BasBQ
Beef en Steak

Spektakel

Ik ook! Waar moeten we ons melden? Ziet er mooi uit zeg!
 
Een beetje laat misschien, maar dan toch nog even een update over de smaakjes.

Als eerste de sat?marinade, het stuk spek woog 500 gr en heb het volgende gebruikt aan zout en kruiden:
17 gr colorosozout
1 eetlepel geraspte gula djawa
1 theelepel gemalen djah?
2 gekneusde teentjes knoflook
1 theelepel gemalen ketoembar
0,5 theelepel gemalen djinten
1 theelepel gemalen laos
2 eetlepels ketjap

De smaak van sat? is heel subtiel aanwezig en naar mijn smaak zou het nog iets meer mogen zijn. De rest van het proefpanel vond het een prima smaak. Deze ga ik zeker nog eens maken en dan waarschijnlijk met wat sambal toegevoegd.

De molasse / peper / tijm ging als volgt:
560 gr spek
19 gr colorosozout
11 gr molasse suiker
1 theelepel gemalen zwarte peper
de blaadjes van 1 takje tijm
1 laurierblad

Iedereen was het er over eens dat er meer tijm bij mocht, de peper was prima zo en ook de molasse zou iets meer mogen om dat lekkere zoete te krijgen. Conclussie: nog een recept om te herhalen en nog wat aan te passen.

De honing mosterd vond iedereen wat flauw van smaak, ook hier moeten de hoeveelheden nog aangepast worden en dat zal zeker nog plaats vinden.
520 gr spek
17,5 gr colorosozout
3 theelepels bruin mosterdzaad, gemalen in de vijzel
1/4 theelepel witte peper korrels, gemalen in de vijzel
60 gr bloemenhoning

Tot slot de Kashmir chili / knoflook. Iedereen vond deze erg lekker, al mag het van mij wat pittiger. Nu ben ik gewend om redelijk pittig te eten en ben daarom misschien niet de beste maatstaf.
Hiervoor heb ik het volgende gebruikt:
690 gr spek
23 gr colorosozout
10 gr suiker
1 theelepel Kashmir chilipoeder
2 gekneusde teentjes knoflook

Foto's zijn er helaas niet van, daar kreeg ik de kans niet voor bij die hongerige troep, maar over het algemeen zie je niet heel veel verkleuring aan de binnenkant.
Al met al is het zeker de moeite waard om het te herhalen, maar nu eerst weer wat naturel maken, er zijn alweer genoeg gegadigden voor een stukje ambachtelijk spek ;)
 
Mooi verslag in zijn geheel. Jammer dat er niet een soort taste app bestaat zodat we wat konden proeven ;) Bedankt voor het delen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan