BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me Maart 2013 - Varkenskarbonades in bourbon pekel

theun2969

Kooltjesharker
Berichten
147
Varkenskarbonades in bourbon pekel

Inleiding:
Voor de maand maart 2013, is het mijn beurt om een recept te opperen voor het onderdeel Steve & Me

Het pekelen van vlees is wat ik vaker doe met magere stukken vlees of vis.
Het is niet alleen om het vlees sappig te houden na het grillen maar ook om smaakstoffen diep in/door het vlees te krijgen.

Ik heb voor dit recept gekozen omdat ik deze nog niet eerder heb gemaakt. De techniek in dit recept lijkt mij een leuk leer moment, lekker en zonder al te moeilijke benodigdheden voor iedereen simpel te maken.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties, discussies en resultaten.

Succes!

Recept uit het boek:

Het Complete Barbecue Boek
Inleiding bladzijde: 127
Recept bladzijde: 129/130

Recept voor 4 personen.

Benodigdheden:
4 haaskarbonades elk van 2 cm dik
1 kleine ui, in dunne plakken gesneden
2 laurierblaadjes
1 kaneelstokje
10 zwarte peperkorrels
5 pimentbessen
3 hele kruidnagels
5 eetlepels bruine suiker
5 eetlepels grof zout
250 ml heet water
500 ml koud water
5 eetlepels bourbon
3 eetlepels olie plus 3 eetlepels om te bedruipen

Handje vol rookhout naar keuze


Bereiding:
1) Maak de pekel door het suiker en het zoet op te lossen in het hete water.
Roer tot de suiker en het zout is opgelost.
Giet het koude water bij de oplossing en laat de pekel volledig afkoelen en doe de bourbon erbij.

2) Spoel de karbonades onder koud water af en dep ze droog
leg ze in een schaal net groot genoeg om er in te passen of doe ze beter nog in een afsluitbare plastic zak. In een plastic zak komt de pekel rondom het vlees!

3) Doe de droge ingredi?nten bij het vlees en giet de afgekoelde pekel erbij.
Sluit de plastic zak en laat hierbij al lucht ontsnappen zodat er alleen nog pekel rondom het vlees zit. Laat de karbonades vervolgens minimaal 2 tot 4 uren pekelen. Draai tijdens het pekelen zo nu en dan om.

4) Haal de karbonade4s uit de pekel en dep deze droog waarbij je ook alle smaakgevers verwijdert.
Kwast de karbonades in met de overgebleven olie.

5) Rook de karbonades voor 20 minuten op de indirecte manier
verplaats de karbonades daarna boven het vuur en gril ze 4 tot 7 minuten op de directe manier per kant. Draai op de helft van de directe gril methode de karbonades  90 graden.
Draai de karbonades om en herhaal het proces tot dat je een kerntemperatuur van 70 graden Celsius hebt bereikt.

Laat de karbonades even onder folie rusten alvorens te serveren met de vulkanische appelmoes.

vulkanische appelmoes: (recept bladzijde 130)
1 stuk van 60 gram (3 tot 5 cm lang 2 tot 4 cm doorsnee) vers geraspte mierikswortel
250 ml (liefst eigen gemaakte ) appelmoes
een halve theelepel gemalen kaneel

Bereiding:
Roer de geraspte mierikswortel (hoeveelheid naar smaak..) en de kaneel door de appelmoes

Groeten,
Theun
 
Ze klinken lekker!!! Ga ze maken hoor, op naar de badge ;)
 
Tsss, ik heb ze al gemaakt, ga eens aan de slag jij!
 
Lijkt me een lekker recept, ga ik zeker maken.
 
Wat voor smaak bourbon moet ik nemen? Ik kan alleen deze nog vinden;

87471_1.jpg
 
LOL :)
 
Ja, ja mensen het is weer zover! Het laatste weekend van maart is aangebroken dus kom maar op met de foto's van je karbonades!
 
Omdat ik het braafste meisje van de klas ben....

Hier liggen mijn karbo's lekker in de marinade.
d909356f175b3a8c85797ab544b28d28.jpg

Op het Ei, wat zijn ze blij ;)
46e399d99b7b8119b99afdd5b2fae096.jpg

Op het bord, met rostirondjes en de aardappelcompote met mierikswortel. Oogt een beetje donker aan de randjes, maar dat is de foto.
149e06e35d19ae459f696c39600dd85e.jpg

Ik had geen bourbon, want dat verkochten ze niet in die kleine flesjes, dus daarom Jameson Irish Whisky.
Wat vonden we ervan? De karbo was erg lekker, en ging er in als koek. En de appelcompote met mierikswortel! Mhwahh, de smaak van de mierikswortel deed eigenlijk de compote geen goed. Waar mijn compote altijd lekker fris is, werd het nu een beetje mufferig. Ik had daar meer van verwacht. Combi appel en varkensvlees was wel lekker.
Al met al een leuk receptje. :)
 
Ik heb hem ook weer gemaakt hoor! Ik heb de mierikswortel uit de appelmoes weggelaten, vond het niet als een spannende combinatie klinken en eigenlijk een beetje zonde van de appelmoes. Ik heb varkensfilet gebruikt voor de karbonades, doe ik eigenlijk altijd, kan ik ze zelf makkelijk op de dikte snijden die ik wil hebben.
Verder een lekker recept al proef ik eigenlijk niets terug van de bourbon. Die gaat de volgende keer gewoon in de kok ;)
Ook vond ik de reverse sear niet zo plezierig, als ik eerst direct doe krijg ik een mooiere kleur aan mijn vlees.

steven-maart13-bourbobchops-1.jpg


steven-maart13-bourbobchops-2.jpg


steven-maart13-bourbobchops-3.jpg


steven-maart13-bourbobchops-4.jpg


steven-maart13-bourbobchops-5.jpg


En dit was mijn 10de Steven & Me en daarmee heb ik de Bronzen Steven Badge verdient :D
 
Ziet er allemaal goed uit.


(En dit was mijn 10de Steven & Me en daarmee heb ik de Bronzen Steven Badge verdient) Ik dacht dat het je profiel foto was. ;D
 
gefeliciteerd met je badge Dennis
 
Ahum, ik had er overheen gelezen....
Gefeli Dennis, ouwe badge collector ;)
 
Lekker, Ik wil ook zo'n Beeeeeee...dge (ben al op weg  ;) )
 
Hierbij mijn bijdrage, het was uit mijn murphy weekend. Ik was bij het uit de auto tillen van de boodschappen door mijn rug gegaan.  Ik wilde niet in te tuin staan dus in een rare bocht het kratje er uit tillen en toen auwa. Ik heb met roze pilletjes staan Q-en. Ik heb voor de foto's dus niet uitgebreid staan fotograveren, maar gewoon telefoon klik sorry voor dat ;).

20130323_171119.jpg


De fijne motoriek was wat minder dus een beetje rommelig kaas gestrooid...
20130323_172523.jpg


20130323_174509.jpg



Samen met mijn jongste dochter appels geschilt en appelmoes gemaakt (geen foto's niet gebeurd dus ;)). Daarna hebben we nog hasselbacks gemaakt en creatief met aardappels geweest, let op de eend en je kunt nog net de robot zien :D.

20130323_155800.jpg


20130323_180330.jpg


Iets te druk met de hasselbacks geweest, op mijn horloge kijken, schrikken. Me aan de ovenbranden en te laat zijn voor mjin karbo's.....

20130323_180355.jpgp


Naja het is gelukt. Wat vonden we ervan, nou eigenlijk vonden we niet het beste wat we ooit gehad hadden. De karbo's waren een beetje droog en de bourbon kon ik er niet uit halen. De hasselbacks waren wel goed (op de dikste na, die was nog niet helemaal klaar).
 
Hier mijn resultaat voor de Steve & Me maart 2013.

Ik had mooie dikke haaskarbonades van elk bijna 3 cm!
Deze in de pekeloplossing met bourbon.
steveme001.jpg


steveme003.jpg


steveme016.jpg


steveme020.jpg


steveme021.jpg


Eigen gemaakte vulkanische appelmoes in making...
steveme017.jpg


Wat vonden we ervan:
Door het pelkelen bleef het magere vlees van de karbonade na het grillen lekker sappig.
De karbo krijgt op deze manier wel wat weg van casselerrib met een bijsmaakje... De boubon daarentegen kon we niet echt terug herkennen. Persoonlijk denk ik dat we het niet veel vaker de karbonades op deze manier smaak geven.
De kombi met de vulkanische appelmoes was wel lekker!
 
Dennis,
Ik had er ook een hard hoofd in maar de toevoeging van mierikswortel aan de appelmoes was verassend goed!
Omdat de kinderen mijn eigen gemaakte appelmoes altijd erg lekker vinden heb ik de mieriekswortel alleen in mijn portie gedaan.
Wel uit een potje, dat vertel ik er wel eerlijk bij! Een hele mierikswortel kopen om een paar eetlepels appelmoes op smaak te brengen, vond ik toch net even te veel aan de prijs en wat moet je met de rest van de wortel.   
 
Hier mijn (korte) bijdrage voor deze maand. 

Mevr. Nosmo had bij de slager mooie Livar karbonades gehaald, hier liggen ze gepekeld en geolied klaar om naar de Primo te verhuizen.
StevenEnMemaart2013-1.jpg


Best een flink randje vet, het lijkt wel picanha!
StevenEnMemaart2013-2.jpg


StevenEnMemaart2013-3.jpg


Wat vonden we ervan,

Livar is erg mooi vlees en de smaak was ook dik in orde, het vlees was ook nog lekker sappig maar ik weet niet of dat van de pekel komt of door de kwaliteit van de karbonades. De pittige appelmoes leek ons niks dus hebben we er gewoon gebakken aardappeltjes en sperciboontjes bij gegeten.
 
noskos zei:
En dit was mijn 10de Steven & Me en daarmee heb ik de Bronzen Steven Badge verdient :D

Gefeliciteerd met je nieuwe badge Dennis, mooi werk hoor!
 
Terug
Bovenaan Onderaan