nog even snel mijn nieuwe ChefAlarm van Thermoworks gebruikt. Achteraf het vlees toch nog even ingepakt.


2014-08-16 Varkenskarbonades in Wisky pekel 06 by Bidle, on Flickr


2014-08-16 Varkenskarbonades in Wisky pekel 07 by Bidle, on Flickr


2014-08-16 Varkenskarbonades in Wisky pekel 08 by Bidle, on Flickr


2014-08-16 Varkenskarbonades in Wisky pekel 09 by Bidle, on Flickr


Alles snel opdienen en klaar om op te eten.

2014-08-16 Varkenskarbonades in Wisky pekel 10 by Bidle, on Flickr


2014-08-16 Varkenskarbonades in Wisky pekel 11 by Bidle, on Flickr


Deze ga ik aankomende vrijdag weer maken! Normaal wil ik altijd wel iets wijzigen, maar dit keer hoop ik dat ik het precies zo over kan doen. Het was echt heerlijk en de volgende foto is het bewijs. ;)


2014-08-16 Varkenskarbonades in Wisky pekel 12 by Bidle, on Flickr







 
Top!
 
structor zei:
Same here,  ik heb al meerdere herhaald of 'gemixed'

Dat is idd ook leuk! Zo vind ik de marinade van de citroengras sate erg lekker, die gaan we nog een keer voor iets anders gebruiken. :)
 
Gefeliciteerd met je bronzen plak! Als je zo doorgaat over,  pak hem beet, een week of twee zilver?
 
Terug
Bovenaan Onderaan